flexHVC: daar red je levens mee

flexHVC – ‘Flexible Humanitarian Vehicle Concept’ – is het geesteskind van student Johannes Schmutzler en het resultaat van zijn afstudeerproject. flexHVC is een ‘all-terrain’ touringcar die kan worden ingezet om zieke of gewonde patiënten te vervoeren of fungeert als mobiele hulpunit en operatiekamer in crisisgebieden. Schmutzler werd bij zijn afstudeerproject geholpen door de bus- en touringcarspecialisten van MAN Truck & Bus.MAN flexHVCEffectieve medische zorg in vluchtelingenkampen en oorlogs- en crisisgebieden vormt een zeer grote, logistieke uitdaging. Dat gegeven diende als uitgangspunt voor flexHVC, ontworpen door Johannes Schmutzler, een student aan de Universiteit voor Kunst en Design in Offenbach. Schmutzler ontwierp als afstudeeropdracht een voertuigconcept dat geheel was toegerust op humanitaire hulpvereisten. Als ideale basis voor zijn flexHVC koos de student voor een touringcar vanwege het formaat en de mogelijkheden voor een op maat ontworpen interieur. “flexHVC maakt gebruik van de flexibiliteit, ruimte en vele mogelijkheden die een touringcar biedt,” verklaart Stephan Schönherr, Vice President Design Bus bij MAN Truck & Bus, die met zijn team het project begeleidde. De all-terrain MAN GL 8×8 met de motor voorin gemonteerd dient als chassis. Het alwielaandrijfsysteem van het voertuig maakt het studiemodel geschikt voor de meest zware terreincondities. Bovendien voorziet de modulaire opbouw in 6×6- of 4×4-afgeleide varianten, afhankelijk van de vereisten.

Drie ruimten
flexHVC is onderverdeeld in drie ruimten. Een woongedeelte met plek voor maximaal vier personen plus de cabine bevinden zich voorin. Om het team van medewerkers in oorlogsgebieden de nodige bescherming te bieden, heeft het voertuig een gepantserde bodem en extra cabinebescherming. Via de grote centrale deur is de flexHVC eenvoudig en snel toegankelijk of – in geval van nood – te verlaten. Het is echter vooral de achterzijde van de flexHVC die de ware, specialistische achtergrond van het voertuig prijsgeeft. Daar biedt een railsysteem de mogelijkheid om twee ‘modules’ (in het vier-assige model) vanaf de achterkant in het voertuig te laden.

De modules kunnen uiteenlopende uitrusting en features bevatten en worden op basis van de specifieke vereisten van een bepaalde situatie aangepast. Eén moduletype kan worden voorzien van zes bedden, waarmee de flexHVC ruimte biedt aan maximaal twaalf bedden voor het vervoeren van zieken of gewonden. Andere mogelijke modules voorzien in een volledig uitgeruste operatiekamer of medische basisuitrusting zoals die normaliter deel uitmaakt van een standaard praktijk. Medische professionals kunnen de flexHVC zodoende gebruiken als basis voor het uitvoeren van gangbare medische en röntgenonderzoeken, maar ook als nood-operatiekamer. Tegelijkertijd zijn ze met de flexHVC volledig mobiel in plaats van gebonden te zijn aan een vaste locatie.MAN flexHVCPast in een container
“flexHVC kan voor vele uiteenlopende doelen worden gebruikt, zowel in humanitair als militair opzicht. Het onconventionele design biedt compleet nieuwe mogelijkheden met het oog op mobiliteit en toenemende wereldwijde uitdagingen”, aldus Schönherr. Om de flexHVC ook te kunnen transporteren naar gebieden waar hij zijn nut kan bewijzen, ontwierp Johannes Schmutzler het voertuig zo dat het qua formaat in een standaard ISO-container kan worden vervoerd. De student besteedde daarnaast met name veel aandacht aan het uiterlijk van zijn voertuig en de impact die het heeft op de buitenwereld. “Touringcars worden normaliter niet met negatieve aspecten geassocieerd en als dreigend ervaren, in tegenstelling tot veel andere typen militaire voertuigen. Dat is een belangrijk voordeel”, licht Schönherr toe. Ondanks zijn robuustheid heeft het ontwerp van de flexHVC ronde, uitnodigende lijnen in combinatie met rechthoekige, functionele elementen, met behoud van de mogelijkheid om de toekomstige designtaal van MAN in het voertuig te integreren.

Ideeën toetsen aan praktijk
“Voor het Designteam van MAN is het altijd verfrissend om de creativiteit van studenten te ervaren en betrokken te worden in deze wereld van jonge designers en gebruikers. Universitaire projecten van dit kaliber vormen voor ons echt een win-winsituatie. Ze bieden studenten de kans om ideeën te bespreken met MAN-designers, ervaring op te doen en zichzelf vertrouwd te maken met de uitdagingen van design in de dagelijkse praktijk van een grote fabrikant van bedrijfswagens. Wij zien dit soort projecten bovendien als een welkome gelegenheid om de innovatieve ideeën van studenten te toetsen aan de praktijk,” besluit Schönherr.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *