Martens Logistics neemt 20ste Scania in gebruik

Wim Martens Logistics BV uit Siebengewald nam recent de 20ste Scania in gebruik die het bedrijf sinds de oprichting 15 jaar geleden nieuw kocht. Het is een G410 4×2 trekker met de normale dakhoogte. Bijzonder is, dat de truck de derde is die Martens in een XT-uitvoering kocht en de truck van alle mogelijke veiligheidsmiddelen is voorzien.

Wim Martens Logistics BV vervoert voornamelijk zand, grint, granulaten en bouwgerelateerde recyclestoffen. Het bedrijf heeft daarvoor 11 Scania trekkers en een groot aantal bulktrailers zowel in complete aluminiumbouw als met Hardox bakken. “Wij rijden van huis uit altijd al alleen Scania,” vertelt eigenaar-directeur Wim Martens over de keuze om opnieuw voor een G410 trekker te gaan. “Onze ervaring met het merk is al vanaf het begin uitstekend. En ik kan niet anders zeggen dan dat ze met het jaar zuiniger worden.” Martens vult hierbij aan dat hij denkt dat dit ook komt omdat de chauffeurs steeds beter opgeleid zijn. “Al die HNR-trainingen, of ze nu van de importeur of in het kader van de Code 95 zijn, werpen ook hun vruchten af.” ‘’En daarmee borgen wij ook de continuïteit van ons bedrijf zodat mijn zoon, en opvolger, Boyk hier nog jaren van kan genieten!’’ Bovendien is Boyk ook nadrukkelijk betrokken bij de aankoop van nieuwe voertuigen in ons wagenpark.

Wat bijzonder opvalt aan het wagenpark van Martens is het extreem hoge veiligheidsniveau. “Daar heb ik zo mijn reden voor. Maar los daarvan, ik vind dat je als werkgever toch een morele verplichting hebt. Je wilt toch echt dat je medewerkers ’s avonds weer veilig bij hun gezin thuiskomen. Scania heeft een prachtig veiligheidspakket dus heb ik dat ook op deze nieuwe G besteld.”

Het safetypakket bestaat onder meer uit een retarder, de Advanced Emergency Brake, gordelspanners en een stuur- en sideairbag. “Maar het belangrijkste onderdeel van het pakket vind ik toch ACC. Al die noodremmen en airbags zijn natuurlijk mooi. Maar als die in werking moeten komen, is daaraan vooraf al heel veel verkeerd gegaan. ACC werkt juist in een veel eerder stadium door voldoende afstand te houden. En dat is mogelijk de beste remedie tegen ongelukken.”

Daarnaast koopt Martens ook bewust retarders om via het standaard brake blendingsysteem van Scania veel langer met zijn remblokken te doen. “De meeste ritten zijn tot 100 kilometer rond de basis. En al hebben we ook veel snelwegritten, het go and stopverkeer is een belangrijke factor. Doe dat een 125 tot 130.000 km per jaar en dat negen jaar lang, dan kun je daar een behoorlijk aantal blokken op besparen. Bovendien is de nieuwste generatie vrijloopretarder van Scania geheel wrijvingsloos als hij niet werkt, dus daar verliezen we ook geen brandstof meer mee.

Martens is zeer tevreden over de 410 pk zescilinder SCR-only motoren. “Wij rijden heel veel met Duitse gewichten. Siebengewald ligt letterlijk op de grens met Duitsland. Dus komen we nagenoeg niet aan 50 ton en kunnen we met 410 pk goed uit de voeten. Maar juist omdat je minder kunt meenemen, moet je auto wel zo licht mogelijk zijn. Want alles wordt per ton betaald. Dus daarom rijd ik veel met aluminium opleggers. Net als ik Alcoa velgen laat monteren. Al schelen die maar honderd kilo. Doe dat maal dagelijks twee ritten maal ca. 250 dagen, maal de negen jaar die wij gemiddeld met een auto rijden en dan praat je toch over een 900 ton extra payload.”

De nieuwe Scania is alweer de derde in rij die Martens in een XT-uitvoering koopt. “Wij zijn altijd bouwgerelateerd bezig. Dus ik kocht al negen tons voorassen en zette er dan nog extra veerbladen voorop om iets meer hoogte te krijgen. Met dat XT-pakket kan ik dat veel mooier bestellen en heb ik ook meteen een stalen bumper en spiegels die meer bouwproof zijn.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *