Kraaijeveld’s Aannemingsbedrijf B.V. in Barendrecht heeft twee MAN- kippers met autolaadkraan met hybridetechniek aan de vloot toegevoegd. Deze investering van Kraaijeveld vormt een bijdrage aan een duurzamer en leefbaarder milieu zonder concessies te doen aan de inzetmogelijkheden van de MAN-trucks.
Kraaijeveld is een familiebedrijf dat al ruim zeventig jaar actief is. Het begon met het hakken van griendhout en met de handel in riet en bielzen, maar na de oorlog kwam de aannemerij op stoom. Vandaag de dag is Kraaijeveld B.V. toonaangevend in de grond-, weg- en waterbouw en werkt het bedrijf voornamelijk voor lokale overheden. De meer dan honderd medewerkers hebben de beschikking over een machinepark van dertig eenheden en negen zware bedrijfswagens. Het merendeel daarvan draagt de MAN-badge, en dat geldt ook voor de twee nieuwste trucks in de vloot.
Compleet
De nieuwe MAN-trucks zijn van het type TGS 33.440 6×6 WS. Deze trucks zijn door Wierda Voertuig Techniek voorzien van een wide-spread as-opstelling voor een hoger laadvermogen. Daarnaast zorgt de actief meesturende achteras er voor dat er vrijwel geen verstoring van de ondergrond plaatsvindt in bochten. Voor Kraaijeveld is dat van groot belang want de trucks werken overwegend in stedelijke gebieden. De MAN-trucks zijn bijzonder compleet opgebouwd met onder meer een overdruk installatie voor het werken op saneringslocaties en een automatische vetsmering. Voor de veiligheid van omstanders zijn er camera’s aangebracht waardoor de chauffeur optimaal zicht heeft rondom het voertuig.
Hybride
Directeur Teun Kraaijeveld: ‘’Deze nieuwe trucks zijn optimaal inzetbaar, zowel solo als met zware dieplader-aanhangwagens. Wij hebben gekozen voor een drie-zijdige Hyva kipper met multikap hydroboard afdekking en een HMF 19 Ton/meter vouwkraan. De opbouw is verzorgd door HSW in nauwe samenwerking met Wierda Voertuig Techniek en Van Leeuwen Truckservice. Het hybridesysteem is van Wierda Hybrid Technologies. Met dit hybridesysteem kan de chauffeur met de autolaadkraan werken zonder dat de dieselmotor draait. Dat is niet alleen schoner, het is ook stil rondom de auto en dat is met name in de binnenstad veilig en aangenaam. Verder past de toepassing van deze hybride technologie in ons streven naar duurzamer werken. Zo geeft het bijvoorbeeld een voordeel bij aanbestedingen volgens de zogenaamde EMVI-regels.’’
Milieuzones
Kraaijeveld is vooral actief in ‘het Rotterdamse’ en daarmee wordt net zo goed de binnenstad als het havengebied bedoeld. Kraaijeveld: ‘’Wij zijn met name actief in aannemerswerk met bestratingen en riolering. Wij hebben in toenemende mate te maken met milieuzones, niet alleen in de binnenstad maar ook op de Maasvlakte. Vandaar dat wij investeren in deze nieuwe Euro-6 trucks. Dat is gewoon een eis als je daar aan de slag wilt kunnen, maar wij investeren niet alleen in duurzaamheid omdat het moet, maar ook omdat het kan. De Hybrid PTO op deze twee nieuwe trucks zijn daar een prachtig voorbeeld van.’’