Op bezoek in het Porsche Museum


Eigenlijk zou ik vorig jaar met kerst al naar het Porsche museum, samen met mijn zwager, zodat hij wat meer over zijn werk kon vertellen. Op dat moment was er namelijk een speciale tentoonstelling over prototypes. Helaas was daar toen geen tijd voor. Dit jaar had ik gelukkig wel wat tijd over, zodat ik op ‘derde kerstdag’, 27 december 2015, even een snel rondje door het Porsche Museum kon maken. Helaas zonder uitleg, maar dat komt een volgende keer wel, als ik wat langer de tijd neem. De prototype-tentoonstelling was helaas al lang en breed afgelopen, maar in plaats daarvan was er nu extra aandacht voor de 959. Laat dat nu precies mijn favoriete Porsche model zijn.


Het gebouw alleen al is gaaf om te zien. Ook het kunstwerk op de rotonde voor de deur is de moeite waard.

Egger-Lohner-Elektromobil C.2 Phaeton uit 1899.

Austro-Daimler.

Austra-Daimler Sascha uit 1922.

Als ik het goed heb onthouden een hele vroege studie voor de kever.

Porsche Typ 360 Cisitalia, gebouwd in opdracht voor Piero Dusio in 1947, met een 12-cilinder 1,5 liter motor met 385 pk. Gaat 300 kilometer per uur!


550 Spyder.

356 SL Coupé.

718 Formule 2.

904 Carrera GTS.

De met glasfiber versterkte kunststof body van de Porsche 908 weegt slechts 130 kilo.

Standard 218. Ik was verheugd te zien dat dit deel van de Porsche geschiedenis niet werd genegeerd in het museum! Nu nog een Lohner-Porsche hybride truck in het museum. 😉


804 Formule 1.


906 Carrera 6.

908 KH.

909 Bergspyder.

908 LH Coupé.


917 PA Spyder.

De 917 KH Coupé waar Gijs van Lennep in 1971 een nieuwe recordsnelheid mee zette bij de 24 uur van Le Mans.

917/30 Spyder.


917/20 Coupé.


959.


Geen omschrijvingen op de foto gezet bij deze, maar ik gok zomaar dat het 911’s zijn?

944?

968?


Porsche 911 SC ‘Safari’ uit 1978. Met deze 28 centimeter verhoogde wagens haalde Porsche de tweede en vierde plaats in de East African Rally van dat jaar.

Formule 1 wagen van Alain Prost.


Porsche 597 Jagdwagen.

944 Turbo “Around the World”. Met deze compleet standaard auto is Porsche in 1986 daadwerkelijk een rondje om de wereld gereden, over alle vijf continenten. Binnen een maand werd 41.140 kilometer afgelegd, bij temperaturen van -28 graden Celsius in Canada tot 41 graden Celsius in Australië. Het boordgereedschap is de hele rit niet uit de verpakking geweest.

968 cabrio.

911 GT1 98.


911 GT1 straatversie.


RS Spyder in DHL kleuren.


919 Hybrid, winnaar van Le Mans 2015.


Carrera GT.

911 Targa 4.


918 Spyder.VW miniatuur en een…Mercedes-Benz miniatuur in de museumwinkel. De VW kost maar een paar euro, voor de Mercedes moet je echter 498 euro neerleggen.

3 Comments

  1. Patrick 28 december 2015 Reply
    • Alex Miedema 28 december 2015 Reply
  2. Frank 28 december 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *