Svempas Scania T112R Yellow Widow

Scania T112

De Zweedse transporteur Sven-Erik “Svempa” Bergendahl staat bekend om zijn unieke bergings- en showtrucks op basis van Scania chassis. Eerder schreef Marco Havers al een blog over de Svempas Scania 3000. In de jaren ’80 van de twintigste eeuw zette Svempa nog zo’n iconische showtruck op de weg, of liever gezegd het circuit. De Svempas Racing Yellow Widow.

Scania T112

Svempa Bergendahl bouwde de gele showtruck op basis van een Scania T112M trekker-chassis. Met uitzondering van de korte dagcabine werden alle body panelen, inclusief de voorbumper, vervaardigd uit aluminium.

Scania T112

Onder de motorkap van de Scania is het niet behelpen; de 11-liter DSC-motor werd aangepast om meer dan 900 pk te produceren. Dit vermogen zorgt ervoor dat de truck van 0 naar 100 km/u accelereert in negen seconden, een indrukwekkend cijfer zelfs voor een personenauto. De keuze voor Scania’s 6-cilinder-in-lijn dieselmotor is niet vreemd. De 14-liter V8 is simpelweg te zwaar om een goede gewichtsverdeling te realiseren.

Scania T112

Het interieur werd net zo aangepast als de buitenzijde van de truck; er werd voorzien in een rolbeugel, ISRI-Isringhausen-racestoelen, lederen hemelbekleding en zijpanelen met knopen en een met leder bekleed stuurwiel.

Svempa besteedde 200 uur aan het bouwen van Yellow Widow. Trouwens, in Zweden is Yellow Widow de bijnaam voor de champagne van Veuve Cliquot.

Tekst en foto’s Jaco Terlouw.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *