Eindoordeel BCTN na één jaar Actros: 5,5 % brandstofbesparing

Inland terminal operator BCTN is na een jaar rijden met de Mercedes-Benz Actros zeer te spreken over het verbruik en over telematicasysteem FleetBoard. Het bedrijf nam in de periode van september vorig jaar tot maart dit jaar vier Actros 1840LS trekkers in gebruik. De trucks zijn gemiddeld 5,5 procent zuiniger dan de overige Euro 6-trucks in het wagenpark van BCTN.
Mercedes-Benz Actros MP4
Fuel Duel laat besparingspotentieel zien
Purchase & Support Director Wim Busser vertelt over het proces rondom de aanschaf: “We hebben de veertien trucks in ons wagenpark de afgelopen jaren vervangen voor Euro 6-voertuigen, in verband met ons duurzaamheidsbeleid en de Euro 6-eis op de Maasvlakte. We hadden nog geen ervaring met Mercedes-Benz, maar besloten de Actros in onze dagelijkse praktijk te testen tijdens de Fuel Duel inzet via Wensink Nijmegen. De Fuel Duel overtuigde ons van het besparingspotentieel van de Actros, dus we besloten over te gaan tot aanschaf van de vier trekkers. Wel waren we benieuwd hoe deze op langere termijn zouden presteren omdat je pas na een langere periode gefundeerde uitspraken over het verbruik en de daarmee samenhangende uitstoot kunt doen. Na een jaar ervaring met de Actros kunnen we stellen dat het verbruik eigenlijk alleen maar beter is geworden. We zetten onze trucks in voor lokaal containertransport rondom onze terminals en waar nodig van en naar de havens in Antwerpen en Rotterdam. Met de Actros zitten we op een verbruik van rond de 1 op 3,4. Daarmee is de Mercedes-Benz truck zo’n 5 a 6 procent zuiniger dan de overige Euro 6-trucks in ons wagenpark.”

FleetBoard inzetanalyse en uptime belangrijk
BCTN gebruikt het Mercedes-Benz telematicasysteem FleetBoard om de rijstijl van haar chauffeurs te monitoren en hier zo nodig actief op te coachen. Ook dit zorgt voor aanzienlijke besparingen en een vermindering van emissie. Wim Busser: “We zijn erg te spreken over de resultaten die we dankzij FleetBoard behalen. In eerste instantie vermoedde ik dat onze chauffeurs zich gecontroleerd zouden voelen, maar dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Integendeel. Het blijkt juist te motiveren en er ontstaat een gezonde competitiedrang tussen onze chauffeurs.” Ook Mercedes-Benz truckdealer Wensink Nijmegen gebruikt FleetBoard om de trucks te monitoren en zodoende eventueel onderhoud tijdig te voorzien en optimaal in te plannen om ongeplande stilstand en reparatiekosten te voorkomen. BCTN koos voor de Actros 1840LS met een smalle StreamSpace-cabine met een 17 cm motortunnel om de cabine zo laag mogelijk te houden. Omdat de chauffeurs vanwege de korte ritten veel in en uitstappen, past deze uitvoering uitstekend bij de inzet. De trucks zullen zo’n 100.000 kilometer per jaar afleggen en zijn uitgerust met standkachel, restwarmtebenutting en een koelkast onder het bed. Verder monteerde Wensink in de eigen werkplaats een grote RVS-kist voor extra opbergruimte en een aluminium traanplaat over het chassis. Het voertuig is bovendien geschikt voor ADR door montage van brandblussers, gevarenbord en aanwezigheid van een ADR-koffer.

BCTN gaat voor minimale kosten en optimale duurzaamheid
BCTN heeft barge terminals in Den Bosch, Nijmegen, Venray, Meerhout (B) en een Container Transferium in Alblasserdam en onderhoudt een dagelijkse verbinding tussen haar terminals en de zeehavens van Rotterdam, Antwerpen & Zeebrugge. BCTN biedt hiermee een alternatief voor het vervoer van containers over de weg. Wim Busser: “We besparen geld en verminderen onze emissie door te varen. We zijn Lean and Green Starmember omdat we onze CO2-uitstoot binnen vijf jaar met tenminste twintig procent verminderden. Daarvoor moet je natuurlijk ook zorgen dat je met het voor- en natransport over de weg zo min mogelijk CO2 uitstoot. De vernieuwing van ons wagenpark naar Euro 6 en zeker de zuinige Actros trucks, zijn hier een belangrijke stap in.” Recentelijk opende Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de vernieuwde, grotere binnenvaart containerterminal van BCTN in Nijmegen. Met deze uitbreiding – een ruim driehonderd meter lange nieuwe kade en twee nieuwe brugkranen direct aan de Waal – plus het recent in gebruik genomen Container Transferium in Alblasserdam, groeit de containercapaciteit van BCTN op de verbinding Rotterdam-Nijmegen-Duitsland van 100.000 naar 200.000 TEU per jaar.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *