Eerste Scania in het wagenpark van Mourik Groot-Ammers B.V.

Wegenbouwbedrijf Mourik uit Groot-Ammers heeft onlangs haar eerste Scania in gebruik genomen. Het gaat om een 6×6 kipper met de ruime G-dagcabine en de zuinige 410 pk sterke SCR-only Euro 6 motor. De auto is verder uitgerust met een Hyva 22tm kraan. Mourik kocht het voertuig vanwege de goede berichten uit de markt over de betrouwbaarheid en de lage kilometerkostprijs.Scania G410“Als ik heel eerlijk ben, stond Scania tot nu toe nooit op onze shortlist als het om voertuigen ging,” vertelt Harry Brekelmans over zijn besluit toch een keer voor het Zweedse merk te kiezen. “Terwijl we in totaal Mourik-breed toch ca.130 trucks hebben rijden. Maar de berichten uit de markt over de betrouwbaarheid en lage kilometerkostprijs waren de laatste jaren zo goed dat we toch nieuwsgierig werden. Een gesprek met een collega uit de buurt die wel met Scania rijdt, gaf uiteindelijk de doorslag. We gaan het merk met deze 6×6 eens proberen.”Scania G410Mourik zet de auto in voor algemene hand- en spandiensten bij de infra- en wegenbouwactiviteiten van het bedrijf. “Vandaar dat we een beetje een alleskunner zochten. De truck moest niet te groot zijn om wendbaar te blijven in de binnensteden. Maar hij moet ook ingezet kunnen worden langs de snelweg, bijvoorbeeld bij wegdekreparaties of –vernieuwing. Hij gaat natuurlijk niet aan de rol van de asfalteermachine, maar is wel heel geschikt om bijvoorbeeld restanten asfalt op te ruimen of om kolken te transporteren. De volgende dag kan hij zomaar weer gebruikt worden voor een lading stenen of als 6×6 in een weiland aan de slag moeten.”

De sleutelwoorden zijn hier de sterke 22tm kraan van Hyva en de 6×6-aandrijving. “De kraan is standaard uitgerust met een bakgrijper. Samen met de goede offroadeigenschappen denken we met deze 6×6 een zeer veelzijdig voertuig te hebben.”Scania G410Een dergelijk voertuig betekent altijd compromissen sluiten. Zo wilde Mourik de ruime G-dagcabine voor de chauffeur zodat hij wat ruimte heeft, maar daardoor komt de kraan iets verder naar achteren op het chassis te staan wat het laadvermogen weer wat nadelig beïnvloedt. Maar ja, het komt uit de lengte of uit de breedte. De chauffeur is in ieder geval zeer te spreken over het voertuig dat een geautomatiseerde Opticruise versnellingsbak heeft én lengte- én dwarssperren. De chauffeur kan bij Scania Opticruise, al naar gelang de inzet, kiezen voor diverse schakelprogramma’s. Hieronder valt ook een speciale offroadmodus.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *