Wat een snoepje: M&M kiest voor Scania P410 8×2 in XT-uitvoering

M&M Containerservice in Wijchen nam onlangs een Scania P410 8×2 in XT-uitvoering met gestuurde en hefbare vóór- en naloopas in gebruik. Een bewuste keuze want dit is de derde Scania die het jonge bedrijf in korte tijd kocht. De truck heeft een Hiab haakarm installatie waarmee grote containerbakken op- en afgezet kunnen worden.
Scania P410
“We hebben vooral opnieuw voor Scania gekozen vanwege het bijzonder goede contact met de Scania-dealer in Nijmegen”, geeft directrice Marjon van Heumen-Burgers wat achtergrond over de aankoop. “We bestaan nu zeven jaar en zijn met een ander merk begonnen. Toen we begonnen te groeien, hadden we meer voertuigen nodig en hebben we een uitstapje gemaakt. Daarbij hebben we ook naar Volvo gekeken maar zijn uiteindelijk voor Scania gegaan. Dat waren destijds twee 4×2 portaalauto’s. Omdat we heel gezond groeien en steeds meer grotere projecten krijgen, waren we eind vorig jaar in de markt voor een 8×2 die grote containerbakken kan op- en afzetten. Na vergelijk kwam voor ons opnieuw Scania als beste uit de bus.”

Marjon van Heumen is zeer tevreden over de nieuwe truck. “De 410 pk SCR only motor heeft een laag brandstofverbruik en biedt voor onze toepassing voldoende vermogen. Dat komt ook omdat we gekozen hebben voor een 10 tons vooras. Het is duidelijk een aanwinst voor ons bedrijf. Hij is robuust en hij kan vanwege zijn lage eigen gewicht veel laden. Maar mogelijk nog belangrijker is dat hij heel kort draait. Volgens mijn man, die er dagelijks op rijdt, heeft hij dezelfde draaicirkel als de 6×2 die hij vervangt en dat biedt veel voordelen. Daarbij is de cabine compact van buiten maar toch lekker ruim van binnen en is de instap een voorbeeld in die klasse, Ook het zicht rondom is bijzonder goed.”

M&M koos vooral voor de XT-uitvoering vanwege de hoger geplaatste stalen bumper. “In ons werk zitten we veel op bouwterreinen en dan is dit net even beter bestand tegen alles wat je in de bouw tegenkomt dan een gewone bumper. ook de koplampen zijn dankzij de stalen roosters beter beschermd.”

“Bij M&M kiezen wij altijd voor een uitrusting waarmee een chauffeur zijn werk zo veilig en efficiënt mogelijk kan doen”, vertelt Marjon van Heumen over de verdere uitrusting van de truck. “Dus hebben we iets minder aandacht voor uiterlijk vertoon, maar kijken we bijvoorbeeld wel heel goed naar waar we extra werklampen en camera’s plaatsen. Goed licht en zicht is heel belangrijk. Ook in de cabine moet het prettig werken zijn. Daarom kozen we wel voor de premium chauffeursstoel en het premium infotainment systeem met het grote scherm, DAB+ radio en navigatie. Omdat we veel in stedelijke omgevingen werken, hebben we langs beide zijkanten van de auto zoveel mogelijk extra zij afscherming geplaatst zodat de veiligheid maximaal is. Een apart rek, zeg maar een soort mand, maakt dat de chauffeur het afdekkingsnet makkelijk kan meenemen als hij zonder container rijdt.”

M&M koos bij de auto voor het Scania full service onderhoudscontract met flexibele planning. “Onderhoud is natuurlijk van essentieel belang. Alleen is dat bij onze toepassing lastiger in te schatten. Wij leggen met hooguit 50.000 km per jaar dan wel niet zulke grote afstanden af. Maar bij ons worden alle onderdelen van de auto continu wel zwaar belast omdat we verhoudingsgewijs heel veel draaien, keren, remmen en schakelen. En dan zijn er nog de PTO-uren en de soms stoffige omstandigheden. Dan is een flexibel full service contract zeker verstandig omdat de dealer op voorhand al kan zien wat er aan zit te komen.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *