Compacte RMO voor Texel


MAN TGS 2nd gen
MelBotrans uit het Noord-Hollandse Akersloot rijdt sinds enige tijd met zes RMO-combinaties voor FrieslandCampina. Vier van de zes zijn MAN- trucks, en dat geldt ook voor de nieuwste aanwinst in de vloot. De nieuwste RMO is een trekker met oplegger combinatie. Deze nieuwe RMO is extra licht en compact gebouwd met het oog op de frequente oversteek naar Texel.
MAN TGS 2nd gen
‘’Deze nieuwe MAN TGS 18.440 met tankoplegger doet dagelijks twee ritten naar Texel, vandaar dat de compacte afmetingen zo belangrijk zijn. Op de veerboot kost iedere meter geld. We zijn er nu in geslaagd om een maximaal laadvermogen van 35 ton te halen uit een combinatie van 11,35 meter, waardoor hij in een gunstig tarief valt’’ aldus de heer Leen Boerkoel. Hij is mede-eigenaar van MelBotrans. Dat is een combinatie van Meltrans en L. Boerkoel RMO transport. RMO staat overigens voor ‘Rijdende Melkontvangst’.
MAN TGS 2nd gen
Duurzaam
Meer meenemen met minder eigen gewicht past volledig in de duurzaamheidsfilosofie van FrleslandCampina. Met een zo licht mogelijke combinatie ontstaat een hoog laadvermogen, echter zonder concessies te doen aan de inzetmogelijkheden en de kwaliteit van de combinatie zelf. Mede door de lichte trekker is het eigen gewicht van de combinatie onder de 15 ton gebleven. De moderne MAN D26 krachtbron in Euro-6 uitvoering past helemaal binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van de zuivelreus. De 12,4 liter grote zescilinder dieselmotor levert 440 pk en een maximaal koppel van 2100 Nm. Dat is ruim voldoende voor het maximale totaalgewicht van 50 ton waarmee deze RMO dagelijks onderweg is.
MAN TGS 2nd gen
Pitsstop
Het RMO-werk is intensief en gaat 24 uur per dag door, zeven dagen per week. Op jaarbasis leidt dat tot de indrukwekkende kilometerstand van 220.000 km. De heer Boerkoel: “Bij MAN-trucksdealer BTS in Wognum begrijpen ze dat als geen ander. Stilstand kan niet en als er wat is, dan staan ze altijd meteen voor ons klaar. Soms is het net een pitsstop als we binnen komen. We worden altijd snel en vakkundig geholpen en dat is in dit werk essentieel. Voor ons is die ervaring voldoende om vol in te zetten op MAN. Dit merk is niet voor niks al vier keer uitgeroepen tot het meest betrouwbare truckmerk’’, aldus de heer Boerkoel.
MAN TGS 2nd gen
Safety
De MAN TGS is uitgevoerd als lichtgewicht trekker met rondom luchtvering. De trekker is uitgerust met een compacte maar ruime M-dagcabine waardoor de combinatielengte zo kort mogelijk kon blijven. Het schakelen wordt geregeld door de geavanceerde MAN TipMatic geautomatiseerde versnellingsbak. Verder is de milieuvriendelijke Euro-6 trekker uiteraard voorzien van alle hedendaagse veiligheidssystemen waaronder front-collision warning met noodrem assistent. Verder is de volledige combinatie voorzien van zijafscherming voor meer veiligheid van medeweggebruikers.
MAN TGS 2nd gen
Boerenerf
Tot voor kort werden de ritten naar Texel uitgevoerd met een motorwagen met aanhanger. De nieuwe generatie tankopleggers is dankzij de fraaie stuursystemen echter vaak nog beter te manoeuvreren op de krappe boerenerven. Twee van de drie assen van de Burg tankoplegger-assen zijn sturend uitgevoerd met een VSE-stuursysteem waardoor de combinatie bijzonder flexibel is. Bovendien helpen de uiterst compacte afmetingen van de combinatie ook hier om het leven van de chauffeurs zo aangenaam mogelijk te maken.
MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *