Blik vooruit: Nederlandse deelnemers in Dakar 2020

Tekst: Robert Baarda.
Renault Sjomp
De Dakar rally komt er weer aan en dat betekent dat steeds meer plannen worden ontvouwt, ambities uitgesproken en strijdwagens getoond. Dakar 2020, voor het eerst in Saudie-Arabië en bij de rallytrucks kunnen we weer behoorlijk wat Nederlandse deelnemers verwachten.
Iveco Powerstar
Team De Rooy gaat met 5 Iveco’s en vier nieuwe rijders de Saudische woestijn in. Naast Gerard de Rooy, geen Federico Villagra, Ton Van Genugten of Maurik Van den Heuvel, maar Janus van Kasteren, Vick Versteijnen als snelle mannen in een torpedo. Michiel Becx gaat als snelle assistentie in een frontstuur truck. Nummer vijf in het team is Albert Llovera. Hij start in een torpedo truck en zal ook snelle service moeten verlenen. Bijzonder aan deze Andorrese coureur is het feit dat hij verlamt is vanaf zijn middel. De oud olympiër (Winterspelen 1984 in Sarajevo, skiën) raakte in 1985 verlamt, maar heeft sindsdien deelgenomen aan WRC rally’s en stond in 2007 voor het eerst aan de start van de Dakar. In 2016 en 2017 haalde hij de finish in een Bonver Tatra. Team de Rooy zal dus goed vertegenwoordigd zijn, al is het de vraag of het in de breedte net zo sterk is als in de afgelopen jaren.
(update november 2019: het wordt helaas een truck minder, Gerard de Rooy gaat niet als coureur mee maar in een ondersteunende rol binnen het team, in verband met rugklachten)
DAF CF serie
Ton van Genugten is er de komende Dakar helaas niet bij. Aan Dakartrucks laat hij weten dat het na vier jaar voor team De Rooy te hebben gereden tijd was voor een tussenstop. Hij heeft zich, na alles goed te hebben afgewogen, bij het team afgemeld. Dat is al weer een tijdje geleden en ondertussen is Van Genugten er achter dat hij er nog lang niet klaar is met de Dakar. “De behaalde prestaties die ik geleverd heb voor mezelf in het team en heel het spel er om heen zijn te mooi om voorbij te laten gaan.” Tsja, een Dakarvirus blijkt gelukkig hardnekkig. Van Genugten zien we dus naar alle waarschijnlijk snel weer terug.
Scania eigenbouw
Ook Maurik van den Heuvel zal aankomende editie niet in actie komen. Zijn team Dakarspeed is druk bezig met het bouwen van een nieuwe truck die tijdens de MDC 2020 in actie moet komen. Het team beloofd dat het iets speciaals gaat worden. Technisch is nog weinig bekend, maar zeker is dat het gebruik zal maken van een Scania krachtbron.
MAN TGS 2nd gen
Het EVM van Peter Versluis zal wederom een Dakar overslaan. Versluis geeft aan dat gebrek aan tijd en drukte op het bedrijf reden zijn om niet aan de start van de Dakar te staan. Net als vorig jaar en het jaar daarvoor beloofd hij aan Dakartrucks zeker nog terug te keren in de grootste rally ter wereld. De tijd zal het leren. EVM zien we in ieder geval wel weer terug in de Marocco Dessert Challenge komend voorjaar. Tevens verschijnt er een door EVM geprepareerde MAN rallytruck in de kleuren van het Rainbow Truck Team van Gerrit Zuurmond aan de start in Saudie-Arabië.
Renault K-serie
De Renault van Janus van Kasteren is verkocht aan het Fireman Dakartream. Dat team beschikt daarmee plots over een topwagen en met de ondersteuning van het Tsjechische MKR zal de lat ook sportief hoger gaan liggen. Voor Richard de Groot en z’n brandweermannen een droom waarvan ze niet dachten dat die uit zou komen. “We zijn hiermee als Renault fabrieksteam in één klap in de eredivisie van de Dakar terechtgekomen” aldus Richard de Groot in een eerder persbericht van het team.
Renault D-serie
Maar misschien het meest opwindende nieuws, wat dakartrucks betreft, komt weg bij Riwald Dakar Team en MKR. De nieuwe Renault hybride rallytruck gaat aan de neus van Van den Brink voorbij en komt in de vertrouwde handen van Gert Huzink. Dit volstrekt nieuwe concept is veelbelovend en schijnt de ronderecords op het testcircuit bij Narbonne allemaal verbroken te hebben.
Renault K-serie
In de schaduw van het grote nieuws over dit nieuwe rallyvoertuig, is er nog meer moois te melden: het stuur van de ‘oude’ Renault van Gert Huzink zal in de handen komen van Pascal De Baar. Een betere waterdrager is er niet te vinden, dus lijkt Riwald meer dan serieus in de ambitie om in de komende drie jaar te gaan voor het podium. De Baar mag echter ook vol voor eigen kansen gaan. Verdere ondersteuning komt van de Riwald Dakar Fast Assistance MAN.
MAN TGS 1st gen
Mammoet Rallysport van Martin van den Brink gaat met slechts één truck van start. De Harskamper gaat weer in de Renault torpedo rijden. Naast hem zal zoon Mitchel plaatsnemen als navigator.
Renault lady
Wellicht dat er nog meer Nederlandse truckers aan de start verschijnen, maar dit is de informatie die we tot nu toe hebben. Wordt vast en zeker vervolgd.
MAN TGS 2nd gen

NET ZO INTERESSANT

2 Comments

  1. Bart Kusters 6 november 2019 Reply
    • Alex Miedema 6 november 2019 Reply

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *