Elektrische betonmixer opleggers voor AVG Bouwstoffen

AVG Bouwstoffen is onderdeel van de AVG Groep. De bouwstoffendivisie houdt zich onder meer bezig met de levering van betonmortel en dat wordt voortaan op duurzame wijze vervoerd. Zo rijden er inmiddels twee elektrisch aangedreven betonmixer opleggers waarmee inhoud wordt gegeven aan duurzaam bouwtransport.
MAN TGX 2nd gen
AVG zet voor het vervoer van beton vijf truckmixers en elf betonmixer- opleggers in. Tijn Koppelman is Divisieleider Bouwstoffen bij AVG en hij vertelt: ,,De opleggers hebben het grote voordeel dat de trekkers daardoor flexibel inzetbaar zijn. Soms is het druk in het kipperwerk, en dan kunnen de trekkers daarvoor ingezet worden, of juist andersom. Daar komt bij dat de levensduur van een oplegger meestal langer is dan die van de truck. Zo hebben we nu allemaal Euro-6 trekkers die voldoen aan de strengste milieunormen. Milieuzones vormen daardoor geen belemmering maar toch voelde dat niet goed. De dieselmotoren op de mixer opleggers voldeden namelijk lang niet aan de hedendaagse eisen. De oudere dieselmotoren waren gewoon niet schoon en bovendien gaven ze veel geluidsoverlast tijdens het lossen. Dat paste niet meer binnen de duurzaamheidsdoelstellingen van ons bedrijf. AVG wil juist voorop lopen en de toon aangeven in duurzaamheid en daarin vonden we met Wierda Hybrid Technologies een prima partner’’.
MAN TGX 2nd gen
Rust op de bouw
Bij Wierda Hybrid Technologies werden de oude dieselmotoren vervangen door elektromotoren met een accupakket. De vier gebruikte opleggers werden verder technisch en optisch ook stevig onder handen genomen waardoor alles er als nieuw uit ziet. Een nieuwe huisstijl met groene elementen maakt het duurzame plaatje helemaal af. Twee van de vier opleggers zijn inmiddels afgeleverd en deze draaien tot volle tevredenheid van AVG. De accu’s worden gedurende de nacht opgeladen waarna ze de hele dag functioneren. Chauffeur Gertjan Ambrosius rijdt met één van de elektrisch aangedreven opleggers en hij roemt vooral de grote rust. ,,Dit loopt zo mooi rustig, en daar heb je zelfs tijdens het rijden voordeel bij. Normaal stond die dieselmotor voorop de trailer te loeien, maar ook tijdens het lossen ging dat door. Nu is het allemaal mooi stil, al hoor je natuurlijk wel de betonpomp waar we in lossen. Als we in een betonkubel storten dan merk je pas echt hoeveel rust dit systeem geeft’’.
MAN TGX 2nd gen
Aan de laadpaal
Volgens de enthousiaste chauffeur voldoen de accupakketten voor een dag werken. ,,Het is nog even uitproberen allemaal maar ik kom er prima de dag mee door. Het hangt een beetje af van het soort beton wat we vervoeren maar ik ben nog niet voor verrassingen komen te staan doordat de accu voortijdig leeg was’’. De reacties van klanten en collega’s zijn erg positief en vooral de chauffeurs roemen de stilte waarmee de elektrische betonmixer zijn werk doet. Daarnaast is er het grote voordeel dat de uitstoot nul is waardoor je als chauffeur niet constant in de diesellucht staat. Dat is fijn als je tijdens het lossen achter de auto moet staan. AVG bewijst dan ook met de Wierda Hybrid Technologies betonmixer opleggers dat duurzaamheid uitstekend werkt in de praktijk.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *