‘To Nose Or Not To Nose’


Iveco Powerstar
Naast de kleine, bijna aandoenlijk lieve neusjes van de Tatra Jamal’s die al weer wat jaartjes in de rally rondrijden, kennen we natuurlijk de grote neus van Gerard De Rooy zijn Iveco. Het team van De Rooy reedt zelfs met 3 van deze torpedo’s in de afgelopen editie van Le Dakar. Dakarspeed keek goed naar het concept van De Rooy en bouwde een rallytruck met een Scania neus en deze zal komende Dakar in samenwerking met het team Top Trucks Dakar een tweelingbroertje krijgen. Bovendien zal de DAF motor vervangen worden door een Scania krachtbron, waardoor het feit dat het een DAF-Scania combi was niet meer angstvallig ontweken hoeft te worden. Met de nieuwe krachtbron hoopt men bij Dakarspeed een betrouwbare motor te hebben die het juiste vermogen zal bieden om de top 10 ambitie waar te kunnen maken. Terwijl het onheilspellend rustig is rondom de ondertussen mythische Zetros van het Finstral Rallyteam, is de homologatie van de Kamaz Zetros ogenschijnlijk in orde, aangezien deze in de komende Silkway Rally zal debuteren met Nicolaev aan het stuur. Naast het debuut van de Russische neus, zal een Tsjechisch-Nederlandse Renault Sherpa neus van Martin Van den Brink dit ook doen voor Mammoet Rallysport. Kortom: steeds meer neuzen verschijnen op het strijdtoneel. Het beter comfort zorgt er voor dat de bemanning minder te verduren krijgt en daardoor blijkbaar beter kan presteren ten opzichte van een frontstuurtruck. Met de nieuwe regels gaat het voordeel qua gewichtsverdeling als het goed is niet meer op omdat deze het mogelijk maken ook voor frontstuurtrucks een ideale verdeling te creëren. Meer dan afgelopen jaar nog, zal de Dakar van 2017 uit moeten wijzen of een frontstuurtruck door de nieuwe regels daadwerkelijk op kan tegen het neuzenlijk geweld. Best belangrijk, want niet ieder merk heeft de beschikking over een torpedomodel. Zo blijft het Eurol Veka MAN team min of meer noodgedwongen trouw aan het frontstuurconcept en hoopt men voordeel te trekken uit de nieuwe regels. Het dilemma voor ieder team, zoals Sjaak Spier al zei: ’To nose or not to nose, thats the question’ 😉
Renault Sherpa
Tekst: Robert Baarda
Kamaz onbekend/overig

Tatra Jamal

Scania eigenbouw

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *