De Theo Pouw Groep kiest weer voor Scania vanwege goede TCO

De Theo Pouw Groep, toeleverancier van diensten en producten voor de grond-, weg, water- en betonbouw, koos recent opnieuw voor Scania. De 20 nieuwe Scania’s zijn allemaal van het type G450 10×4*6 met een hefbare gestuurde naloopas. Bij de aanschaf was de goede TCO en het lage brandstofverbruik een belangrijke overweging om opnieuw met Scania’s de weg op te gaan.
Scania G450
“In ons 37-jarig bestaan rijden we nog niet zo lang grootschalig met Scania”, vertelt wagenparkbeheerder Arnoud van Duinen. “Dit is eigenlijk pas de tweede keer dat we een grotere order bij Scania plaatsten. Waarbij wel heel duidelijk mag zijn dat deze tweede batch rechtstreeks een gevolg is van de eerste voertuigen die we kochten. Die zijn ons uitstekend bevallen. Dan heb je een basis om met een merk door te gaan. Ook de samenwerking met de Scania organisatie en in het bijzonder de dealer in Utrecht speelt een rol. De 450 pk SCR-only motor blijkt bij ons in de praktijk erg zuinig en betrouwbaar en dat zorgt voor een goede TCO. Want brandstof is heel belangrijk bij ons. Met een vloot van 138 voertuigen vertaalt elke tiende die je bespaart, zich meteen in heel veel liters.”

Van Duinen ziet dat niet alleen via zijn eigen fleetmanagement systeem maar ook via de rapporten die hij wekelijks van Scania ontvangt. “Voor het algemene gebruik hebben we die niet echt nodig. Maar de Scania rapportage is wel lekker uitgebreid en daardoor kunnen we afwijkingen soms net iets beter herleiden. Waar we ook goed gebruik van maken is de chauffeurstraining die Scania bij de voertuigen levert. Die begeleiding is heel waardevol gebleken.”

De Scania G450 10×4*6-en met een GVW van 47 ton komen zowel met een vaste betonmixeropbouw als in een wisselconfiguratie. “De eerste vier die we nu hebben gekregen, zijn vaste 14 kuubs mixers van Liebherr die opgebouwd zijn door Mesken in Leek. Daarbij zijn de trucks door Scania af-fabriek al in onze blauwe basiskleur gezet en van een PTO voorzien. Mesken monteert de mixer volgens onze specificaties. Zo willen wij ze aan beide zijden kunnen bedienen, willen we een grotere watertank en meer van dat soort wijzigingen waarvan wij uit onze ervaring weten dat het makkelijker werkt. De overige 16 worden verspreid over een langere tijd geleverd en zijn voorzien van een opzetchassis. Op die manier kunnen we die voertuigen dan zowel als 14 kuubs betonmixer en als kieper inzetten. Dat komt omdat er in de bouw meestal tegen het einde van de week meer beton gestort wordt dan door de week. Dan kan het over het weekend uitharden en dat scheelt bouwtijd. Maar dat betekent dat wij op donderdag en vrijdag veel meer betonritten moeten kunnen maken. Door deze voertuigen zo in te richten dat we de opbouw kunnen wisselen, hebben we minder betonauto’s nodig. Hetzelfde voertuig kan dan als kieper rijden als er geen betonwerk is.”
Scania G450
Gemiddeld rijdt een truck bij de Theo Pouw Groep 90.000 kilometer per jaar. “Dat betekent dat we toch vrij veel onderweg zijn. Dat is een van de redenen waarom we voor 450 pk gekozen hebben. Strikt gezien had dat ook iets minder kunnen zijn. Maar met deze motorisatie kunnen onze voertuigen goed meekomen in het verkeer en dat is tijdwinst,” aldus Van Duinen. Hoewel trucks bij de Theo Pouw Groep duidelijk onder het kopje ‘materieel’ vallen, is er binnen de mogelijkheden ook goed gekeken naar een maximale uitstraling. “We slapen nooit in de auto’s. Dus theoretisch hadden we ook voor een grote P cabine kunnen kiezen. Maar dat vonden we toch niet passen: op een dikke auto mag best een beetje stevige cabine staan. Met deze G als dagcabine en de normale dakhoogte, was er ook ruimte voor twee verstralers boven in. Dat staat net even iets meer áf. Verder kopen wij onze voertuigen altijd met een luxe chauffeursstoel, een koelkast en, in dit geval, het premium infotainment systeem van Scania.”

De Theo Pouw Groep let ook altijd goed op de veiligheid. “Bij dit soort voertuigen en de inzet in stedelijke omgevingen vinden we een camerasysteem belangrijk. En ook kopen wij ze met een retarder. Hoewel dat laatste bij ons ook meehelpt aan minder slijtage van de remmen.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *