Hans Kramer op de Dakar pre-proloog 2016


Ginaf X2222
In januari 2017 staan de deelnemers weer aan de start van ‘de zwaarste rally ter wereld’, de Dakar. Wederom op het Zuid-Amerikaanse continent. Wat treffen wij het als Nederlanders dan toch dat de sport bij ons zo leeft. Wij zien de Nederlandse deelnemers letterlijk aan onze neus voorbij trekken op de Pre-Proloog te Valkenswaard.
Iveco Powerstar
In 2006 maakte ik mijn eerste foto’s bij dit evenement. Anno 2016 stond ik er weer. En wederom op het onverharde deel. Ik blijf me verbazen over de groei van het evenement. Ieder jaar lijken er meer toeschouwers op af te komen. Dit jaar was het helemaal druk, want nooit eerder heb ik zo lang in de file gestaan om überhaupt bij het circuit te komen. Helaas kwam ik dan ook pas bij de taxiritten van de vrachtwagens (het pauzeprogramma) binnen. Gelijk door naar het een leuk plekje van het circuit, waar je de deelnemers aan ziet komen en vervolgens letterlijk om je heen ziet draaien. Op de heuvel van het motorcross gedeelte.
Ginaf X2222
De motoren en de auto’s / buggy’s laat ik lekker voor wat het is, Sinds een aantal jaren is dat deelnemersveld zo klein geworden, dat ik het persoonlijk niet meer interessant vind. Tuurlijk wens ik Van Loon en Coronel het beste toe, maar namen als ‘Van Deijne, Ten Brinke, Aarts en Leyds’ maakten het deelnemersveld bij de auto’s altijd zeer leuk om te volgen. Volle focus op de trucks dan maar. Dit jaar opnieuw een paar sterke teams vanuit Nederland. Het wordt al bijna vanzelfsprekend.
Ginaf M3331
Maar laat ik eens beginnen met de deelnemers die mijns inziens wel wat aandacht verdienen, simpelweg omdat ze gewoon een geweldig leuk avontuur gaan beleven. Zo zien we in januari 2017 De Groot Dakar en het Fireman Dakar Team voor het eerst aan de andere kant van de grote plas in actie. De Groot heeft even kunnen oefenen tijdens andere rally’s. Het Fireman Dakar Team heeft dat niet… Zij beginnen echt blanco. Beide teams rijden met Trucks gebaseerd op het ‘oude’ DAF concept. Fireman Dakar rijd met de Truck van Vick Versteijen (Top Trucks) vanuit de rally van 2016.
DAF CF Euro 6

DAF CF Euro 6
Het Rainbow Truck team (De Jong Zuurmond), Van Velsen Rallysport, Van der Laar Racing en Tilburg Truck Parts hebben iets meer ervaring met de Rally. Deze teams starten dit jaar opnieuw met de doorontwikkelde, maar bekende trucks. Deze teams zullen voornamelijk willen inzetten op uitrijden van de rally op een zo hoog mogelijke positie.
Ginaf X2223

Ginaf X2222

DAF CF Euro 6

DAF CF Euro 6
Van Den Heuvel en Top Trucks starten dit jaar met nieuw geprepareerde Scania Torpedo’s. Van Den Heuvel presenteerde in de Rally 2016 de Scania-neus in navolging van de neus van Gerard (de Rooy). Een concept dat werkt, voornamelijk op het rijderscomfort. Tijdens de huidige rally zal het technische voordeel van het concept niet veel verschillen ten opzichte van het frontstuur concept. Beide Scania’s zijn om als door een ringetje te halen. Prachtige wagens om op snelheid voorbij te zien schieten. Hopen dat de snelheid en betrouwbaarheid van de nieuwe Scania-krachtbron tijdens de Rally de beide teams niet in de steek laat. Het zou dan best wel eens een mooie strijd kunnen worden in de Top 10.
Scania T-serie

Scania T-serie
De beide Top-teams vanuit ons koude kikkerlandje dan, die tijdens de pre-proloog ‘acte de préséance’ gaven. Het Eurol VEKA MAN Team en Petronas Team De Rooy Iveco. Beide teams staan weer in de startblokken om de podiumplaatsen van het Team van Kamaz weg te kapen. Maar ook van elkaar. Rivaliteit op de baan spat er vanaf. Ook dit jaar ging op de pre-proloog het finale spektakel tussen een MAN en een IVECO. Er zit snelheid en betrouwbaarheid in beide teams. Ze zijn sterk door op elkaar ingespeeld te zijn, en vergeet niet, ze hebben budget en een zeer goede service ondersteuning. Of het ze in 2017 aan het eind van de Rally een podiumplaats weten te behalen zal blijken. De Dakar rally blijft onvoorspelbaar. Ook voor deze partijen kan het zomaar voorbij zijn.
Iveco Powerstar

Iveco Powerstar

Iveco Trakker

Iveco Trakker

MAN TGS 2nd gen

MAN TGS 2nd gen
Grote afwezige tijdens het evenement was Mammoet Rallysport met de Renault Sherpa. Helaas, want ik had dat geweldige apparaat wel eens in werking willen zien. Gelukkig was wel de Renault Truck van het Riwald Team aanwezig. Heerlijke machine om te zien, maar ook om te horen. Het team Riwald had tevens de oude vertrouwde Ginaf mee op de baan. Een truck die al menig maal de zandvlaktes heeft bedwongen.
Renault K-serie

Ginaf X2223
Ook het team Ginaf Rally Power is er in 2017 niet bij. Zodoende zal het Team van Jos Smink als enige ‘nieuwe Ginaf’ deelnemen aan de Rally. De ondersteuning komt wel van Ginaf Rally Service. En ook Wuf van Ginkel zal ongetwijfeld toe kijken hoe de Ginaf gaat presteren. Ondanks dat hij zelf zijn focus dit jaar op Team de Rooy zal moeten houden als bestuurder van de snelle assistentie truck.
Ginaf X2222

Ginaf F2222
Offringa is ook weer van de partij. Wederom het vertrouwde kleine truckje onder zijn kont. De Unimog heeft volgens mij inmiddels de meeste Dakar rally’s gereden van het complete startveld. Als ondersteuning voor het Bastion Team zal ook Offringa niet rijden voor de podiumplaatsen maar op aankomen. Daarbij is hij altijd in de weer om collega rijders te helpen.
Unimog 435
Alles bij elkaar genomen mogen we weer trots zijn op het grote aantal Nederlanders in het truck klassement. Alle teams veel succes gewenst tijdens de komende rally. Ik zit in ieder geval weer aan de buis gekluisterd om jullie prestaties te volgen.
Iveco EuroTrakker

Iveco EuroTrakker

Scania 93

Iveco Eurocargo

Scania R410

Ginaf M3331

DAF XF95

DAF CF75

Iveco Trakker

Scania T500

MAN TGA

Kenworth W900

Scania R500

Scania R620

Iveco Trakker
Tekst en foto’s: Hans Kramer. Meer van Hans zijn foto’s vind je op truckfan.nl.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *