Beter bekend als de Sea Jeep of Seep is de Ford GPA is een kindje van zijn tijd. Een goed idee maar te weinig tijd om midden in de tweede wereldoorlog tot een goed ontwerp te komen. In juni 1941 kreeg botenbouwer Sparkmans & Stephens de opdracht om het voertuig te ontwerpen, het ontwerp was klaar in het najaar van 1941 en in de laatste maand van 1941 was er een werkend prototype. Maar dit prototype was veel zwaarder dan de 1200 kilogram die het ministerie van Defensie als maximum zag.
En zo kwam Ford in beeld, zij voorzagen een Ford GPW van een bootachtig koetswerk, motor en schroef en enkele maanden later kreeg Ford de opdracht om 5000 stuks te bouwen. Maar ook de Ford voldeed niet aan de eisen, te zwaar, lomp en eigenlijk nooit uitgebreid getest. Desondanks werden er tot 1943 meer dan 12.000 gebouwd.
Uiteindelijk werd het idee en de carrosserie door de Russen gebruikt om van een GAZ-67 een amfibisch voertuig te maken dat nog tot ver in de jaren ’50 van de vorige eeuw gebruikt werd.
Deze week komen de foto’s van Jan Clevering, Dick Tijcken en Alex Miedema. Samenstelling Martijn Manrho.