Heemex vergelijkt 1e met 2e generatie Actros OM471 motor

Heemex, dochterbedrijf van Cementbouw, nam recentelijk zes nieuwe Mercedes-Benz Actros trucks in gebruik voor het transport van poedervormige bouwstoffen in de Benelux en Duitsland. Drie van de trucks zijn uitgerust met de 1e generatie OM 471 Euro 6-motor, en drie zijn uitgerust met de recent leverbare krachtbron van de 2e generatie. Met behulp van FleetBoard wordt het brandstofverbruik van beide generaties met elkaar vergeleken.
Mercedes-Benz Actros MP4

Weloverwogen keuze voor de Actros

De Mercedes-Benz Actros 1842 LS 4×2 trucks met StreamSpace-cabine en vlakke vloer zijn voorzien van Active Brake Assist, attentie-assistent en een dodehoekspiegel en -camera. Ronald Tan, Operationeel manager van Cementbouw vertelt: “Er zijn eigenlijk drie voorname redenen waarom het overgrote deel van ons wagenpark uit Mercedes-Benz trucks bestaat. Om te beginnen de uitstekende veiligheid, onder andere vanwege de innovatieve systemen, het lage verbruik wat zich ook in een lage uitstoot van schadelijke stoffen vertaalt. Ten slotte is het onze ervaring dat Mercedes-Benz het meest innovatieve merk op de markt is. Als er iemand met iets compleet nieuws op de markt komt, dan is het Mercedes-Benz. Als men alleen al kijkt wat er allemaal bij komt kijken om die verbeterslag te maken van de 1e naar de 2e generatie OM471, dan is dat beslist indrukwekkend.”
Mercedes-Benz Actros MP4

1e generatie vergeleken met 2e generatie OM471 PowerBooster

De trucks beschikken niet alleen over de veiligheidssystemen, maar ook over Predictive Powertrain Control waarmee de trucks anticiperen op stijgingen en dalingen in de weg om zodoende nog meer brandstof te besparen. Ronald Tan: “We hebben in het verleden al regelmatig ervaren dat Mercedes-Benz de verbeteringen die ze in theorie beloven, in de praktijk ook waarmaken. Zowel op het gebied van veiligheidsinnovaties als op het gebied van brandstofverbruik.” Heemex nam drie Actros trucks in gebruik met de 1e generatie OM471, en drie met de geperfectioneerde 2e generatie, bekend van de Fuel Duel PowerBooster. Ronald Tan: “Momenteel monitoren we beide generaties motoren om te zien welk verbruiksverschil daaruit komt. Mercedes-Benz geeft aan dat de geperfectioneerde motoren een hoger koppel hebben en een nog zuiniger verbruik. Op basis van de resultaten tot nu toe zijn we voorzichtig positief. Die gematigdheid zit hem erin dat het nog te vroeg is om echt conclusies te trekken, maar het ziet er goed uit. Wat al wel direct duidelijk is, is wat de chauffeurs ervaren betreft het rijgedrag van de Actros trucks met 2e generatie motoren. Het is duidelijk merkbaar dat de trekkracht al in een lager toerengebied beschikbaar is.” Op alle Actros trucks is het Daimler telematicasysteem FleetBoard actief. Het systeem wordt voornamelijk ingezet vanwege de inzetanalyse, waarmee actief gecoacht wordt op de rijstijl van de chauffeurs. Ronald Tan: “FleetBoard is een schitterende tool. Waar uitspraken over rijstijl en de gevolgen daarvan op uitstoot, slijtage en verbruik in het verleden erg subjectief bleven, wat een constructief gesprek in de weg stond, hebben de chauffeur en wij dankzij FleetBoard objectieve informatie. Wil je het rijgedrag op een goede manier managen, dan heb je FleetBoard nodig.”
Mercedes-Benz Actros MP4

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *