Een tijdje geleden mocht ik van Renault Trucks Nederland de Renault Master een weekje testen. Dat kwam goed uit, ik zou al tijden naar Denemarken om een rallytop voor een Suzuki Samurai te brengen en om te wisselen voor een hardtop. Op zich had dat met veel passen en wringen ook wel in mijn privé wagengepast, of ik had zelfs met de Samurai zelf kunnen gaan… Maar dan hadden mijn broer (die jaren in Denemarken gewoond heeft en de taal en weg dus een beetje kent) en zijn zoon niet meegekund. De oogstblog die daar uit voort vloeide hebben jullie al gezien, nu is het dan eindelijk tijd voor de langverwachtte testblog.
De testmaster in kwestie mocht ik bij Harbers in Barneveld halen. Het gaat hier om een 3T5 VAN STD FWD 145E6 L3H2. L3H2 staat daar bij voor de derde lengte (6198 millimeter van bumper tot bumper) en tweede hoogte (2488 millimeter van de vloer tot het dak). Veel groter dan dit wordt het dus niet met een B-rijbewijs.
De toegepaste motor is de M9T, een 2,3 liter grote dieselmotor met vier keurig achter elkaar opgestelde cilinders. Uiteraard voldoet deze aan de Euro 6 richtlijnen. De motor heeft een ECO-modus en start-stop-systeem, wat zich vertaalt naar een lager brandstofverbruik.
Het riante laadruim van de Renault Master.
Hij mag dan groot zijn, dankzij de diverse hulpsystemen en het goede zicht rondom is parkeren niet heel lastig. Zelfs voor mij!
Mijn buurman rijdt ook al weer jaren Master.
Handig, die 12V plug direct onder het raam. Er zit weliswaar een navigatiesysteem in de Master ingebouwd, maar Denemarken was daar als een gevleugelde uitspraak van François Boulangé: “Staat niet op de kaart”. In mijn eigen losse navigatiesysteem wel, en dat de draad dan niet door de hele auto slingert is erg handig. In mijn eigen auto lijkt die draad er bijvoorbeeld een innige liefdesrelatie met de versnellingspook op na te houden.
In Duitsland en Nederland werkte de eigen navigatie wel, erg fijn systeem en het stuurde ons waar mogelijk nog om de files heen ook.
Broederliefde.
In Europa is er een goed en dicht servicenetwerk.
Legoland!
Nu Volvo zelf geen lichte bedrijfswagens meer bouwt is de Renault Master de troef van de Volvo groep in deze markt. Er is veel gebeurd in een paar decennia tijd wat dat betreft.
Ja, sorry, maar probeer JIJ de puber in jezelf maar eens te onderdrukken als je in Aars bent.
Niet voor de poes, zo’n groot laadruim.
Prachtige decors in Denemarken.
Grote neef.
Meer dan genoeg ruimte voor alle onderdelen, er bleef zelfs nog plek over om te slapen.
Sorry, ik heb geen chauffeurspas.
Je hoeft voor vertrek niet een heel boek uit je hoofd te leren, alle knoppen op en omhetstuur endashboard spreken voor zich.
Ook geschikt voor woon-werk-verkeer.
Fijne mensen bij Harbers!
Al met al heeft de Master een goede indruk op me achter gelaten. Groot laadruim, goed comfort, fijn verbruik en goede dealers die achter hun product staan. Wat wil je nu nog meer?