Nieuwe Scania R450 trekkers voor Legro

De broers Sjef Swinkels – algemeen directeur van de Legro groep – en Henk Swinkels – directeur van het eigen transportbedrijf Legro Transport– hebben samen met zoon Niels Swinkels een duidelijke bedrijfsfilosofie. Waarde toevoegen aan de gehele keten in termen van kwaliteit en betrouwbaarheid. Het eigen transportbedrijf vormt een schakel binnen deze keten. De voertuigen doen vele jaren dienst in het bedrijf met daarop vaste chauffeurs die breed inzetbaar zijn op de verschillende trajecten. En daar wordt een efficiëntieslag gemaakt. Afgelopen week is de eerste Scania R450 SCR-only trekker – uit een serie van 4 stuks – afgeleverd in de nieuwe bedrijfskleuren.
Scania R450
Legro staat bij veel mensen bekend om de productie en verkoop van potgrond en substraten. Wat minder mensen weten is dat Topterra (ook een onderdeel van de Legro groep) meerdere productiefaciliteiten van dekaarde voor de wereldwijde champignonteelt heeft. De vier nieuwe Scania trekkers zijn gespecificeerd voor internationaal transport en zullen in eerste instantie naar Engeland gaan rijden.

“Betrouwbaarheid, een laag eigen gewicht, een gunstig brandstofverbruik en daarmee lage transportkosten zijn in deze tijden van doorslaggevend belang”, aldus Henk Swinkels. “We hebben vanwege de omvang van ons wagenpark bewust voor Scania gekozen vanwege de bewezen betrouwbaarheid in combinatie met de zuinige 450 pk SCR-only motor”. Eerder dit jaar werd al een 410 pk sterke bakwagen in gebruik genomen. De nieuwe voertuigen zijn standaard voorzien van Lane Departure Warning en Advanced Emergency Braking.

“Wij verzorgen het transport voor onze verschillende bedrijfsactiviteiten volledig in eigen beheer en met vaste chauffeurs”, aldus Henk Swinkels. “Onze kracht is dat de chauffeur exact weet wat er moet gebeuren, waar hij moet zijn en wat en hoe er geladen moet worden”. De chauffeur vervult hiermee een belangrijke rol binnen de logistieke keten. “En dat betaalt zich uit in een efficiëntieslag, hoge kwaliteit van onze service en tevreden klanten”. “Met behulp van rijstijlrapportages wordt het maximale rendement uit de Scania’s gehaald en kunnen we hier gericht op sturen”.

Het totale wagenpark van Legro telt 40 trekkende eenheden, waarvan 31 Scania’s. Twaalf daarvan hebben inmiddels de miljoen kilometers gepasseerd. “Wij rijden lang door met onze voertuigen. Na 8 a 9 ton op de teller worden ze omgezet van internationaal naar nationaal transport”, aldus Niels Swinkels. “We merken dat chauffeurs die een bepaalde leeftijd naderen, bij voorkeur niet meer op lange afstanden ingezet willen worden. Zij rijden dan de nationale routes. Zo blijven we flexibel”. “Een uiteindelijke verdubbeling van de kilometerstand is daarbij eerder regel dan uitzondering, dus met het nationale transport krijgen ze bij ons als het ware een tweede leven”. Ook de keuze voor de Highline cabine heeft met deze lange termijnvisie te maken.

Het onderhoud van het wagenpark wordt grotendeels in eigen beheer uitgevoerd terwijl Legro daarbij een goede relatie heeft met de Scania vestiging in Someren. Alle voorgeschreven onderhoudsintervallen worden nauwlettend nageleefd, er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van originele onderdelen en de voertuigen met een lager jaarkilometrage gaan consequent elk half jaar naar binnen voor onderhoud. “Ook dit is een duidelijk voorbeeld van onze bedrijfsfilosofie”. “Doordat we dit consequent doen en uitsluitend werken met originele onderdelen betaalt dit zich op de lange termijn uit in perfect onderhouden voertuigen en minimale stilstand”, aldus Henk Swinkels.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *