De Truckspotter (deel 11) – Einde van een tijdperk

Het fotograferen van trucks ‘in het werk’ en tijdens diverse evenementen (de agenda vind je op truckfan.nl) brengt voor de fotograaf dikwijls een waslijst vol uitdagingen. In de serie De Truckspotter neemt Jaco Terlouw je mee in de wereld van de truck fotografie. Jaco’s foto’s kun je zien op truckfan.nl.

Sinds 1 april van dit jaar heb ik een andere baan. Dat is op zich niet heel bijzonder, mensen veranderen regelmatig van functie en/of werkgever. Voor mij is het een wijziging van positie bij dezelfde werkgever. Ik zal jullie de details besparen, maar ik ga mij voornamelijk richten op educatie en ontwikkeling van collega’s en klanten. De grootste wijziging betreft echter een dramatische afname van het aantal (buitenlandse) reizen welke ik zal gaan maken.

In eerdere blogs konden jullie al foto’s zien van mijn reizen naar bijvoorbeeld IJsland en Georgië, maar de afgelopen 12 jaar bracht het werk mij naar meer interessante plaatsen. Zo was ik onder andere in Maleisië, Zuid-Afrika, Verenigde Staten van Amerika, Russische Federatie, Azerbaijan en Japan.
Het ‘Annual Congress of the Radiological Society of America’ wordt jaarlijks in Chicago gehouden. Tijdens één van mijn bezoeken aan Chicago fotografeerde ik in december 2005 deze Peterbilt.
Peterbilt onbekend/overig
In Moskou doen de Russen iets vergelijkbaars. Ook hier wordt ieder jaar in december de medische beurs ‘Zdravookhraneniye’ gehouden. Ik bezocht de beurs in 2013 en 2014. Dicht bij mijn hotel zette ik deze Kamaz 65115 op de foto.
Kamaz 65115
In 2013 was ik meerdere weken achter elkaar aan het werk in de Moskou-oblast. Tijdens één van mijn wandelingen in de wijk rond het hotel kwam ik bij de remise van één van de openbaar vervoer bedrijven terecht. Deze ZiU service trolley stond tegenover de remise geparkeerd.
ZiU trolleybuschassis
De versie voor reizigersvervoer van deze ZiU trolleybus stond iets verderop in dezelfde straat geparkeerd.
ZiU trolleybuschassis
Ook de voormalige Sovjet republieken vond ik altijd leuke bestemmingen. Behalve Georgië bezocht ik ook Azerbaijan.

Een Shacman F3000 was ik nog niet eerder tegengekomen voordat ik deze in de straten van Baku kon vastleggen.
Shacman F3000
In Baku fotografeerde ik meer exoten, zoals deze Sinotruck HOWO 336.
Sinotruck Howo 336
Voormalig West-Europese vrachtauto’s in een tweede, derde of nog later leven zijn altijd leuk. Ook in Baku zag ik deze Liebherr LTM1070 telekraan.
Liebherr LTM1070
In Maleisië waren het de lokaal geproduceerde Inokom Permas ambulances die mijn aandacht trokken. Bij het ziekenhuis waarin ik aan het werk was mocht ik foto’s maken van de auto’s.
Inokom Permas
Interessant bij dit ziekenhuis was ook de parkeerplaats met afgedankte voertuigen. De Nissan Urvan had duidelijk betere tijden gekend.vIn Zuid-Afrika fotografeerde ik geen vrachtauto’s. Tijdens mijn bezoeken in 2012 en 2013 werd ik meegenomen voor een 4WD game drive in verschillende nationale parken. Ik maakte veel foto’s, maar deze opnamen van de wilde dieren in het Krugerpark en Pilanusberg National Park zal ik hier niet plaatsen. De auto van dienst was een voor mij onbekende Toyota Fortuner.
Toyota Fortuner
Het wereldwijde hoofdkantoor van mijn werkgever staat in Japan. Ik mocht het land enige malen bezoeken. In Tokio bezocht ik de Tsukiji vismarkt. Een Hino Ranger kom je in Europa niet vaak tegen, op het buitenterrein van de markt kon ik de foto maken.
Hino Ranger
Ga ik mijn buitenlandse reizen missen? Ja, daar twijfel ik niet aan. Maar met bijna 500 enkele vliegreizen achter mijn naam werd het voor mij tijd om iets anders te gaan doen. Tegenwoordig rijd ik vrijwel dagelijks naar de kantoorlocatie in Zoetermeer. Ik fotografeer nog steeds wegtransport in de ruimste zin van het woord. En het buitenland? Gelukkig hebben we de foto’s nog.

One Response

  1. Frank 6 april 2016 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *