Vanaf 1982 kregen binnen de Nederlandse krijgsmacht zowel de Koninklijke Luchtmacht als de Koninklijke Marine de beschikking over nieuwe crashtenders voor gebruik op de militaire vliegvelden. De betreffende crashtender was de Saval-Kronenburg MAC-06S.
De Kronenburg crashtenders waren de opvolgers van de International Harvester 1700 met Bikkers opbouw.
Saval-Kronenburg uit het Noord-Brabantse Hedel ontving de opdracht van het Ministerie van Defensie ontving de opdracht voor levering van de brandweervoertuigen. Ten opzichte van het ‘catalogus-model’ MAC-06 werd het voertuig voor gebruik binnen de krijgsmacht licht aangepast. Dit verklaart de ‘S’ in de type-aanduiding.
De vierwiel-aangedreven crashtenders werden uitgerust met een Detroit Diesel 8v92T 8-cylinder-tweetact-dieselblok, welke gekoppeld was aan een Allison HT470 automatische transmissie met koppelomvormer. Het vermogen van 450 pk werd overgebracht op de verdeel box en assen van Kessler, welke opgehangen waren aan het chassis met Weller paraboolveren en Koni schokdempers. De Goodyear 445/80R25 banden boden voldoende grip en afdoende bodemdruk om de crashtenders te gebruiken op de vliegvelden.
Voor een crashtender hadden de Kronenburg voertuigen een compacte bouw, echter met een lengte van 8,4 meter, een breedte van 2,6 meter en een hoogte van 3,7 meter was het zeker geen kleine auto te noemen. Het leeggewicht van de Kronenburg werd vastgesteld op 22.000 kg.
Pompgegevens Kronenburg MG:
Vermogen pomp: 3.200 liter per minuut bij 10 bar
Capaciteit dakmonitor: 1.900 liter per minuut bij 10 bar
Capaciteit poedermonitor: 7,5 kg per seconde
Waterwerper Kronenburg SK 3
Capaciteit: 2000 liter per minuut
Tankgegevens:
Inhoud watertank: 4.000 liter
Inhoud schuimtank: 300 liter
Inhoud poedertank: 250 kg
Materiaal:
Haspels: 2 x schuimstraal, 2 x poeder
Lichtmast: 2 x 1.000 watt (uitschuifbaar)
Generator: HATZ Supra 8 kVa @ 220 V
De MAC-06S werd vanaf 2004 geleidelijk vervangen door de E-One.
Tekst en foto’s: Jaco Terlouw.
Mooie foto’s Alex. Veel uren mee gereden
Mooie foto’s Jaco 😉 De schrijver en fotograaf van dit artikel is Jaco Terlouw.