Dakar quotes 2019: etappe 1

Perfecte eerste Dakardag voor Rainbow
De lach was niet van het gezicht van Gerrit Zuurmond af te slaan na afloop van de eerste etappe van de Dakar Rally 2019. Voor alles wat ter sprake kwam, had hij eigenlijk maar één woord: “Perfect!” Met de twintigste tijd was er ook geen enkele reden tot klagen voor de Rainbow-captain.

Met 84 km was de eerste wedstrijdproef niet lang, maar op sommige punten wel lastig. Zo’n 70 procent van de proef bestond uit duinen en dat was voor de combinatie Zuurmond/nieuwe MAN de eerste keer. “De auto deed het fantastisch. Maar één keer moesten we even terug omdat we niet vanaf de eerste keer boven kwamen, maar verder was het perfect.”
Moeilijk was de etappe niet, maar dat lag voor een groot deel ook aan de truck. “Het waren soms best zachte duinen, met diepe gaten ertussenin. Deze auto is daarvoor gemaakt. Hij pakt zo snel het vermogen op, dat je er perfect doorheen kunt. Met een andere, wat meer conventionele truck kom je niet zo gemakkelijk uit die pannetjes. We hebben er geen enkel probleem mee gehad.”

De afstand en het parcours waren ernaar om de deelnemers aan deze Dakar er weer even in te laten komen, te laten wennen aan hun voertuigen en de omgeving die hen ook de komende dagen nog te wachten staat. “Dit was natuurlijk maar een voorproefje, maar het gaf wel een goed beeld. In de tweede etappe gaat het echte werk beginnen, maar gezien het verloop van de eerste etappe en de hoe goed de truck het deed, heb ik daar alle vertrouwen in.”
Dinsdag staat Zuurmond, navigator Jasper Riezebos en monteur Klaas Kwakkel een proef van 342 km te wachten die hen dieper de Ica-woestijn in brengt. Het bivak ligt dan in San Juan de Marcona.

© Rallymaniacs


Versnellingsbak problemen voor Becx in eerste etappe
Na slechts zevenentwintig kilometer geeft de versnellingsbak van de MitJet de geest. Met dank aan de Dakar gedachte hebben Michiel Becx en Edwin Kuijpers toch de finish van de proef weten te bereiken. Ze zijn ongeveer zestig kilometer gesleept door een truck en hebben zo de eerste duinen van Peru overwonnen.

“Ja, dit is Dakar,” vertelt Becx. “Wat een avontuur meteen voor ons, een heftigere Dakar ontmaagding kun je je bijna niet voorstellen. Gelukkig was er een truck van Mini die ons wilde slepen. Zestig kilometer in het stof en zonder iets te zien. We zijn vervolgens wel tien keer vast komen te zitten, nog twee keer de sleepkabel kapot. Zo maak je nog eens wat mee in je eerste Dakar etappe. De zonsondergang was wel erg mooi!”

De monteurs van Becx Competition zijn direct bij terugkomst in het bivak begonnen met de montage van een nieuwe versnellingsbak. “Het zal laat worden voor de mannen, maar ze zullen er alles aan doen om ons weer op de weg te krijgen. We hebben alle waypoints gepakt, dus we mogen gewoon van start in de tweede etappe,” aldus Kuijpers.

De kop is eraf voor Tim en Tom Coronel
Tim en Tom Coronel zijn goed begonnen aan de Dakar Rally 2019. De eerste etappe werd zonder noemenswaardige problemen afgelegd. Het duo stapte na de proef over 84 kilometer met een grote lach uit The Beast 2.0.

Hoe goed de voorbereidingen ook zijn, het is altijd spannend als de Dakar echt van start gaat. Onder raceomstandigheden wordt pas echt duidelijk hoe de wagen zich houdt en of je direct tegen problemen aanloopt. Een jaar geleden verliep de eerste etappe verre van vlekkeloos, in 2019 is de boel een stuk beter op orde. Dat zorgde voor vreugde bij de finish.

“Daar zijn we dan!”, zei Tom enthousiast bij de finish. “Het ging superlekker. In de beginfase maakten we zelf een klein foutje maar ik denk dat we het heel goed gedaan hebben. We hebben wat andere auto’s ingehaald dus met de snelheid was niets mis.” Tim was blij dat de maandenlange voorbereidingen zich uitbetaalden: “De auto hield het heel erg goed, zeker in vergelijking met vorig jaar. Toen hadden we grote problemen met de temperatuurhuishouding, dus dat hebben we nu extra goed in de gaten gehouden. Gelukkig ging dat allemaal goed, we hebben het nu gewoon onder controle.”

Hoewel de proef een bescheiden lengte had, was het zeker niet eenvoudig. “Het was een paar keer best gemeen, heel tricky”, bevestigde Tom. “Maar Tim ging super, die houdt van die enorme zandduinen. We hebben wel een paar keer een klein sprongetje gemaakt maar dat hoort er gewoon bij. De Dakar is nu echt begonnen voor ons maar we staan hier mooi met allebei een big smile.”

Op dinsdag staat de eerste echt serieuze etappe op het programma. De deelnemers rijden veelal door de duinen van Pisco naar San Juan de Marcona. De totale afstand bedraagt 895 kilometer, waarvan 342 kilometer aan special. Dat is direct een van de langste proeven van de 2019-editie, dus daar zullen de broers echt getest worden.

Openingsdans stemt Mammoet Rallysport tevreden: Martin van den Brink en Janus van Kasteren komen ‘lekker in het ritme’
Martin van den Brink en Janus van Kasteren kijken tevreden terug op de openingsdans van de Dakar Rally. De equipes van Mammoet Rallysport eindigden in de sub-top. ,,We hebben het rustig aan gedaan. Het was een lekkere etappe om in het ritme te komen.’’

Martin van den Brink, Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink eindigden in de Renault Sherpa als 13e. ,,Dat had misschien iets beter kunnen zijn als we geen waypoint hadden gemist en daardoor even terug moesten. We reden te veel naar rechts en zagen de concurrenten aan onze linkerkant rijden. We wisten dat we daarom even terug moesten om het noodzakelijke controlepunt te laten registreren.’’

Volgens de Harskamper viel er op het rijden en de techniek verder niets aan te merken. ,,De truck liep uitstekend. We hadden even een klein probleem met de banden, maar verder ging het prima. In het laatste deel hebben we de schade beperkt gehouden. Het parcours was uitstekend met hier en daar al een paar ‘aardige pukkeltjes’. Voor ons is dit in ieder geval een prima begin van de rally.’’ De equipe met startnummer eindigde op 10.26 minuten van winnaar Eduard Nikolaev. ,,Dat verschil is acceptabel. We weten dat we geen gekke dingen hebben gedaan en harder kunnen als het nodig is.’’

Martin kijkt zodoende met veel vertrouwen uit naar de dag van morgen. ,,Dan is de etappe een stuk langer. Dat geeft ons meer mogelijkheden om verder in het juiste wedstrijdritme te komen. We kunnen ons nu al op de dag van morgen verheugen.’’

Dinsdag gaat de derde etappe van Pisco naar San Juan de Marcona. De verbindingsroute telt 211 kilometer en de special gaat over 342 kilometer. De eerste truck gaat rond de klok van 17.00 uur (Nederlandse tijd) van start.

Janus van Kasteren, Erwin van den Bosch en Frank van Hoof kwamen sterk uit de startblokken. Op de eerste twee meetpunten noteerde de rallyrijder uit Veldhoven de 15e en 14e tussentijd. De uiteindelijke 16e plaats in de etappe, vanaf startplaats 26, brengt de equipe in een prima uitgangspositie voor de tweede etappe. Janus start dan in de sub-top en kan zich in het spoor van de top vijftien op het bovenste deel van het klassement richten.

Uitstekende Dakar-start voor Team De Rooy op 2, 3 en 4
Ton van Genugten had zich voorgenomen om rustig aan te beginnen aan de Dakar Rally van 2019. In ‘tactische modus’ zou hij de eerste special van 84 km, in de duinen bij Pisco, te lijf gaan. Maar nog voor de start werd de tactiek in overleg met monteur Bernard der Kinderen en navigator Peter Willemsen bijgesteld. Het leverde Van Genugten de tweede tijd op, op slechts 18 seconden van dagwinnaar Eduard Nikolaev. Federico Villagra werd derde op 53 seconden, Gerard de Rooy vierde op 1.44. Maurik van den Heuvel stuurde zijn Iveco Powerstar als achttiende over de finish.

© Willy Weyens


Gerard de Rooy had tot 20 km voor de finish zicht op meer dan de vierde plaats, maar liet wat tijd liggen door een oververhitte band en een haperende turbosensor. De band was zo heet geworden dat die vlam vatte. “Verder stonden de schokbrekers nog iets te zacht afgesteld, vooral bij de afdalingen”, vertelde De Rooy aan de finish in Pisco. “Maar verder ging het prima, zeker in de duinen. Ik heb onderweg een Kamaz ingehaald en moest één keer even terugdraaien, maar dat moesten er wel meer. In de tweede etappe met z’n drieën vooraan starten is geen probleem. Ik denk dat het juist wel goed is zo.”

Ton van Genugten opent morgen in die tweede etappe (342 km van Pisco naar San Juan de Marcona) het bal voor Petronas Team De Rooy Iveco. “Dat moet dan maar”, vond hij. “Iedereen had vooraf gezegd dat ik rustig aan moest doen en dat was ik ook echt wel van plan, om in tactische modus te gaan. Maar bij de start heb ik aan Peter en Bernard gevraagd of ze het goed vonden als ik gas zou geven, als het lekker zou gaan. Als dat zou betekenen dat ik vooraan moet starten, dan is dat maar zo. En het ging zo lekker. Ik heb genoten in de duinen.”
Het was vooral aan de nieuwe automatische versnellingsbak te danken dat het zo lekker ging. “Daarmee rijd je nog vloeiender door de duinen”, merkte Van Genugten. “Het is ergens ook wel een beetje link, want het gaat zo gigantisch vooruit dat het in je hoofd gaat zitten.”

Maurik van den Heuvel was minder blij. De motor van zijn Iveco schoot in de noodloop, waardoor hij slechts met moeite over de duinen kwam. “Ze vlogen me in de duinen met zijn allen voorbij omdat ik er niet overheen kwam. Gelukkig was het maar 84 km, zodat de schade beperkt is gebleven. Ik hoop dat de monteurs het vanavond kunnen oplossen, anders wordt die 342 km van morgen echt niet leuk.”

© Willy Weyens


Eerste etappe lekker voorproefje voor Maik Willems
Een etappe van 84 km is perfect om er weer even in te komen, oordeelde Maik Willems na afloop van de eerste rit van de Dakar Rally 2019. Om in de beeldspraak te blijven die Willems voorafgaand aan de Dakar gebruikte: “Het was een klein maar lekker stukje taart, en het mooie daarvan is dat je zin krijgt in meer. Zo hoort een goed voorproefje te zijn.”

De openingsrit was ideaal om weer even te wennen aan het tempo, aan het rijden in de duinen, en om de concentratie op scherp te zetten, vertelde Willems bij aankomst in het bivak in Pisco. “Het was niet lang, maar er zat van alles in: veel zand, wat duintjes, maar ook een smalle rivierbedding met stenen en een paar mooie combinaties van dat al. Zo’n dag is goed om weer te beseffen dat het geen flauwekul is.”
De Bastion Toyota en de bemanning hadden van het proefje niet veel te lijden gehad. “Van 84 km met 90% zand krijgt zo’n auto niet op z’n donder. Morgen wordt het een ander verhaal. Dan staat er 342 km op het programma en als dat dezelfde rit is als vorig jaar, wordt het een stevige dag.”
Voor wie het was vergeten: vorig jaar ging de Toyota op dag 2 ondersteboven van een duin af…

© Robin Verheggen


Geen risico voor tevreden Van Loon
Op de eerste stage van Dakar 2019 noteren Erik van Loon en Harmen Scholtalbers de negentiende tijd. Zij komen met een achterstand van 7:19 op Al-Attiyah aan de finishlijn. Ondanks stof van voorliggers hebben zij zich niet laten verleiden tot een fout en zijn zij tevreden met het resultaat tijdens de opening van de rally.

“Dakar is endurance, dus er komen nog veel kilometers,” zegt Van Loon. “We hebben geen risico genomen, maar willen de rally opbouwen. De samenwerking in de auto ging goed met Harmen. We hebben in een rio wat last gehad van stof van drie andere auto’s, verder was het een prima stage. Het was een goede opwarmer voor het echte werk morgen. Gelukkig zitten we niet te ver naar voren, want dat kan ons morgen zomaar opbreken.”

Morgen starten de auto’s voor de motoren en openen zij de stage. Die stage gaat van Pisco naar San Juan de Marcona en is 342 kilometer lang. “Dat wordt een uitdaging en een spektakel. We gaan proberen om ons niet te laten verleiden en gewoon ons eigen ding doen.”

© PHOTO-NICK- WILLY WEYENS


Als afsluiter ook nog even het Africa Eco Race nieuws van gisteren:
After an early morning start from Dakhla, the entire AFRICA ECO RACE caravan passed the Mauritanian at 10AM this Monday 7th of January 2019. A quick formality facilitated by agreements made between the organisation and the administration of the Mauritanian customs. From now on, visas will be done individually at the Chami bivouac by the agents brought on site. Therefore, all competitors were regrouped and ready for the start which was only a dozen kilometers away from the border. Everything was on course to begin this 177 km first Mauritanian special stage which was to end directly at the bivouac.

Unfortunately, we could not anticipate the lack of visibility over Dakhla, which didn’t allow the three helicopters, dedicated to the security of the race, to take off. Therefore, at 1.30PM, when the first helicopter was supposed to start, no helicopters were on site, not even René METGE to supervise the race. The decision was then taken to cancel the special stage. The competitors therefore joined the Chami bivouac by the road with a free liaison.

“The cancellation of this special stage is very rare on the AFRICA ECO RACE but there were no solutions as we were not in capacity to guarantee the security of the race which is our absolute priority!” declared Jean-Louis SCHLESSER, present at the start of the special stage to announce the news directly to the competitors.

Today, the race will be back on track. A loop of 481km from and to Chami. A 100% sandy stage with several dunes cord crossings which will be challenging for some.

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *