Oude nieuwe en nieuwe nieuwe Scania voor Sluimers

De gebroeders Hugo en Henk Sluimers van het gelijknamige transportbedrijf uit Barendrecht namen onlangs twee nieuwe Scania’s in gebruik. Het gaat om een New Generation Scania S520 V8 4×2 trekker en een R580 V8 Topline 6×2 met gestuurde naloopas bakwagen van de huidige generatie. Beide voertuigen zijn volledig luchtgeveerd. Hun vorige Scania’s werden na respectievelijk 1,7 en 1,5 miljoen kilometers ingeruild. Bij Gebroeders Sluimers Transport zijn het dus echte kilometervreters.Scania meerdereBeide broers zijn bijzonder te spreken over de nieuwe trucks. “De nieuwe Scania is een wereld van verschil vergeleken bij mijn vorige R500 Topline. Nu heb ik daar elf jaar lang mee gereden, dus ik verwachtte ook wel wat. Maar de nieuwe S overtreft al mijn verwachtingen. Het heeft het comfort van een luxe personenwagen. Het grootste verschil met de vorige is de rust en de stilte,” aldus een opgetogen Hugo Sluimers. “Ik vind hem ook veel ruimer. Vooral dat brede bed is mooi. Hoewel ik doorgaans ’s avonds weer thuis ben, heb ik dat uiteraard wel uitgeprobeerd. Wat ik ook fijn vind, is dat je wat verder naar voren zit. Dat komt het overzicht op de weg zeker ten goede.”

Ook broer Henk is met zijn bakwagen van de huidige generatie heel tevreden. “Scania is gewoon mijn merk, daar ben ik mee groot geworden. En hoewel het in basis hetzelfde voertuig is als ik al had, is er toch wel veel veranderd in comfort, rijgedrag en bedieningsgemak. Zo had ik niet gedacht dat bijvoorbeeld de geautomatiseerde Opticruise zoveel comfort brengt vergeleken met de handbak in mijn vorige auto.” Dat is ook de mening van Hugo, Ook hij stapte van een handbak over op Opticruise. “Ik heb dus de bak van de laatste generatie. Ik moet zeggen, hij schakelt bijzonder vlot.”

Hoewel beide auto’s vrijwel gelijk zijn afgeleverd, is er wel verschil in het spuitwerk. “Mijn broer wilde hem iets anders,” vertelt Hugo. “Hij houdt ook van een dik aangekleed interieur. Dus is hij er nog mee langs M&M Truckdesign gegaan voor noppenleer en zo meer. Ik zelf heb het op de King of the Road uitvoering gehouden. Dan heb je ook luxe leren bekleding, de premium stoel en het prachtige digitale dashboard met het 7 inch scherm en navigatie”.

Onderhuids kregen de beide voertuigen ook nog de nodige extra veiligheidsvoorzieningen. “Standaard zit er al LDW en AEB op. Wij hebben dat nog uitgebreid met ACC en de vrijloopretarder. En natuurlijk kozen we voor Active Prediction.”

Henk rijdt dubbel bemand met bloemen jaarlijks tussen de 250.000 en 275.000 kilometer op zuid-Italië. “Daarom heb ik ook gekozen voor 580 pk. Daar hebben we wel even over nagedacht. In de bloemen is de 730 een beetje over de top. Maar met 580 pk houd je ook een hoge gemiddelde snelheid. Op de afstand naar Bari kan dat net een uur schelen en het verschil zijn tussen nog wel of niet meer lossen. En terug rijdt ik veel groente. Dat is zwaar.”

“Over de betrouwbaarheid van het voertuig hoef je mij niets te vertellen,” onderstreept Henk. “Ik heb met de vorige Scania zonder problemen 1,5 miljoen kilometer in 5,5 jaar afgelegd. Mijn broer Hugo zelfs een dikke 1,7 miljoen kilometer. Dan weet je dat een goed merk rijdt.” “Wat we zeker wel gaan doen, is de gratis Scania aflevertraining,” weet Hugo. “Behalve dat het meetelt voor je code 95, is het verschil tussen deze S en mijn vorige truck zo groot, dat je er alleen maar voordeel van kan hebben als iemand van Scania zelf samen met jouw nog eens de fijne kneepjes doorneemt.”

One Response

  1. H,j,schreurs 10 augustus 2017 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *