Fiat Multipla: mijn absolute lievelingsauto

Mei 1999, ik (Martijn Manrho) ben vrachtwagenchauffeur en sta op het punt voor het eerst een nieuwe auto te kopen. Op mijn uiteindelijke lijstje zijn twee modellen overgebleven. Een Ford Focus en een Fiat Multipla. Klinkt raar maar zo was het echt. Ik hield van apart en opvallend en hoe saai de Focus nu is, destijds was het een een echte opvallende auto tussen de Golf en de Astra.

Maar goed, zoals je aan de titel kunt lezen is de keuze gevallen op de Multipla met geen enkele andere reden dan, we hadden al een Fiat en hij was apart. In eerste instantie zaten we te denken aan een zwarte met een donkerrode bekleding. Maar onze dealer had een demo van Fiat Nederland in het Verdegreen (straatgroen) met blauwe bekleding. Na een Hemelvaart wikken en wegen besloten we ja te zeggen op de grasgroene Multipla met waterblauwe bekleding.

Een van de eerste dingen die je leert als Multipla eigenaar is dat iedereen dacht en nog steeds denkt dat je compleet van het padje bent dat je er eentje hebt gekocht, het tweede wat je leert is dat iedereen toch wel nieuwsgierig is dus op een parkeerplaats moest je eigenlijk altijd extra tijd inplannen voor mensen die de binnenkant wilde zien.

Over dingen gesproken die je veel van de binnenkant ziet, de Fiat garage was een van die dingen. Helaas was de Multipla, zeker de vroege exemplaren niet geheel vrij van problemen. Electrische dingen waren eigenlijk aan de orde van de dag en dat varieerde van sleutels die de geest gaven, lampen die bijvoorkeur tegelijk kapot gingen, al kwam dat vaker doordat de behuizing waar die lampen inzaten niet bovenaan het lijstje van meest waterdichte dingen ooit staan. Het ergste wat mij overkomen is is een uitlaat die om 3 uur ’s nachts besloot onder de auto vandaan te vallen, kan gebeuren zul je denken maar helaas was dit op het moment dat de auto 4 maanden oud was…

Maar goed genoeg negatieve dingen, ik hou het liever bij leuke herinneringen, zoals de bank van Ikea die we vrij impulsief kochten en die met enig gepuzzel in de auto paste. De middelste zitplaats die favoriet was als we kinderen meehadden, eentje omschreef het ooit als een ruimteschip, weliswaar met zacht en slecht plastic maar toch een ruimteschip.

Een paar jaar na dat we onze Mullie hadden gekocht besloten we als echte Nederlanders dat er een caravan moest komen, maar we hadden een beperkt budget en het moest natuurlijk wel iets aparts zijn, na wat rondkijken besloten we dat het een Constructam Comet 5 moest worden. En geloof me als je ergens de aandacht mee trekt op een camping is het een groene Multipla die een old-timer caravan trekt, hadden we niet aan gedacht…

De Multipla hebben we in 2012 ingeruild op een Citroen C1, verkocht voor 50 euro aan de lokale autosloper omdat hij een paar jaar had stilgestaan, die bleek handiger te zijn dan ik want een paar weken later zag ik een bekend kenteken op een groene Multipla voor me, dat duurde echter niet lang want in de loop van 2013 is de auto echt richting de sloop gegaan. De caravan onderging 3 jaar geleden dezelfde weg al is die door een liefhebber opgehaald voor onderdelen dus die leeft nog ergens voort.

En ik heb er stiekem nog steeds spijt van dat ik hem zelf niet heb gehouden want er is geen enkele auto die zelfs nu bijna 20 jaar later de gemoederen zo bezig kan houden. Zelfs nu nog heeft iedereen een mening over de Multipla maar weet jij nog hoe de Golf van 20 jaar geleden eruit ziet, ik niet zonder een plaatje op te zoeken op het internet.

De Multipla is voor mij de laatste avontuurlijke, misschien wel echte Fiat voor dat ze besloten dat ze meer geld konden verdienen aan normale auto’s en aan de ene kant is dat helemaal begrijpelijk maar aan de andere kant heel erg jammer.

Bron van de foto’s: eigen collectie

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Tomas Broekhuizen 26 januari 2019 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *