De levens van de BL-ZZ-87

Meer dan 20 jaar bouw en onderhoud ik (Arjan Ligthart, red.) mobiele vrachtwagenwasinstallaties. Dit zijn containers waar een vrachtwagen door heen kan rijden en dan schakelt dmw elektronisch oog een waterpomp in die onderkant van truck schoon spuit. Nethart verhuurt deze machines sinds 1995 en sinds 2014 heb ik Nethart overgenomen.

Transport werd uitgevoerd door Seignette Assendelf en Nierop Schagerbrug maar sinds kort heb ik een eigen truck. We hebben de wagen niet vaak nodig maar het is wel stuk eenvoudiger plannen met een eigen vrachtwagen. Ruime tijd rondgekeken maar gezien de hoeveelheid geld die ik had gespaard werd zou het een goedkope truck moeten worden of anders niet. Ik wilde een lange NCH installatie + korte cabine + kraan en uitschuifbumer + tachoschijf. Na lang zoeken op een veiling wat gevonden en geboden tot op maximum bedrag wat we in gedachten hadden en toen werden we niet mee overboden. We hadden de truck dus niet gezien anders dan op de foto op de veilingsite maar wel gekocht; Vrachtwagen Merk Scania Type 114G 340 Kleur rood / Jaar 2001 / Specificaties Kilometerstand ca. 630000, max. gewicht 34.000, vermogen 340 pk, aandrijving 8×2, voorzien van 25 tons kabels systeem van ca. 6,5 meter en is geschikt voor containers van ca. 7,5 meter, eerste toelating 10-06-02, APK tot 30-07-16 Extra opties: Elektrische ramen, uitklap bumper, Lift as, Banden +/- 70%. Kraan: Hyva/Penz 17000HL

Een week later truck opgehaald en dat viel mee en tegen. Olielekkage, zwaar sturen, radio en zo er uit gehaald. Liftas happerde en eigenlijk mankeerde er overal wel wat aan. De motor ( trekt niet keihard) en NCH en de kraan doen wel wat ze moeten doen. Evenwel kan wist ik ook dat een iets mooiere truck meteen veel duurder was + zie die ook maar te vinden naar je zin. De Scania had ik opgehaald bij het compostbedrijf in Emmercompascuum waar deze een paar jaar had gereden en die hadden er qua onderhoud, denk ik, helemaal niets aan gedaan. Visser uit Harlingen was de 1e eigenaar en Visser had de naam niet van de cabine gehaald toen ze deze weg deden kennelijk want dat stond er ook nog op.

Thuis gekomen er mee aan het werk. Dit is een ingeklapte wasmobiel op de Scania en dat is belangrijkste werk.

Kort daarna wilde me vrienden naar de Zwarte Cross en ze hadden al een slaapcontainer maar nog geen vervoer dus wij mochten mee als hun container op de Scania mee kon.

Via chauffeur van Tas Transport kwam ik er achter dat de chauffeur die er het langste mee had gereden Marco heette en dat de auto nog enige tijd aan Sandstra ook verhuurd was geweest. ( al weet ik dat niet zeker) Op facebook had ik ergens een bericht gelezen van Marco dat hij vond dat het ding niet door de bocht te krijgen was en dat was ook zo. Ik heb eerst de aanslagbouten van de vooras een stuk ingedraaid zodat de wielen verder konden insturen. De draaicirkel werd meteen 2 meter kleiner. Daarnaast was ook de leiding van de stuurbekrachtigingtank naar de stuurbekrachtigingspomp lek ( zoog lucht en vuil aan) en toen die gerepareerd was toen werd sturen al stuk beter.

Daarna APK 24-7-2017. Dit was veel werk ( en euro’s ) maar is goed gekomen. Alle dwarsbalken in chassis aan onderzijde platen in gelast + groot onderhoud. De gereedschapskisten waren verrot dus zelf nieuwe gemaakt van RVS en meteen ook reservewiel steun er onder van RVS. De wielen allemaal zilver gespoten en naven groen gemaakt. Op enig moment had ik bij Visser per mail gevraagd of ze nog documentatie hadden van deze truck en hun reactie was een zeer onaardig telefoontje naar mijn vrouw.


Aluminium tranenplaat op de kraanrotatiecilinders gezet omdat je daar toch vaak over loop en dat gaat over vlakke tranenplaat iets beter dan op ronde gladde cilinders.

Het schottenrek achter de cabine verwijderd en uitschuifmarkeringsborden met lampjes er opgemaakt. Verbruik tijdje bij gehouden en dat wisselt tussen 1 op 3,1 en 1 op 4.

Nieuwe luchtcilinder op uitschuifbumper + nieuwe bumper met insteekkokers voor markeringsborden.

Weer beetje gespaard en in Februari 2018 naar spuiter gebracht om de cabine over te spuiten.

Ondertussen weer wat kleine zaken opgeknapt zo als nieuwe RVS klembanden om de luchtketels en een Holland Duck en Michelin mannetje op dak gezet.

Na 1,5 jaar hebben we er 15000 km mee gereden en ik rij en werk er met plezier mee.

Tekst en foto’s Arjan Ligthart.

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *