Al jaren stuurt MAZ een fabrieksteam naar Le Dakar, en ieder jaar werden ze steeds iets beter waardoor ze sinds vorig jaar serieus voor de grote prijzen meevechten. Om in 2020 nog competitiever te zijn, heeft MAZ, in navolging van onder andere Iveco, Tatra en Kamaz, ook voor een opstelling met neus gekozen.
Het type van de torpedo is MAZ-6440 RR. Dit neemt het beste van drie werelden: het bewezen goede chassis van de huidige rallytruck, de MAZ-5309 RR,gecombinerd met de cabine van de MAZ-5440 en de motorkap van de MAZ-6440 PA,een truck met Amerikans aandoende look voor internationaal transport.
De reden voor de nieuwe indeling ishetzelfde als bij de andere teams diemet dit concept werken: beter gewichtsverdeling, makkelijker te besturen en minder trillingen in de truck.
De truck is 705 centimeter lang, 255 centimeter breed en 340 centimeter hoog, bij een wielbasis van 430 centimeter. Het gewicht vande truck is, inclusief reservewielen en bemanning, 9,6 ton. De zes-cilinder turbodiesel motor evert 960 pk en een maximaal koppel van 4500 Nm. Hij is begrensd op 140 kilometer per uur. De brandstftank heeft eencapaciteit van duizend liter. Het grootste deel van de onderdelen komt uit de eigen magazijnen van MAZ. Alleen de automaat komt van Alisson, de complete veerpaketten komen van Sisu en de tussenbak van ZF.
De ‘kapotnik’ is in eerste instantie bedoeld om wedstrijden te winnen maar wordt ook gebruikt om technische innovaties te testen.
De civiele versie van de MAZ-6440.
Foto’s en informatie via facebookpagina MAZ.
No Responses