Op 29 augustus 2017 werden twee nieuwe zogenaamde “Utility” trucks in gebruik genomen door NEP Nederland.
De beide DAF CF Euro 6 trucks (260 pk, 6 cylinder) zijn door Jos Mulder Carrosseriebouw in Bunnik voorzien van een Plywood /carlite carrosserie wat een sterke maar lichtgewicht laadruimte oplevert. De binnenzijde is in de basis al afgebouwd door Jos Mulder, maar de eigen technische dienst van NEP Nederland zal de wagen naar eigen inzicht verder afbouwen. De Utility 1 & 2 zullen binnenkort daadwerkelijk de weg opgaan om de regiewagens (kortweg OBV = Outside Broadcast Vehicle) te vergezellen bij klussen op locatie. De Utility trucks verzorgen het transport van camera’s, kabels, etc wat nodig is bij tv regsitraties op locatie.
Met de aanschaf van beide DAF’s is het traject in gang gezet om uiteindelijk tot een 1-merk strategie te komen. Momenteel bestaat het wagenpark uit trucks van de merken DAF, Mercedes en MAN.
NEP Nederland (Voorheen NOB & Dutchview) is de internationale toonaangevend bedrijf op het gebied van televisie- en internetregistratie voor publieke en commerciële omroepen in Nederland. Naast studio’s in Hilversum, Utrecht en Amsterdam, biedt NEP Nederland onder andere registratiewagens, ENG- en SNG-diensten, MCR/play-out/eindregie faciliteiten, motion graphics en draadloze verbindingen.
NEP Nederland maakt deel uit van NEP Worldwide. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 2.000 medewerkers. Samen ondersteunden zij producties in meer dan 65 landen, op alle 7 continenten. Naast het hoofdkantoor in Amerika heeft NEP locaties in Engeland, Ierland, Nederland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Finland, Zwitserland, België, Canada en Verenigde Emiraten. Van de Oscars tot de Olympische Spelen, NEP voorziet haar opdrachtgevers van de technologie, de mensen en de knowhow die het mogelijk maken de grootste evenementen ter wereld te produceren en zichtbaar te maken voor een wereldwijd publiek.
Tekst: René Henkes. Foto’s: Edwin Duller en René Henkes
Deze een merk politiek is eigenlijk niets nieuws in 1937 liet Philips de eerste in Nederland Reportagewagens en Utility” trucks bouwen DAF maakte toen nog geen vrachtwagens maar wel aanhangwagens . Er werden vier VW3 chassis besteld met een opbouw gemaakt in Eindhoven. De technische inrichting kwam van NATLAB in Eindhoven. Philips . Helaas hebben deze unieke wagens een kort leven gehad. Onder leiding van de nog jonge Erik de Vries trokken deze door Europa om demonstatie te geven van televisie. De eerste Utility en reportagewagen werden gebombardeerd bij in inval van de Duitsers in Polen 1939 De tweede unit kon via lastige weg nog terug komen naar Eindhoven waar ze bij NAT LAB werden neer gezet. Helaas maakte de RAF bombardement op Philips Eindhoven daar ook een einde aan.
Het is “Outdoor Broadcast Vehicle hoor,geen outside .