De Truckspotter – Wegtransport in Azerbaijan (deel 13)

Het fotograferen van trucks ‘in het werk’ en tijdens diverse evenementen (de agenda vind je op truckfan.nl) brengt voor de fotograaf dikwijls een waslijst vol uitdagingen. In de serie De Truckspotter neemt Jaco Terlouw je mee in de wereld van de truck fotografie. De foto’s die door Jaco gemaakt werden kun je zien op truckfan.nl.
Voor mijn werk in de medische beeldvorming reisde ik door heel Europa, de Russische Federatie en de landen van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. In augustus 2014 bracht ik een bezoek aan een medische kliniek in Baku, de hoofdstad van Azerbaijan. Hoewel de toepassing van röntgenstraling in visualisatie van het menselijk lichaam buitengewoon interessant kan zijn, denk ik dat een nadere beschouwing van het wegtransport in Azerbaijan beter aansluit bij de interesse van de lezers van deze blog. Zoals gebruikelijk begonnen mijn zakelijke reizen op onze nationale luchthaven Amsterdam Airport Schiphol. Na een korte overstap op Boryspil Kiev Airport mocht ik ruim na half twee in de nacht voet zetten op Azerbaijan’s grondgebied.
’s Nachts is er al voldoende te zien op straat. Met een middagtemperatuur die de 40 graden Celsius dicht nadert, wordt veel transport in de nacht uitgevoerd. De bevoorrading van de vele bouwprojecten in Baku vindt in de relatieve koelte van de nachtelijke uren plaats. Mijn hotel is voor de truckspotter plezierig gelegen tegenover de bouwput van het toekomstige Hyatt Regency hotel. Ik zag trucks van gevarieerde origine voorbij komen. De gebruikte en geïmporteerde westerse betonpompen op MAN TGS en Mercedes-Benz Actros chassis werden intensief gebruikt, maar ook mixers en kippers stonden in de rij om afgehandeld te worden. De mixers, ik kwam een mooie ex-Spanjaard op DAF CF85 chassis tegen, zijn veelal uit de EU afkomstig. Daarnaast rijdt in Azerbaijan al een groot aantal nieuwe Chinese chassis in het bouwtransport. De kippers Sinotruk Howo, met de oude Volvo FL cabine, en Shacman F3000, met de stuurhut van ‘onze’ oude MAN F2000, zijn bijzonder populair.

Een korte nacht later werd ik door de lokale vertegenwoordig opgehaald om mijn werklocatie te bezoeken. De rit door de stad was even enerverend als interessant. Het straatbeeld is druk, maar bekende voertuigen zijn gemakkelijk te spotten. Van de ‘Hackney Cab’ London taxi werden bij de fabriek van LTI in China door de gemeente Baku 1.000 stuks besteld van het type TX4. Het is een vreemd gezicht om de links gestuurde ‘black cabs’ in de kleur paars door de straten te zien rijden. Het busnet van het openbaar vervoer bedrijf in Baku maakt gebruik van Daewoo BS090 bussen. Van dit type bus werden er 1.000 besteld in Zuid-Korea.

Buiten de nacht valt het grote aantal lichte trucks van Chinese en Zuid-Koreaanse makelij op. Gebruikt in de stadsdistributie worden de JAC’s en Hyundai’s intensief ingezet. Waar bij de personenauto’s de traditionele Lada’s en Volga’s vrijwel volledig zijn verdrongen door Westerse en Aziatische auto’s, rijden er nog vele GAZ en ZIL trucks rond uit de voormalige Sovjet-Unie. Hierbij dient wel aangetekend te worden dat de productie van de immens populaire drie-en-een-half tonner GAZ-53 plaatsvond tussen 1962 en 1997!

Aan het einde van de werkdag heb ik vanaf het hotel een wandeling gemaakt door de stad. Binnen enkele honderden meters van het hotel werd aan de weg gewerkt. Eén van de doorgaande wegen in de stad werd voorzien van een nieuwe laag asfalt. Waar bij ons de geïsoleerde en afgedekte kippers hun donkere lading vrijwel reukloos transporteren, wordt het asfalt in Azerbaijan gewoon in de open enkelwandige kipbak vervoerd. Sinotruk doet met de Howo 336 goede zaken. Het merendeel van de asfaltrijders heeft het stuur van deze Aziaat in handen. Een enkele Tatra T815 maakt het rijtje wachtende kippers compleet.

Bij daglicht heb ik nog even bij de bouwplaats van het toekomstige Hyatt Regency hotel gekeken. Hier kwam ik weer de kippers uit China tegen, maar ik zag ook telescoopkranen van gelijke Aziatische origine. De voormalige Nederlandse Liebherr hijskraan van MHM Montage maakte mijn wandeling compleet.

De cosmetische en (voor zover ik het kan beoordelen) technische staat van de voertuigen is opvallend goed, zeker vergeleken met het wagenpark zoals ik dat eerder mocht zien tijdens mijn bezoeken aan Georgië. De nieuwe aangeschafte bestellers en distributie trucks zijn stuk voor stuk in lokale bedrijfskleuren uitgevoerd. De gebruikt geïmporteerde zwaardere voertuigen lijken mij jonger dan in Georgië. Deze trucks rijden veelal nog in de kleuren van de laatste Europese eigenaar, maar zijn dikwijls wel voorzien van stickers met de nieuwe bedrijfsnaam erop.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *