Rallyquotes 2019: rustdag Dakar en finale Africa Eco Race

Tim en Tom Coronel toe aan rustdag na zware marathonetappe
Tim en Tom Coronel hebben de rustdag van de Dakar Rally 2019 gehaald. Het tweede deel van de marathonetappe rond Arequipa verliep niet zonder problemen maar nu is er tijd om even bij te tanken.

Na een vlekkeloze start van de zwaarste uithoudingsproef voor mens en machine ontstonden op het eerste deel van de tweedaagse marathonetappe de eerste probleempjes. De ‘Beast 2.0’ had, net als de voertuigen van menig andere deelnemer, moeite met het fijne en mulle fesh fesh-zand.

Het duo kwam op donderdag laat in de avond aan in het marathonbivak en was tot diep in de nacht aan het sleutelen. Tim legde uit: “We hebben de remleidingen aan de voorkant vervangen. Op de proef van donderdag zat ons luchtfilter helemaal vol fesh fesh waardoor we geen vermogen meer hadden. Richard de Groot heeft ons door de vallei gesleept, maar daarbij sloeg de sleepkabel om het wiel heen en trok alle remleidingen kapot. Oeps!”

Dat was niet het enige klusje dat op het programma stond, vulde Tom aan: “We hebben gewoon lekker gesleuteld, tot een uur of half 3 in de nacht. Alles waarvan we dachten dat het gerepareerd moest worden hebben we onder handen genomen. Zo werkte de radiocommunicatie op het laatste deel van de proef niet meer. Dat was wel even lastig rijden maar nu zijn alle draadjes weer aan elkaar gesoldeerd. We zijn dus weer lekker aan het MacGyver’en geweest.”

Toch bleek op de 452 kilometer lange special richting Arequipa dat niet alle problemen helemaal opgelost waren. Tom: “Tjonge jonge, wat was dit moeilijk! Het was gewoon niet te doen. We hadden problemen met het bandenaflaatsysteem en het bodywork liet los. Daar hebben we veel tijd aan moeten besteden dus dat was effe jammer. Het is niet anders, we rijden in elk geval nog.”

Rainbow boendert rustig door de Dakar
Twee lekke banden, een gebutste bumper en één oei-momentje. Dat is de balans die het Rainbow Truckteam opmaakt op de rustdag van de Dakar Rally, na vijf dagen zwoegen. “Het mag de naam ‘Dakar’ zeker hebben”, vond navigator Jasper Riezebos. “Ze proberen ons echt wel naar de kloten te krijgen en hebben geen medelijden.”

De Dakar is dit jaar weliswaar ‘maar’ tien dagen, het zijn wel pittige dagen. “Lang, met zware proeven”, constateerde Riezebos op de rustdag in Arequipa. “Als ik in het roadbook een afstand van 340 km zie, denk ik eerst dat het wel meevalt, maar dan blijkt het 300 km hoenkeboenke aan 30 km/u te zijn. Op die lange feshfesh-paden kun je wel eens 10 km lang doorrijden, maar dan komt er weer 15 km duinen waar je drie kwartier aan het knuppelen bent. En dan zijn het echt dikke duinen, hoor. Van die grote jongens waar we zelfs met onze truck niet in één keer boven komen.”
Zonder de ‘nieuwe’ MAN had het er wellicht heel anders voor gestaan op de rustdag, dacht ook Gerrit Zuurmond. “We hebben zoveel voordeel van deze auto in de duinen”, sprak hij. “Die zijn hoog en steil, maar de tractie is geweldig. We komen veel beter boven. Alles gaat gewoon net iets sneller, soepeler en vlotter. Het is veel fijner rijden, met veel minder stress. Ik hoef ook geen grote risico’s te nemen om er doorheen te komen. Finishen is het belangrijkste, dus harder rijden dan dit hoeft niet.”

Zuurmond houdt de wagen perfect in de hand, zag Riezebos tevreden. “In zo’n etappe als de laatste bijvoorbeeld (dag 5) moeten we op kompaskoers door de duinen rijden. Om die koers een beetje aan te houden, moet je heel strak sturen. Ik hoef maar aan te geven aan Gerrit welke richting hij op moet en hij wijkt er nauwelijks van af. Dat is echt heel knap, maar met deze truck kan het ook. Het ding pakt netjes op, vangt de klappen goed op en stuurt perfect. Na vijf dagen boenderen staat ie er nog keurig bij. Twee lekke banden, een gebutste bumper en één oei-momentje op een afstap van een meter of twee: meer hebben we nog niet gehad. Afkloppen maar, want er komen nog vijf dagen, maar het gaat goed zoals het gaat.”

Ook in de vijfde etappe kende Rainbow geen problemen. In de duinen probeerden ze nog op de Bastion Toyota van Maik Willems en Rob van Pelt te slepen, omdat die met een kapotte versnellingsbak stond. “Alleen de achteruit deed het nog af en toe”, vertelt Riezebos. “Die ouwe Van Pelt heeft het nog geprobeerd ook: achteruit door de duinen. Wij konden ze helaas niet helpen. Het was een te groot risico om ze op die manier door de duinen te slepen. Dan zouden we zelf in de problemen komen. Gelukkig is de laatste 140 km van de proef afgelast vanwege dichte mist, want dat was alleen maar stenen en rommel. Zo proberen ze ons klein te krijgen.”

Foto facebook rainbowtruckteam (© Rallymaniacs)


Etappezege en top 3 voor Team De Rooy – op de rustdag
Zonder een meter te rijden heeft Petronas Team De Rooy Iveco op de rustdag van de Dakar Rally de eerste etappeoverwinning van dit jaar behaald – op naam van Ton van Genugten – en een klassering in de top 3 van het algemeen klassement – voor Gerard de Rooy.

De Rus Andrey Karginov (Kamaz) werd door de organisatie gediskwalificeerd wegens het aanrijden van een toeschouwer. Daardoor steeg Gerard de Rooy van de vierde plaats in het klassement naar plaats 3. ’s Avonds werd vervolgens bekend dat Ton van Genugten de tijd terugkrijgt die hij in de vijfde etappe bij Mammoet-rijder Janus van Kasteren stond. Met een verschil van slechts 49 seconden werd Van Genugten daardoor tot etappewinnaar van de vijfde rit uitgeroepen. Aanvankelijk was Van Genugten vijfde geworden, op 14.03 van Eduard Nikolaev (Kamaz).

Door de diskwalificatie van Karginov schoof het hele klassement van de trucks op. Nikolaev heeft nog steeds de leiding, 11.54 voor zijn teamgenoot Dmitry Sotnikov. Iveco-kopman Gerard de Rooy komt nu op de derde plaats, op een achterstand van 1.58.49 van Nikolaev. Ton van Genugten zit daar kort achter: zijn achterstand op de klassementsleider is 2.00.31.
De Kamaz van Airat Mardeev staat met een gele sticker in het bivak, wat er op wijst dat hij ook uit de wedstrijd ligt. Naar verluidt heeft hij het motorblok kapot. De Argentijn van Team De Rooy, Federico Villagra, schuift in dat geval door naar de achtste plaats, op 4.15.04. Maurik van den Heuvel zou zodoende op de negende plaats komen, op 4.20.34.

De Dakar 2019 wordt zondag hervat met de langste etappe van deze editie: meer dan 800 km waarvan een special stage van 336 km, die de karavaan terug naar San Juan de Marcona brengt. Er worden 105 motoren, 18 quads, 88 auto’s, 29 ssv’s en 26 trucks aan de start verwacht. Als etappewinnaar is Ton van Genugten de eerste truck die aan de special begint

Het is volop genieten voor Van Loon tijdens échte Dakar
Het is moeilijk, zwaar, lang en hard. Kortom, een Dakar zoals Dakar hoort te zijn. Erik van Loon geniet daar dan ook volop van. Hij is fit en sterk en wil in de tweede week vooruit kijken en proberen om te klimmen in het klassement. Na vier goede dagen en een baaldag is Van Loon tevreden over zijn rally tot nu toe.

“Ik had vooraf niet gedacht dat ik weer zoveel plezier zou hebben tijdens Dakar,” vertelt Van Loon. “De vorige keer dat ik erbij was toen was het nat, koud en reden we veel te weinig kilometers. Dit jaar is het moeilijk en zwaar. De dagen zijn lang, de nachten kort en de rally is erg hard. Een klein foutje wordt direct afgestraft. Helaas hadden wij dat op de derde dag en daardoor is ons doel lastig te bereiken. Maar we geven niet op en we willen in de tweede week goede tijden neerzetten en kijken waar we dan donderdag staan in het klassement.”

In de auto gaat het ook goed. “Harmen doet het goed, we maken weinig fouten en we vertrouwen elkaar. Daar ben ik blij mee, want het is altijd afwachten hoe zo’n wisseling uitpakt. Met Wouter Rosegaar heb ik prachtige dingen meegemaakt, dat wil ik met Harmen ook doen. Verder voel ik me goed! Ik ben nog nooit zo sterk geweest, zowel fysiek als mentaal.”

AFRICA ECO RACE 2019 STAGE 11: ALLE ENDS WELL!
The last stage of the AFRICA ECO RACE between Akjoujt in Mauritania and Saint Louis in Senegal went perfectly well. Starting with the special stage of 218 kilometers which left from the bivouac to join Fimlit, a village situated 80 kilometers from Nouakchott. This stage was without difficulty for the leaders of the ranking. It will therefore be a party tonight at the Saint Louis Bivouac where some competitors will be joined by family and friends.

TOMECEK ends beautifully in the truck category
If Tomas TOMECEK, triple champion of the AFRICA ECO RACE, had not broken his clutch on his TATRA, he would have probably won this 11th edition. But as we say: what if… Anyway, the Czech driver finishes the race on a positive note by arriving in 6th place on the truck scratch. But the winner is without doubt, Elisabete JACINTO who, with Jose MARQUES and Marco COCHINHO who this morning again, got second best time in the truck category. Especially, they won the race in their category with an impressive 5th place in the auto/truck ranking. An incredible result, added to the many special stage won during the race which are the result of huge team work, as they had been chasing the trophy for 10 years. The victorious MAN was ahead of another truck of the German brand. The one of Noël ESSERS, Marc LAUWERS and Johan COONINX who rank 7th overall and showed great stability during the entire rally. The Netherland team composed of Johan ELFRINK and Dirk SCHUTTEL complete the podium of these desert beasts in their stunning MERCEDES.

Today, after a night under the starry skies of Senegal in the Saint Louis bivouac, the competitors will join the breathtaking Lac Rose with a morning liaison of over 200 kilometers. Last effort before driving up that podium will be to drive a last special stage of 22 km around the Lac. After that, it will be celebrations for all competitors !

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *