Vanaf morgenavond op Discovery: Mighty Truckers

In het nieuwe Discovery-programma Mighty Truckers volgen we de levens van truckers uit vier verschillende landen en hun ‘lifes on the road’. In de serie maken we kennis met verschillende truckers uit Polen, Italië, Duitsland en leren we ook zes Nederlandse truckers kennen. Mighty Truckers is een nieuwe real-life road show met zeer uiteenlopende karakters die de wereld van transport en het beroep ‘vrachtwagenchauffer’ een gezicht geven. Mighty Truckers is vanaf donderdag 3 oktober om 20.30 uur te zien bij Discovery.

In de nieuwe serie Mighty Truckers, krijgt het truckerleven verschillende gezichten. Wie zijn deze mannen én vrouwen die er dag en nacht voor zorgen dat wij onze transporten op tijd geleverd krijgen? Wat maakt dat zij kiezen voor het bijzondere leven op de weg? In tien afleveringen geven twintig truckers antwoord op deze vragen in een ‘up close en personal’ portret van het truckerleven.

Aflevering 1
In de eerste aflevering van Mighty Truckers maken we kennis met vier truckers; de enthousiaste Nederlander Roy (41), de ongeduldige Henri (31) uit Duitsland, de bourgondische Italiaanse Vincenzo (57) en de stoere Poolse vrouwelijke trucker Aleksandra (26). Met hun uiteenlopende persoonlijkheden, hun liefde voor het vak, trotsheid op hun trucks en hun ‘trucking is life’ mentaliteit, maken we mee dat het stereotype trucker helemaal niet zo standaard is. We zien hoe de truckers, leven, eten, slapen en leren dat ze het truckersvak al vaak jong met de paplepel ingegoten krijgen. We zien ook dat het voor de truckers soms puzzelen is de balans tussen werk en privé goed te houden.

Maak kennis met de Nederlandse truckers
Naast Poolse, Italiaanse en Duitse truckers, volgen we in Mighty Truckers ook zes Nederlanders op de vrachtwagen. Maak kennis met Roy, Martijn, Raymond, Stephan S., Stephan van S., en Amy. Allen goedlachs, sympatiek en met enorme passie voor hun werk, dat ze allemaal meer zien als een hobby dan werk.

Roy (41)
Al dertien jaar zit Roy op het transport van boten en privé jachten. Hij rijdt op een Scania P-series met 420 pk ‘convoi exceptionnel’ en dat is ‘anders’ vrachtwagen rijden, snel afremmen met een grote boot op je lader is er namelijk niet bij. Roy is soms wel drie weken onderweg met deze ritten, gelukkig begrijpt zijn vriendin, die in Duitsland woont, dat goed. Ze hebben elkaar ontmoet in het wegrestaurant waar Roy al lange tijd komt. Na zes jaar elkaar gedag gezegd te hebben, sloeg twee jaar geleden de vonk over. Roy doet zijn best om haar zo vaak mogelijk te zien, tussen transporten door huurt hij soms een auto om haar op te zoeken. Het vervoeren van boten vindt Roy een uitdaging en erg leuk. De boten en jachten die hij vervoert zijn privé-bezit en hij bouwt dan ook vaak een band op met de eigenaren die lange tijd op hun nieuwe boot hebben moeten wachten. Mooi aan het truckersvak vindt Roy de truckerscommunity, vooral de groep van Nederlandse chauffeurs die op Italië rijden is heel hecht. Toen Roy zijn moeder zeven jaar geleden op sterven lag en Roy in allerijl naast huis moest, stond de halve transportwereld paraat om ervoor te zorgen dat Roy op tijd afscheid kon nemen. Dat heeft veel indruk op hem gemaakt en daarom houdt hij nóg meer van zijn vak. In de serie volgen we Roy op zijn route van Ronchello (IT) naar Huizen (NL), waar hij een luxe jacht bij een klant aflevert.

Martijn (32)
De goedlachse, vloggende en ambitieuze Martijn, had van jongs af aan al een facinatie voor vrachtwagens. Bij zijn werkgever rijdt hij als een van de weinigen van de 1.450 chauffeurs op een langere en zwaardere vrachtwagencombinatie (LZV) met een lengte van 25 meter en 160 ton en is hij ook de enige die een bijzondere Scania S520 V8 Limited Edition met schamelaanhanger bestuurt. Martijn rijdt op de divisie Beneluxtransport en rijdt gemiddeld 8.000 tot 10.000 km per maand. Hij vervoert een verscheidenheid aan goederen vanaf leveranciers naar groothandels en distributiecentra. Martijn is zeker niet het stereotype vrachtwagenchauffeur; hij hecht veel waarde aan zijn gezondheid en hygiene. In zijn lunchbox vinden we dan ook geen vette hap, maar groente, fruit en kwark, want naast zijn werk sport Martijn veel en blijft hij graag fit en scherp om zijn werk goed uit te kunnen voeren. Hij wordt gelukkig van zijn job, zijn truck en de vrijheid die rijden op de vrachtwagen hem geeft. Dit alles legt hij zelf ook vast in de vlogs die hij voor zijn werkgever maakt. Inmiddels heeft het Youtube-kanaal van Martijn 42.000 abonnees en zijn de de video’s al meer dan 4 miljoen keer bekeken. Tijdens de serie volgen we Martijn op zijn route Tiel – Oldenzaal – Sudlohn (DE) – Geldermalsen – Oldenzaal.

Raymond (46)
Raymond, de intens enthousiaste trucker met een plat Rotterdams accent, draait z’n hand niet om voor een ritje naar Milaan of Barcelona. Het gelukkigst wordt Raymond van lange ritten, maar die zijn tegenwoordig schaars door de goedkopere krachten uit Oost-Europa. Raymond rijdt een Mercedes Actros 4×2 trekker met Euro 6 motor met 420 pk. Achter de truck heeft Raymond meestal een containerchassis met een container of tautliner trailer gekoppeld. In het geval van het containerchassis rijdt hij met 20, 2 x 20, 40 of 45 ft containers. Het chassis is in-en uitschuifbaar en geschikt voor alle type containers. Met de tautliner trailer wordt er van alles vervoerd en afwijkende maten zijn geen probleem doordat de trailer aan de achterkant, zijkant en het dak open kan. Zijn cabine is uitgerust met twee bedden, een koelkast, airco en een standairco, plus wat extras voor de nodige persoonlijke comfort. Raymond geniet van het leven omdat hij niet binnen vier muren werkt en niet weet waar hij de volgende nacht doorbrengt. Raymond ziet zijn werk sowieso als één lange vakantie: “Mijn Facebook staat vol met foto’s van m’n werk in allerlei landen, en op die foto’s lijkt het gewoon alsof ik op vakantie ben.” Raymond barst van de energie en hecht veel waarde aan fit blijven, hij deed in zijn jongere jaren fanatiek aan taekwondo. Daarom zien we Raymond ook regelmatig fitnessoefeningen doen in en om zijn truck: push ups op het dashboard en buikspieroefeningen op zijn bed. In de serie volgen we Raymond op zijn rit, een levering van +- 500 koffers van Rotterdam naar Zelzate (via Rekkem – Lille – Parijs – Briare) met een totaalgewicht van 27.000 kg. Vanaf Antwerpen naar eindbestemming Oss werd er een zwaardere container op gezet met 26.000 kg aan big bags met zakgoed en een totaalgewicht van 43.000 kg.

Stephan S. (28)
Vrachtwagen rijden is voor Stephan zijn lust en zijn leven. Hoe verder, hoe beter. Wanneer hij een nieuwe truck krijgt kan hij gerust tot 10.000 euro uitgeven om zijn auto te pimpen. Hij rijdt voor zijn werkgever, in zijn zeventien meter lange DAF 106 super space cap met 440 pk en trekkeroplegger met tautliner, door heel Europa. Hij is regelmatig zeven dagen van huis en doet dan gemiddeld drieentwintig leveringen. Stephan is een alleskunner en kan op alles rijden; van kiepwagen, tot koeling, tot olietanker en levert onder andere olie, blokhutten en bevroren kip voor de KFC. Hij houdt van het truckerleven, van de gezelligheid, de vrijheid en het aparte wereldje onderweg. Hij rijdt gemiddeld zo’n 11.000 tot 12.000 km per maand. Stephan heeft zijn vriendin, die rechten studeert, ontmoet op het Truckstarfestival. Haar naam staat op zijn ruit en zij rijdt regelmatig met hem mee op de vrachtwagen. Stephan vindt zichzelf een grappenmaker en een druktemaker. In de serie volgen we Stephan van Hoogeveen naar de UK en weer terug via Calais naar Hoogeveen, waar hij op verschillende plekken blokhutten levert.

Stephan van S. (33)
Stephans leven wordt beheerst door het pimpen en poetsen van zijn Scania R450 – topline. Zijn vrachtwagen is z’n passie, z’n ‘kindje’. Voor zijn huidige truck heeft Stephan het interieur zelf ontworpen en voor het grootste gedeelte ook zelf gemaakt; lichten, design en schakels. Het is een dure hobby voor Stephan, maar hij heeft het er graag voor over. Afgelopen jaar leverde dit hem de winst op bij de verkiezing ‘Mooiste Truck van Nederland’. Het spuitwerk van Stephans truck is helemaal in Penoza-stijl, naar de Nederlandse crimi-serie. Elke auto bij het bedrijf waar Stephan voor werkt heeft z’n eigen thema. Stephan houdt van netheid en orde, alles moet spik en span zijn, zowel in zijn auto als zijn huis. Stephan doet regelmatig mee aan een truckshow om “grote bekers te vangen”. Hij rijdt hoofdzakelijk op Frankrijk, maar ook wel eens op Duitsland. Stephan houdt van de vrijheid onderweg, de uitzichten en het feit dat hij zelfredzaam moet zijn. Het vrachtwagen rijden zit in zijn bloed, want ook Stephan’s moeder is chauffeur. Stephan is singel en vindt het wel tijd voor een meisje, maar dat is met zijn vak best een uitdaging. In de serie volgen we Stephan van Klundert naar De Lier.

Amy (28)
Amy komt uit een echte truckersfamilie. Inmiddels werken Amy en haar twee zussen bij hetzelfde transportbedrijf. Amy stapt graag goed verzorgd in haar Mercedes Actros 1844 LS met 436 pk. Ze zorgt er te allen tijde voor dat haar make up, nagels en haar goed zitten en vindt het belangrijk om zich vrouwelijk te voelen in deze mannenwereld. Met de aandacht voor haar uiterlijk won Amy in 2016 dan ook de titel ‘Truck Chick of the Year’. Het feit dat Amy een vrouw is, levert haar soms voordelen tijdens de job op. Zo krijgt ze regelmatig voorrang bij het laden en lossen en komt ze weg met schuine grappen. We zien ook dat Amy, als vrouw in een mannenwereld, met de minder leuke kanten van het vak geconfronteerd wordt. Zo wordt er veel met haar geflirt, zijn de opmerkingen aan haar adres soms ongepast en als ze schade rijdt, krijgt ze dat nog lang te horen. Amy ervaart het truckersvak als vrij en gezellig. Ze vindt het heerlijk om op verschillende plekken te komen, met veel mensen te babbelen en haar eigen tijden in te mogen delen. Ze rijdt gemiddeld 10.000 tot 12.000 km per maand en levert van alles; isolatiemateriaal, gymmatrassen, hout en metaal. We volgen Amy op haar route in- en rond Zaandam.

Europese co-productie
Voor Discovery is Mighty Truckers een bijzondere productie, voor het eerst werkten producenten uit Polen, Italië, Duitsland en Nederland samen aan deze gezamenlijke Europese co-productie. Mighty Truckers is vanaf donderdag 3 oktober t/m 5 december om 20.30 uur te zien bij Discovery

Update 3 oktober: Zojuist is bekendgemaakt dat Frank Lammers de Nederlandse voice-over doet.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *