Terugblik dag 1 Morocco Desert Challenge 2019

Kapotte band voor Ton van Genugten in eerste etappe
Een spectaculaire start op het strand gevolgd door een mooie dag over snelle pistes: dat is de korte samenvatting van Ton van Genugten van de eerste etappe van de Morocco Desert Challenge. Over de 218 kilometer van Plage Blanche naar Abetteh in het diepe zuiden van Morokko deed hij net iets meer dan drie uur.

De 13 minuten die Van Genugten verloor op etappewinnaar Martin van den Brink konden worden verklaard door een kapotte band op 20 km in de etappe. “We startten twee aan twee met de nieuwe MAZ van Viazovich”, vertelde Van Genugten na aankomst. “Dat was wel gaaf, met die twee torpedo’s naast elkaar. Ik trok hem er met de Iveco zonder al te veel moeite uit, maar dat voordeel was ik na het strand weer kwijt. Op ongeveer 20 km raakte ik met de wang van de band een grote, puntige steen. Er zat een groot gat in de band, dus die moesten we wisselen. In die tijd kwam niet alleen de MAZ voorbij, maar ook Maurik van den Heuvel, Igor Bouwens en nog wat trucks.”
Van Genugten kon niet anders dan achter aansluiten, maar 100 kilometer verderop bleek dat niet eens zo’n nadeel op een stukje met lastige navigatie. “Alles wat mij voorbij was gekomen, kwam daar teruggereden, dus die tijd had ik zo terug. We moesten ook wel een beetje zoeken, maar niet zo lang als zij. Daarna was iedereen aan het zoeken, dus de hele kluit verloor dezelfde tijd. Het laatste stukje hebben we weer goed kunnen doorrijden.”
Het was vooral wennen voor Van Genugten aan het rijgedrag van de Iveco Powerstar met onafhankelijke wielophanging. “In de korte, scherpe bochten stuurt ie wat zwaarder. Ik ben gewend dat ik snel kan reageren en eventueel corrigeren, maar dat is bij deze auto dus iets anders. Maar de vooras is wel ongelooflijk, zoals die veert. Echt super.”
Met zijn tijd van 3.00.15 werd Van Genugten negende. Dat was niet wat hij vooraf in gedachten had, maar erg is het ook niet. “Ik moet gewoon nog wennen aan de truck en zo’n kapotte band kan iedereen overkomen. Ik ben wel heel tevreden met hoe het rijden ging, dus het kan alleen maar beter worden.”

Van Loon de snelste in tricky openingsproef
De Morocco Desert Challenge begint goed voor Erik van Loon en navigator Wouter Rosegaar. In de Toyota Hilux zijn zij achttien seconden sneller dan de Portugees Ferreira en ruim dertien minuten sneller dan de nummer drie. Ondanks tricky navigatie gaat Van Loon al vroeg aan kop en opent de proef tot en met de finish.

“Dit was de start waar we op hoopten,” vertelt Van Loon. “Je merkt dat de roadbooks hier anders zijn dan in FIA wedstrijden of de Dakar. Daar moesten we even aan wennen en daardoor hebben we wat foutjes gemaakt. Hopelijk spelen we daar morgen beter op in en kunnen we onze voorsprong uitbouwen.”

De etappe begon met een duostart op het strand: “Voor ons was dat samen met Ferreira. We waren eigenlijk sneller, maar doordat we ons moesten aanpassen kwam hij uiteindelijk weer dichterbij. Ik kijk alweer uit naar de stage van morgen.”

Eerste etappe MDC drukke dag voor navigator Riezebos
Alleen het eerste stuk op het strand was het rustig voor Jasper Riezebos, de navigator van Gerrit Zuurmond. In de overige 200 kilometer van de etappe van Plage Blanche naar Abetteh moest Riezebos vol aan de bak met een roadbook ter dikte van een telefoonboek. “Het was wel goed opletten, ja.”

De navigatie was listig in de eerste etappe van de Morocco Desert Challenge en veel teams verloren tijd met zoeken. Met de veertiende tijd was de equipe van Gerrit Zuurmond dan ook best tevreden. “Zeker in dit veld”, vond Riezebos. “Moet je kijken wat hier allemaal meerijdt. Onderweg zijn we ze ook werkelijk allemaal tegengekomen, want iedereen was aan het zoeken. Dan hebben we het nog niet zo verkeerd gedaan, dacht ik.”
Ook Riezebos moest een paar keer zoeken en was niet altijd even zeker van zijn zaak. “Omdat de situatie in het roadbook niet meteen duidelijk was. Het klopte wel, maar dat bleek pas als je de situatie al voorbij was. Daardoor ga je twijfelen.” Een extra complicatie was dat de intercom aan boord van de MAN het niet deed, zodat Riezebos zijn aanwijzingen voor Gerrit Zuurmond de hele dag luidkeels door de cabine moest schreeuwen.

De andere Rainbow-truck, met Gerrit van Werven aan het stuur, kwam pas een stuk later aan in Abetteh. Een klapband en een uurtje zoeken waren daarvan de oorzaken. Voor navigator Niek Oude Luttikhuis is het de eerste rally en met dat gegeven in het achterhoofd was een uurtje zoeken nog best meegevallen, vond Van Werven. “Het hele circus was daar rondjes aan het draaien. Niek heeft zijn vuurdoop gehad. Die jongen heeft het echt niet gemakkelijk gehad vandaag, maar hij heeft het goed gedaan en hij vond het zelf geweldig.”
De klapband ongeveer halverwege de etappe was even schrikken. “Bij een snelheid van 140 kilometer zo’n truck in bedwang houden: dat was spannend”, vond zelfs Van Werven. “Je moet dan echt rustig blijven en de controle over de truck houden, anders gaat het heel erg mis. Maar het is allemaal goed gegaan. Het kostte alleen wat tijd om die band te wisselen. En met daarna nog een uur zoeken, tja, dan ben je wat later binnen. Maar dat geeft niet. We hebben een heerlijke dag gehad en het was fijn om weer te rijden.”

Credits: Foto 1 Rallymaniacs; foto 2 Robin Verheggen; foto 3 Rainbow Truckteam. Alle teksten komen uit de persberichten van de teams.

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *