De Truckspotter – Drama in Dublin

In november 2001 bracht ik (Jaco Terlouw, red.) een lang weekeinde door in de Ierse stad Dublin. Dublin is een leuke stad om te bezoeken. Het bezoekerscentrum van de Ierse bierbrouwer Guinness is zeker de moeite waard en ook het informatiecentrum van whisky producent Jameson is een interessante activiteit. Tel daar het avond- en nachtleven in het Temple Bar district bij op en een succesvolle minivakantie is daar.
Op de dag van vertrek was de binnenstad zeer druk. Tijdens een korte wandeling vanaf het hotel was de reden voor de verkeersdrukte goed te zien. Een containercombinatie was tegen de spoorbrug over de River Liffy gereden.

Volvo FL10
Hoewel de eerste aanblik dramatisch lijkt te zijn, vallen de gevolgen van de aanrijding allemaal wel mee. Op de foto’s is goed te zien dat de hoogte van de oplegger met de standaard 40-voet zeecontainer verkeerd werd ingeschat door de chauffeur van de trekker. De hoogte aanduiding van 4,75 meter op de spoorbrug bleek net iets te krap te zijn voor de truck. De impact lijkt zo’n 15 tot 20 centimeter onder het hoogste punt van de container te zijn geweest. Het relatief hoge chassis van de oplegger is daar waarschijnlijk debet aan.

Volvo FL10
Wat opvalt is dat de twist-locks op van de trailer en de container intact lijken. Aan de trailer lijkt niets verwrongen te zijn. De spoorbrug heeft de container ‘keurig’ van de trailer geschoven.

Volvo FL10
De Dublinse Garda (politie) heeft de boel met motorfietsen beveiligd en de Custom House Quay niet eens volledig afgesloten in afwachting van de berger. Vrachtauto’s en luxe wagens kunnen de gestrande combinatie goed passeren.

Volvo FL10
Al met al was er, afgezien van een flinke deuk in het ego van de chauffeur, weinig aan de hand. De container is beschadigd, maar trekker en trailer lijken nog prima en ander verkeer is niet betrokken bij de aanrijding.

Tekst en foto’s: Jaco Terlouw.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *