Twee Scania R520 V8 voor Stam in Opperdoes

Andries Stam en zijn zoon Marcel Stam, van het gelijknamige transportbedrijf in Opperdoes, zijn geen fan van zescilinders in zijn vloot. Hoewel dat uitgangspunt in de keuze vrijwel lijnrecht naar een Scania 520 pk V8 voert, gingen zij toch niet over één nacht ijs. “Voor ik mijn handtekening zette onder het koopcontract, wilde ik toch zeker weten dat ik het beste van twee werelden had. Zeg maar de perfecte mix tussen economie en emotie.” Het bedrijf kocht uiteindelijk een Scania R520 V8 Topline MNB 6×2 bakwagen met een vaste sleepas en een R520 V8 Topline LA 4×2 MNB trekker.
Scania R520
“In mijn beleving is een V8 betrouwbaarder dan een zescilinder lijnmotor en met onze kilometrages van tussen de 180.000 en 200.000 kilometer per jaar gaat dat wel tellen,” vertelt Andries Stam. “Maar ik werd toch weer een beetje aan het twijfelen gebracht toen de dealer mij adviseerde voor een R450 SCR-only te gaan. Dat 450 blok loopt natuurlijk bewezen wel héél zuinig. In mijn overtuiging kun je ook met een dikke V8 met 520 pk heel netjes rijden. Maar niet met dezelfde cijfers als een 450. Dus enerzijds wilde ik geen een dief van mijn eigen portemonnee zijn. Maar het gevoel wil ook wat. Dat was een dilemma.”
Scania R520
Stam kreeg daarvoor de oplossing aangereikt door collega’s die net als hij in het bloementransport zitten. “Het grote voordeel van het nieuwe Scania 16 liter Euro-6 V8 blok is dat het al vanaf 1.000 omw/min zijn maximale koppel van maar liefst 2.700 Nm heeft. Aangezien wij nooit echt zwaar opgaan, bood dat de ruimte om een extra lange eindreductie toe te passen van 2,71:1. Zo kruisen wij op 89 kilometer per uur met slechts 1.040 toeren. Daardoor blijft ons verbruik nu heel goed boven de één op drie.” Dat laatste komt natuurlijk ook door voorzieningen als Ecoroll 2, het nieuwste type vrijloop retarder van Scania en Scania Active Prediction.
Scania R520
Stam rijdt voornamelijk met bloemen voor de groothandel. “En dat over behoorlijk lange afstanden. Wij doen niet zelden met een dubbele bemanning zuid-Italië. Dan moet je wel zorgen voor wat extra comfort in de cabine, want jouw mensen wonen er bijna in,” aldus Stam. “Dus hebben we fors uitgepakt met onder meer dubbele beglazing in de zijramen, luxe stoelen, een premium multimediasysteem met navigatie en nóg betere matrassen op de bedden. Het exterieur heeft Stam ingetogen netjes gehouden. Ik wilde er wel aluminium velgen op voor het mooi en ook de spiegelkappen heb ik in de kleur laten spuiten. Maar verder hebben we, op wat extra lampjes en twee extra verstralers na, niets extra’s gedaan dan de lichtbak boven de voorruit met onze bedrijfsnaam.”

2 Comments

  1. Jan Van Pelt 9 mei 2016 Reply
    • Alex Miedema 9 mei 2016 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *