SEAT en de Spaanse transportonderneming Grupo Sesé hebben een pilottest uitgevoerd met een nieuwe duo-trailer, de grootste en meest efficiënte truck die nu op de snelwegen in een aantal Europese landen rondrijdt. De duo-trailer reed van Zaragoza naar het SEAT-hoofdkantoor in Barcelona en terug en zal in de komende maanden verder worden ingezet bij het transport van auto-onderdelen.
De duo-trailer is voorzien van twee 13,6 meter lange trailers die worden getrokken door een Scania, ook een merk van de Volkswagen Group. De combinatie heeft een totale lengte van 31,7 meter en een maximaal laadvermogen van 70 ton. De combinatie maakt een vermindering van de CO2-uitstoot van 20 procent per trip mogelijk en zorgt ook voor een reductie van 25 procent in de logistieke kosten van het transport van onderdelen. De pilottest moet deze cijfers onderschrijven. De duo-trailer is speciaal voor het gebruik op drukke wegen ontworpen. Hij verlaagt het aantal ‘gewone’ trucks dat op conventionele wegen rijdt, de routes waar het grootste aantal verkeersongevallen plaatsvindt.
Volgens Dr. Christian Vollmer, vice-president voor productie en logistiek van SEAT, zorgt de duo-trailer ervoor dat het aantal vrachtwagens op de weg met 50% wordt verminderd. “Dit impliceert enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid, verantwoordelijkheid voor het milieu, veiligheid en efficiëntie. Innovatie vormt de kern van SEAT. Deze tests sluiten naadloos aan bij onze kernwaarden. Het heeft ons ertoe gebracht de mega-truck twee jaar geleden in samenwerking met Grupo Sesé in Spanje in gebruik te nemen.” Voorlopig wordt de pilotproef afgesloten met een rapport waarin de prestaties en voordelen van dit nieuwe voertuig – emissiereductie, efficiëntie en verkeersveiligheid – worden beschreven zodat het in de nabije toekomst in Spanje kan worden gestandaardiseerd.
Mega-truck naar een hoger niveau
SEAT en Grupo Sesé hebben zich twee jaar geleden hardgemaakt voor duurzame mobiliteit voor het wegvervoer toen zij een mega-truck introduceerden in Spanje. De vrachtwagen van meer dan 25 meter lang was toen de langste, meest duurzame truck die op de Spaanse wegen rondreed.
De komst van de duo-trailer zal de CO2-uitstoot in vergelijking met een conventionele vrachtwagen nog meer verlagen, van 14 naar 20 procent. De belangrijkste reden hierachter is de verbeterde efficiëntie van het brandstofverbruik per gereden ton vracht, omdat de duo-trailer zes meter en tien ton meer laadcapaciteit heeft in vergelijking met een normale vrachtwagencombinatie. Daarnaast is de duo-trailer efficiënter in te zetten bij het vervoer over spoor. De treinwagoninfrastructuur is namelijk ontworpen om maximaal 13,6 meter lange trailers te vervoeren, zoals die op de duo-trailer. Daardoor zou de duo-trailer van SEAT en de Spaanse transportonderneming Grupo Sesé het vervoer per trein naar de rest van Europa kunnen bevorderen.