Scania vijfasser met betonpomp voor NBC

Afgelopen voorjaar nam Noorder Betonpompen Centrale (NBC) opnieuw een nieuwe Scania in gebruik. Dit keer ten behoeve van een zeer zware betonpomp van Schwing met een reikwijdte van 51 meter en een hoogtebereik van maar liefst 55 meter. Gezien het gewicht van de installatie koos men voor een Scania P450 LB10x4*6HNA van de ‘oude’ generatie met twee sturende assen en een gestuurde naloopas. Dat het voertuig in goede aarde viel blijkt wel uit het feit dat men er intussen nog één heeft besteld.
Scania P450
“Met dit voertuig volgen wij de trend naar steeds hoger en verder en dus ook zwaarder,” vertelt Cees Ossentjuk van NBC. “Vooral die laatste horizontale meter wordt steeds belangrijker. Steeds vaker maken wij tevoren samen met de aannemer een pompplan. Daarbij bepalen we van tevoren de beste plaats waar de pompinstallatie kan staan om vandaar uit een zo groot mogelijk deel van de bouw te kunnen bedienen. Dat scheelt veel tijd want bij dit soort grote installaties moet je niet zelden de ondergrond voorbereiden om 100 procent te kunnen stempelen en dus de optimale reikwijdte rondom de auto te kunnen halen. Bovendien is er nog wel wat plaats nodig voor een installatie als deze. Met de steunpoten helemaal uitgeklapt, neemt het voertuig een ruimte in van 11×10 meter en dan moet ook de betonmixer daar nog achter passen.”

Gevraagd naar de reden waarom men bij NBC opnieuw voor Scania koos, wijst Ossentjuk direct naar het goede contact met de Scaniadealer Groningen. Daar heeft men in de loop der tijd expertise opgebouwd met multi-assers. “Daarnaast willen wij een zekere uniformiteit in ons wagenpark. En dan is het zo dat lang niet elk merk af fabriek een vijfasser kan leveren. Dit is een typisch Nederlandse oplossing dus die markt is niet groot. Als het dan ook nog eens om een vijfasser gaat die niet eens standaard besteld kan worden, is de keuze nog kleiner als je alles af fabriek geregeld wilt hebben. Dan is de steun van de dealer onontbeerlijk, want je kunt je voorstellen dat er voorafgaand aan de eigenlijke opbouw van de installatie op het chassis al het nodige voorwerk is gedaan tussen Scania en Schwing. Die samenwerking is wat dat betreft prima. In dit geval werd het een special order omdat de tweede vooras 310mm verder naar achteren moest om ruimte te bieden aan de steunpoten tussen de beide voorassen. Ook de plaats van de uitlaatdemper en de Adblue tank moest gewijzigd worden. Deze zitten nu achter de tweede vooras gemonteerd. Daarnaast kreeg het voertuig grotere remboosters. Hij weegt tenslotte leeg al 48 ton. En ook na de aflevering heeft de dealer op ons verzoek nog het nodige aangepast. Daarbij moet je vooral denken aan extra opstapjes, verlichting en meer van die zaken waarmee wij het voertuig optimaal op zijn taak willen aanpassen.”
Scania P450
Het bijzondere is, dat het hele gevaarte eigenlijk niet eens als truck door het leven gaat, maar als bouwmachine. “Het rijden zelf is ook minder belangrijk. Als wij 30.000 km per jaar met zo’n voertuig maken, is het veel. Natuurlijk moet de motor door en door betrouwbaar zijn want wij belasten de machine heel zwaar met heel veel draaiuren. Uiteraard moeten onze mensen een groot rijbewijs hebben om met de truck de weg op te mogen. Maar wij vinden het minstens zo belangrijk dat die bestuurders de bediening van de pomp helemaal beheersen. Daarvoor is er binnen de branche dan ook sinds twee jaar een opleiding gekomen. Voor ons komt de juiste cabine weer wel heel kritisch. Niet alleen vanwege het comfort en de veiligheid, maar vooral of hij laag genoeg is om de giek ook helemaal naar voren te kunnen draaien. Daar scoort Scania met de verlengde P-cabine heel goed. En omdat Scania modulair bouwt, past die bescheiden cabine standaard op het zware vijfasser chassis.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *