Nieuwe Volvo FMX 8×8

Volvo Trucks kan nu een Volvo FMX 8×8 met een GVW van 44,5 ton leveren. Het voertuig heeft een uitstekende gewichtsverdeling door de asopstelling met een vooras en drie achterassen. Door de kruipversnellingen en de drie hydraulisch geveerde achterassen beschikt de truck over een goede terreinvaardigheid.
De Volvo FMX 8×8 C-Ride komt als 6×6 af fabriek waarna hij bij Terberg Techniek wordt omgebouwd tot een 8×8 met een 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt net als de laatste as elektrisch-hydraulisch gestuurd. De aangedreven vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van waterpasdwarsregeling.

Het GVW van de Volvo FMX 8×8 bedraagt 44,5 ton. Het netto laadvermogen bedraagt 25.600 kg. Opvallend is de grote bodemvrijheid en de wijze waarop allerlei kwetsbare zaken zijn weggebouwd aan de onderkant wat resulteert in een imposante terreinvaardigheid.

“De Volvo FMX 8×8 is een op de Nederlandse markt geoptimaliseerd concept. Door de tridem asopstelling kunnen we een betere gewichtsverdeling realiseren. Bovendien bevordert deze asopstelling de wendbaarheid en beperkt de wringing in bochten. Dit zorgt voor uitstekende rijeigenschappen voor een truck die vaak over bouwterreinen met moeilijk toegankelijke ondergronden rijdt”, verklaart Imre Lörinc, verantwoordelijk voor het construction segment bij Volvo Trucks Nederland.

I-Shift met kruipversnellingen
Bijzonder is verder dat de Volvo FMX 8×8 geen conventionele tussenbak heeft, maar over een eenvoudige verdeelbak beschikt. Dat kan doordat er gebruik gemaakt wordt van de I-Shift met kruipversnellingen met een overbrenginsverhouding van 32:1. “De kruipversnellingen maken het voertuig niet alleen sterker, maar het scheelt ook gewicht omdat een lage gearing niet nodig is. De uitvoering heeft een extra lage kruipversnelling vooruit en kruipversnellingen achteruit. Hierdoor is het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen zoals in de bouw”, vervolgt Imre Lörinc.

De Volvo FMX 8×8 is voorzien van speciale ‘construction’ software voor in het terrein. Daarnaast beschikt het voertuig over Automatic Traction Control wat ervoor zorgt dat de voorwielaandrijving automatisch wordt geactiveerd indien er slip wordt geconstateerd.
De productie start begin 2018 en de verwachting is dat de eerste trucks tegen het einde van het eerste kwartaal leverbaar zijn.

Volvo FMX 8×8
D13K, 540PK / 2600Nm Euro 6
Volvo I-Shift 12 versnellingen, Construction schakelprogramma
Extra lage kruipversnellingen vooruit en kruipversnelling achteruit
EBS-remsysteem: Volvo Engine Brake Plus 375kW
Automatic Traction Control
Wielbasis 6900mm as1-as4

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *