Betoncentrale Gorkum bv koopt Scania G410 8×4 betonpomp/mixer

Betonmortelcentrale Gorkum bv nam recent een nieuwe Scania G410 8×4 betonpomp/mixer combinatie in gebruik. Het voertuig is bedoeld voor de aflevering van mortelproducten op kleinere bouwprojecten en kan de mortel zelf verpompen tot over een afstand van meer dan 40 meter. Gorkum bv koos voor Scania vanwege de modulaire opbouw die een zeer compacte 4-asser mogelijk maakt met een uiterst korte draaicirkel.
Scania G410
Met de aankoop bewandelt Gorkum bv nieuwe wegen want de truck is in korte tijd de tweede Scania binnen het bedrijf. Vorige keer werd voor de vestiging in Barneveld ook al een betonmixer op een Scania chassis aangeschaft. “Op de een of andere manier had ik Scania altijd als een internationale auto op mijn netvlies staan,” vertelt directeur Jos van der Velden over zijn besluit. “Als merk voor in de bouw, was Scania bij mij nooit top of mind. Maar achteraf ben ik blij dat we de stap gezet hebben. Dat is voor groot deel te danken aan de inzet en service van de Scaniadealer in Barneveld. Uiteindelijk blijft het ook in de trucks mensenwerk.”

Van der Velden was op zoek naar een voertuig dat zeven kubieke meter betonmortel kan meenemen én zelf op locatie kan verpompen. “Scania bood mij daarvoor een 8×4 met gestuurde naloopas aan. Het voordeel van het merk is dat het heel modulair bouwt. Bij hen bleek het mogelijk alle componenten op een zeer compacte chassislengte weg te werken omdat met name de uitlaatunit minder groot is dan bij andere merken. Bovendien past er bij Scania een relatief stevige motor onder de compacte CG16 dagcabine. Zo hebben we voldoende vermogen en heeft de chauffeur genoeg ruimte voor zijn uitrusting.”

Omdat Scania een chassis met een extra innerliner levert, zeg maar een chassisbuis ín het hoofdchassis, hoefde het hulpframe niet extreem zwaar te worden, wat de opbouwhoogte ten goede komt.

De betoninstallatie voor pompmixer opbouw is van Schwing Stetter en bestaat uit een mixertrommel en een pompinstallatie met een giek van 26 meter. Die kan verlengd worden met 20 meter slang. Het voertuig is met vier stempels te stabiliseren. “We gebruiken de auto voor kleinere bouwprojecten,” vertelt Van der Velden. Daar kan hij zelf de mortel op de plaats pompen. Zo kunnen onze chauffeurs drie tot vier ritten per dag maken. Maar we kunnen de auto ook stationair opstellen en door anderen aangevoerde mortel laten verpompen.”

“Wat mij het meeste opvalt is dat het voertuig zo extreem kort draait. Korter dan een drieasser en dat zonder wringen. De 410 SCR-only motor is nieuw voor ons, maar we horen dat die extreem zuinig is. Dat komt goed uit want wij draaien natuurlijk relatief veel op de PTO. De auto heeft een tweepedaals OptiCruise geautomatiseerd aandrijflijnsysteem en ook dat is nieuw voor ons. De eerste geluiden van de chauffeurs zijn laaiend enthousiast. Ze zijn trots op het voertuig en werken er met plezier mee. Dat alleen al is heel veel waard.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *