Scania vierasser met vier zitplaatsen voor aannemingsbedrijf Marcel Wittenberg

Aannemingsbedrijf Marcel Wittenberg Oss B.V. nam onlangs een Scania G410 8×4*4 bakwagen met ketting-container installatie van Transcom in Harderwijk in gebruik. Het voertuig is uitgevoerd als XT en beschikt over vier goedgekeurde zitplaatsen. Deze conversie werd doorgevoerd door Estepe in Heesch.

Wittenberg bestelde de bakwagen met een negen tons vooras, aangedreven tandemstel en een sturende en hefbare naloopas als vervanger voor een ouder voertuig. “Wij zijn altijd een Scania minded bedrijf geweest. Zowel mijn opa, oom als mijn vader kochten ze al. We hebben zelfs nog twee torpedo’s rijden,” vertelt Gerben Wittenberg over de nieuwe auto. “Maar hoewel er dus altijd een kort lijntje met de dealer in Veghel is geweest, was het nog niet automatisch een gelopen race dat wij voor Scania zouden gaan. “Deze auto vervangt namelijk een 6×6 widespread en dat wilden wij eigenlijk weer. Maar dat bestaat niet meer. Dus volgde er intensief contact met de dealer om te kijken hoe we dat konden oplossen. Dat is dus deze auto geworden die meteen de eerste van het nieuwe model is dat bij ons gaat rijden. Deze asconfiguratie hebben wij nog niet in huis, dus ik ben heel benieuwd hoe die uitpakt in ons werk.”

Omdat Wittenberg voornamelijk in het grondverzet zit, was de keuze voor een XT uitvoering logisch. “Het meest belangrijke daarvan vinden wij de hoger geplaatste stalen bumper en de extra bescherming van de koplampen. En wij hebben de stoelen in de XT stof laten komen. Die is beter bestand tegen de inwerking van zand.
Marcel en Gerben bestelden het voertuig ook rondom luchtgeveerd. “Iedereen in de branche verklaart ons voor gek, maar ik zie daar grote voordelen. Want daardoor kan de chauffeur de auto tot 12 centimeter in hoogte verstellen. Je kunt dan wel een stalen bumper hebben, maar in het terrein is wat extra hoogte toch je eerste bescherming. Bovendien kunnen wij hem nu op de blokken laten zakken en dat is veel stabieler bij het optrekken van een containerbak.” Een andere reden om voor Scania te kiezen, was dat het merk af fabriek het laagste chassis biedt dat met een innerliner versterkt is.”

“De auto is bewust multi-inzetbaar ontworpen als een soort manusje van alles. We rijden ermee met een flatbed, uiteraard met containers, maar ook met een kipbare afzetbak, deze is tegelijkertijd met het voertuig nieuw besteld en geproduceerd bij Schenk Groep in Nijmegen. Dat is het leeuwendeel van het werk. Maar we kunnen er ook twee kleine graafmachines op vervoeren en er dan nog twee laadschopppen met levelers op een dieplader achter zetten, dit is een specialiteit van Wittenberg; met deze combinatie gaan ze zowat het hele land door om lasergestuurd te profileren. En daar komen de twee extra zitplaatsen in zicht. Dat is weliswaar op het bed maar wel met gordels en helemaal gecertificeerd. Dankzij die aanpassing kan de hele ploeg zich met vier man in één voertuig naar een klus verplaatsen en daar direct aan de slag gaan. Mooi toch? Want dat scheelt weer een extra voertuig en dus tijd en geld en het is beter voor het milieu; driedubbel winst.”

De veiligheid is ook heel belangrijk bij Wittenberg. “Zo hebben we er drie camera’s op gezet: naar achteren, boven op de cabine (om in de kipperbak te kijken) en voor de dodehoek. En een LED lichtpakket en voldoende werklampen voor goed zicht. Een Scania heeft verder natuurlijk van zichzelf al veel veiligheid en een hele kleine dode hoek, maar wij wilden nog iets meer. De meeste bedrijven bestellen een auto met een retarder en bekijken dan of ze er ook nog ACC op willen. Bij ons is dat andersom gegaan. Wij wilden persé ACC want dat is het fijnste dat ze ooit hebben uitgevonden op een truck. Dat geeft zoveel extra rust onderweg. Dus in ons geval kwam die retarder er min of meer vanzelf bij want bij Scania werkt ACC anders niet. Ook heeft Wittenberg instapverlichting (als de deur open gaat word en Scania logo op de grond geprojecteerd) op het voertuig besteld, dit is vooral in de wintermaanden als het donker is erg veilig omdat de chauffeur dan altijd goed zicht heeft waar hij in en uit stapt. Detail hierbij is hierbij wel dat Wittenberg eigenlijk maar heel weinig kilometers maakt. “Wij verdienen ons brood voornamelijk met grond verzetten en maken daarbij het liefst zo min mogelijk kilometers. Dat lukt ons aardig want onze voertuigen doen gemiddeld niet meer dan 10 tot 15.000 kilometer per jaar. Ze gaan dan ook heel lang mee.”

Die relatief lange afschrijftermijn geeft ruimte voor de nodige extra’s. “Onze trucks zijn onderweg en op het werk ons visitekaartje. Dus hebben we ze wel wat extra’s meegegeven. Gerben somt moeiteloos de hele verwennerij op: van de 12 Alcoa velgen, officieel gekocht voor de extra payload maar verder gewoon erg mooi, tot het grote luxe infotainment display met DAB+ en navigatie. De spatborden van aluminium tranenplaat zijn custom made door Transcom die ook de zijkisten en de nettenbak leverde. Medio september zal er ook een 4-assige semi-dieplader geproduceerd door Nooteboom uit Wijchen geleverd worden bij Wittenberg. De Scania alsook de kipperbak zijn in de bedrijfskleuren gespoten bij Cranen Fleetservice in Heeswijk-Dinther, wat de combinatie compleet maakt.

Een apart verhaal is de spoiler op het dak van de G 20N slaapcabine met normale dakhoogte. “Normaal zou je dat niet op een containertruck zetten. Maar wij rijden ook geregeld met hoge 30 kuub containers en dan staat dat wel heel mooi. Daarbij komt dat we zo ook meteen de overdrukinstallatie geleverd en opgebouwd door VKS Nederland uit Sprang-Capelle achter en onder die spoiler konden wegwerken. En die zit weer daar omdat hij niet op de normale plaats paste omdat wij zo’n prachtige hele ranke af fabriek gemonteerde LED-flitsbalk wilden. Die is wel zo strak ontworpen, dat maakt het helemaal af!”

Deze Scania XT is een mooie ondersteuning in de vele werkzaamheden die Wittenberg uitvoert. In 1990 is Marcel Wittenberg begonnen met de vele verschillende soorten werkzaamheden. Het begon voornamelijk met grondverzet. Daar werd in 1994, als specialisme, ‘laseregalisering’ aan toegevoegd, dus werd er een leveler aangeschaft die werd bevestigd aan een schranklader. Dit bleek een schot in de roos en inmiddels is Wittenberg een bekende naam op dit gebied in Oss en wijde omstreken. Dagelijks is Wittenberg met 3 combinaties (laadschoppen in verschillende grootte met leveler) aan het werk. Omdat er bij het bedrijf altijd naar wordt gestreefd om zo gemakkelijk en snel mogelijk te werken, werd wel duidelijk dat er nog een specialisme aan de toch al brede werkzaamheden toegevoegd moest worden: ‘vacuümtechniek’. Dit is een grote ontlasting voor de medewerkers, voornamelijk omdat nu alles machinaal te hijsen is zoals betonplaten, trottoirbanden, tegels, etc.

In 2010 heeft bij Wittenberg een duidelijk omslag plaatsgevonden om al de bovengenoemde specialismes samen te voegen zodat er meer projectmatig wordt gewerkt. Dat wil zeggen dat Wittenberg een compleet project aan kan bieden van A tot Z. Dit begint met een ontwerpplan waaraan een nulmeting op locatie aan ten grond slag ligt die wordt uitgevoerd door een eigen landmeter. Daarna worden in nauw overleg met de klant de volgende stappen ingevuld, zodat het resultaat precies word wat de klant voor ogen heeft. Dan komt de uitvoeringsfase die van start kan zonder ook nog maar een piket buiten te hoeven slaan. Dit is mogelijk omdat het ontworpen project digitaal naar de machines word verstuurd. Op locatie zijn alle machines bestuurd door GPS of TotalStation, waardoor er snel en nauwkeurig gewerkt kan worden. Dit betekent dat de klant bij Aannemingsbedrijf Marcel Wittenberg Oss B.V. compleet ontzorgd wordt.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *