Beste Babette (deel 74) nog meer koe-plottheoriën?


Beste Babette, maandag begon rustig met een kort ritje. Na een bakkie thee in de grote kantine, konden we samen met 2 collega’s gereinigd zand laden op het terrein van Garbage City Alkmaar. De poort uit, 2 keer rechts en vervolgens linksaf de poort in aan de achterkant van de huisvuilcentrale. Daar mochten we het schone zand bij de kraan kiepen, die een bootje vol schepte. Een rondje van 10 minuten tot een kwartiertje *smiley die z’n mouwen opstroopt* jouw automaat raakte er een beetje door van slag, maar we ploeterden rustig verder.
Op de radio ging het natuurlijk over het Corona-virus. Inmiddels zijn er al 80 mensen overleden en voor zover bekend ruim 3000 mensen besmet. China liet weten 8 miljard vrij te maken voor de opvang van zieken, bescherming van het ziekenhuispersoneel (stel je voor dat alle dokters en verplegers ook ziek worden *smiley die wit wegtrekt* ) en nog wat maatregelen om te proberen het probleem niet groter te laten worden dan het is. Er kwam nog 2 andere getallen voorbij, waarvan ik toch een beetje met mijn oren ging klapperen. Jaarlijks gaan er wereldwijd tussen de 300.000 en 600.000 mensen dood aan de griep *smiley die met z’n oren klappert* jaarlijks honderdduizenden doden, en nu is er grote paniek omdat er pas een stuk of 80 zijn overleden? Zijn er nog andere getallen waar China ons niks over vertelt? Is er meer aan de hand? Veranderen besmette mensen langzaam in zombies die niet-besmette mensen opeten? Is het een uit de hand gelopen test van de overheid maar willen ze dat niet toegeven en moeten ze er nu noodgedwongen een ander verhaal van maken? Of is het Corona-virus net als alle grootse dingen die ze neerzetten, gewoon een goed gehypete marketing brand, wat zonder alle ‘reclame’ er omheen niet veel meer zou zijn dan een gecultiveerde storm in een Ming-vaas? Mijn gevoel gaat uit naar het tweede, maar dat komt misschien ook omdat het nog redelijk ver van mijn bed is allemaal.
Na 28 vrachten hadden we 2 boten vol en konden we op de valreep nog een vracht zand halen bij de loswal. Dat betekende wel dat we in de beginnende middagspits de Leeghwaterbrug over moesten steken om bij de loswal te komen. Stipt 16:00 kwamen we de hoek om vliegen, en zagen we net hoe de loswalmeneer in zijn auto wilde stappen. Hij had een rustiger dag dan ons gehad, maar moest nu nog even de computer opstarten voor het laatste bonnetje *smiley die in z’n handen wrijft* dat was weer een superstrakke timing, voor hetzelfde geld hadden we voor een dichte deur en lege loswal gestaan.

Dinsdag mochten we terug naar Alkmaar, weer 2 boten vol rijden. Dit keer met andere collega’s erbij, en regen *smiley die met z’n ogen rolt* wel lekker want dan stuift het niet, roep ik vaak. Maar nu stond er ook een stevige woei, dus stoof het evengoed. Erger nog is dat jouw ramen vrij snel beslaan, en omdat ik als moraalridder tijdens het laden ook nog eens de motor uitzet, duurde het vrij lang voordat de mist in jouw cabine was opgetrokken. Gelukkig hadden we een machinist erbij die in de gaten hield of we niet met teveel banden over het randje gingen, wanneer we tegen het kluffie op stonden te kiepen.
Op de radio was er weer Corona-nieuws. Was het gister nog ver van mijn bed, nu was het misschien al gearriveerd in Sittard *smiley die wit wegtrekt* 5 mensen van een bedrijf daar zijn onlangs in China, in de stad Wuhan, het epicentrum van Corona, geweest voor een bedrijfsuitje ofzo. Iets met werkoverleg, dat soort dingen. Maar na hun thuiskomst zijn ze allemaal weer gewoon aan het werk gegaan. Nu is er eentje ziek geworden, en moest het nieuws wel naar buiten komen natuurlijk. Volgens de testen was het geen Corona wat ie onder de leden had, maar de andere 4 waren nog helemaal niet getest. Gek is dat, maar bij Sittard denk ik altijd aan Friesland, terwijl het natuurlijk Limburg is *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* nog verder voorbij Amsterdam, dus nog minder reden om in de stress te raken.
Iets van heel andere orde was het bericht dat er een nieuwe wet is, of een bestaande wet is opnieuw geïnterpreteerd, waardoor het voor nutsbedrijven (die gas en electra aanbieden) nu niet meer mogelijk is om door de database met namen, adressen, contracten en verbruikscijfers te struinen *smiley die in z’n handen wrijft* dat is goed nieuws, want nu kunnen ze niet meer te pas en te onpas opbellen om te zeggen dat ze je een lagere energierekening kunnen aanbieden. Nadeel is echter dat ze je nu niet meer opbellen om je te laten weten dat je ergens anders minder hoeft te betalen. Aangezien Nederlanders alles graag zo goedkoop mogelijk hebben, maar ondertussen wel een beetje overstap-angst hebben, is de kans nu groot dat veel mensen bij hun aanbieder blijven zitten en daarmee de korting betalen die overstappers wel krijgen wanneer ze het aandurven om te wisselen van aanbieder. Tipje voor de vlijtige vrek en bewuste bespaarder: zet een herinnering in je agenda wanneer je contract verloopt, zodat je geen boete krijgt wanneer het volgende contract iets te snel in gaat. En houd het jaaroverzicht of de cijfers op de hippe thermostaat bij de hand wanneer je op zoek gaat naar een nieuw contract, zodat de vergelijkingssite een goede berekening kan maken voor de goedkoopste aanbieders. Ja het kost nu misschien iets meer moeite, maar met alle kortingen die er nog steeds worden uitgedeeld, kan het heel veel schelen om er elk jaar even een half uurtje voor vrij te maken. Een paar maanden terug zijn we in Huize Wingman ook weer overgestapt, er werd een korting van 250 euro aangeboden, tja, die kon ik gewoon niet weerstaan! Dat de oude aanbieder een week later opbelde met een nog scherper tarief en een korting van 150 euro, en de belofte dat ze de boete zouden betalen vanwege het vroegtijdig afbreken van het contract bij de nieuwe aanbieder, liet wel zien dat er nog genoeg ruimte is voor lagere energieprijzen. Sterker nog: het maakte me nog gemotiveerder om na een jaar weer op zoek te gaan naar de goedkoopste aanbieder met de meeste korting, want als je het niet doet, ben je een grote dief van je eigen portemonnee *smiley die in een zwartwit gestreepte pyjama*
Na het zand rijden mochten we nog een vrachtje korrel laden voor Wieringerwerf. We manoeuvreerden tussen de krappe bouwhekken door, toen een collega zei dat we via de ander kant moesten rijden. Omgekeerd, andere kant op, kwam de uitvoerder naar me toe, of we misschien de andere kant om wilden rijden, want daar moest ie nog een vracht hebben in een hoekje dat te krap was voor de trailers *smiley die gniffelt in z’n knuistje* al doe je nog zo je best, de uitvoerder wil het toch altijd even anders hebben…

Woensdag mocht ik uitslapen. Daarna heb ik een rondje getoerd met een electrische Fiat 500, tussendoor geluncht bij Vader en Moeder, en ’s middags weer gekookt voor kostwinner Wingman. Na dat ritje met de 500 voelde ik me wel de ultieme huisvrouw, beetje in zo’n karretje rondtoeren en de hele dag niks doen, als het eten maar op tijd klaar is wanneer de hard werkende man thuis komt.

Donderdag mocht ik weer met jouw op pad. Waarschijnlijk is jouw accupakket net zo groot als wat er onder in dat Fiatje hangt, alleen heb jij nog een boel diesel nodig om te kunnen rondrijden. Wederom mochten we boten vol rijden met gereinigd zand, weer met 2 andere collega’s. Even uitleggen hoe de afstandsbedieningen van de diverse slagbomen werken en we konden aan de gang.
Op het nieuws was er een heel kort bericht in het bulletin over de stikstofuitstoot in de agrarische sector, die zou in 2019 lager zijn dan in 2018 *smiley die aan de radio gekluisterd zit* elk halfuur zat ik met mijn oor tegen de speaker om het nog een keer te horen, maar het werd maar weinig herhaald. Had ik het misschien verkeerd verstaan?
Wat wel veel werd herhaald was de berichtgeving over de lerarenstaking. Of beter gezegd: de berichtgeving over de moeite die ouders moesten doen om hun kinderen 2 dagen bezig te houden. Er waren diverse kinderopvangen *smiley die achter z’n oor krabt* of zijn het kinderopvangs? Er waren diverse kinderasiels geopend, maar die hadden natuurlijk niet genoeg ruimte voor alle kinderen. Voor sommige ouders zat er niets anders op dan de opa en oma in te schakelen *smiley die wit wegtrekt* of erger nog: zelf een dag vrij te nemen *smiley die een witte bloes met lange mouwen aantrekt* vrij nemen om je eigen kinderen op te vangen, alleen het idee al! Met een ietwat dramatische ondertoon werd het nieuws gebracht, wat mijn idee bevestigde dat als je kinderen niet leuk vind, je ze ook gewoon niet moet nemen. Je neemt ook geen hond in huis als je allergisch bent voor honden en 50 uur per week uithuizig bent omdat je moet werken. De staking van de leerkrachten was vorig jaar al aangekondigd, dus het was ook niet zo dat je op het laatste moment naar de baas moest bellen om vrij te vragen, waarom doen mensen dan zo moeilijk over het vrij nemen om naast het weekend nog een paar dagen extra voor hun eigen kinderen te zorgen? Dat bewijst voor mij alleen maar meer dat er extra geld naar het onderwijs moet. Niet alleen voor het salaris van leerkrachten, niet alleen voor het beter onderhouden van de muffe en schimmelende gebouwen, ook omdat er veel meer moet gebeuren tijdens en buiten de lessen om, want blijkbaar is de school nog maar de enige plek waar kinderen wel gewaardeerd worden, en de enige plek waar ze nog wel iets van opvoeding krijgen.
Boze reacties kunt U natuurlijk onderaan dit bericht achterlaten.
Omdat het verder op het nieuws niet werd herhaald, moest ik mijn toevlucht zoeken op internet om te zien of er nou meer of minder uitstoot was in 2019. En inderdaad, in alle provincies behalve Utrecht (liet de provincie Limburg weten) is de uitstoot in 2019 gedaald ten opzichte van de uitstoot in 2018 *smileys die applaudisseren* dus nog voor het boerenprotest, nog voordat er grootscheepse maatregelen werden aangekondigd, is de uitstoot van zowel stikstof als fosfaat verlaagd, en zitten we ruim onder het maximum dat Brussel voor ons heeft besloten *smileys die confetti strooien* je zou verwachten dat het nieuws wat vaker op de radio verteld zou worden, na alle commotie over de boerenprotesten. Je zou verwachten dat ministers hun excuses aanbieden (op een hele vreemde verdraaide manier, zoals alleen ministers dat kunnen) voor hun opmerkingen over gehalveerde veestapels en dat soort ongein. Maar ik hoorde er niets over. Heel jammer. Het grote publiek weet nu niet dat er dankzij iets ander voedsel en een iets kleinere veestapel minder uitstoot is, terwijl de opbrengst nog ongeveer even veel is. In welke bedrijfstak word zo’n resultaat nog gehaald tegenwoordig? Alsof MAN een auto maakt die evenveel vracht meeneemt en even hard rijd als de huidige vrachtwagens, maar die dan wel minder verbruikt en minder vaak stuk gaat *smiley met opengevallen mond* je kan het je gewoon niet voorstellen.

Vrijdag mochten we een ander rondje doen. Wel weer laden in Alkmaar, maar dan bij de loswal. Geen gereinigd maar straatzand voor de nieuwbouwwijk in Heerhugowaard. Ja er gaat daar nog steeds zand heen, zoveel wegen moeten er aangelegd worden. De vorm word wel al steeds duidelijker, want hier en daar zijn de platenbanen en zandsporen al vervangen voor straatwerk. Tijdelijk straatwerk natuurlijk, want er moet nog aardig wat bouwverkeer overheen eer de huizen er staan. Je zou denken dat met de aanplant van zulke wijken er maar weinig woningnood overblijft, maar ondanks dat Corona het nieuws nogal domineert de laatste tijd, zijn de problemen in de bouwsector nog steeds niet opgelost.
Gelukkig was er ook nieuws uit de autosector, even wat anders de landelijke en wereldwijde dramatiek. Lawrence Stroll, vader van de coureur Lance Stroll, heeft namelijk een flinke zak met geld bij het merk Aston Martin op de balie gezet, in ruil voor een grote stapel aandelen. Het blijven voor mij ingewikkelde constructies, maar in de uitleg hoorde ik wel duidelijk dat er in ieder geval 55 miljoen nu direct het bedrijf in vloeit. Samen met de vorig jaar geïntroduceerde DBX moet dat het merk gaan redden van de ondergang. Een SUV bij een sportwagenmerk, iedereen gruwt ervan, maar vergeet niet dat het de Cayenne was die Porsche overeind hield. De 911’s daar en de Vantages, Vanquishes en DB7-tot-en-met-11 bij Aston Martin zijn leuk, maar mensen willen blijkbaar ook met een onhandig grote bak rondrijden *smiley die achter z’n oor krabt* iets met de kinderen naar de opvang brengen ofzo. Al met al klonk het mij als goed nieuws in de oren, want een Aston Martin staat nog steeds heel hoog op mijn verlanglijstje, niet ver onder het Goede Lootje, maar dan moet het merk natuurlijk wel blijven bestaan als ik straks eindelijk eens de showroom in kan lopen. Dat meneer Stroll nu zeggenschap heeft over het merk, houd trouwens ook in dat er wat dingen in de sportwereld gaan veranderen. Coureur Verstappen rijd volgend jaar niet meer voor Red Bull Aston Martin Tag Heuer, want de sponsoring aan dat team word stopgezet. Vader Stroll is namelijk ook eigenaar van Formule 1 team Racing Point, en dat gaat volgend jaar verder onder de naam Aston Martin Racing, of iets dergelijks. Of de auto’s dan ook British Racing Green worden in plaats van roze, was nog niet bekend.
Een ander vraagstuk is: wat word de volgende bedrijfsauto van Verstappen? Nu rijd hij nog regelmatig in een Aston naar het circuit. Er klonk hoongelach toen zijn teammaat Ricciardo overstapte naar Renault en er foto’s opdoken van een dik uitgebouwde Twizy, we zagen Max in de achtergrond staan te lachen toen de coureurs van Toro Rosso in een snoezig klein kei-carretje van Honda stapten na een persdag, maar nu lijkt hij er zelf ook aan te moeten geloven. Word het een blauwrode Civic Type R? Komt er een speciale F1 uitvoering van de NSX, waarvan hij het eerste exemplaar krijgt? Of word ie voor marketingdoeleinden in de nieuwe ‘e’ gezet? Waarschijnlijk kijkt hij net zo verbaasd uit zijn ogen als de ‘e’ uit de koplampjes, wanneer dat karretje zijn garage word binnen gerold *smiley die zit te springen in z’n tuigje* het seizoen 2020 is nog niet begonnen, of we kijken al uit naar 2021!

Zaterdag was het tijd om uit te slapen. Terwijl Wingman de slaapkamer bewaakte, zat ik lekker beneden te typen over een Fiat 500e en hoe de afgelopen week was geweest. Nadat Wingman wakker was, kon ik de slaapkamer in om de was te sorteren en de wasmachine aan te zetten. Konden we ondertussen samen netfliks kijken, waar we bij een soort documentaire terecht kwamen die Cowspiracy heette *smiley die in z’n handen wrijft* met zo’n titel wil je wel kijken. Een man die continu een petje droeg (waarschijnlijk omdat hij zijn vettige haar waste met geitenwollensokken shampoo) ging op onderzoek uit naar de bron van het kwaad. Waarom is de wereld aan het vergaan en waarom hebben al die goede doelen het niet over de grootste veroorzaker? Volgens hem was dat namelijk veeteelt. Dat we op water kunnen besparen en electrische auto’s kunnen rijden, zet minder zoden aan de dijk dan wanneer iedereen minder vlees en zuivel zou consumeren. Of beter nog: wanneer iedereen veganistisch word *smiley die met z’n ogen rolt* tuurlijk, hij heeft een punt, maar er zaten ook wat twijfelachtige argumenten in. Dat er zuivel geproduceerd moet worden voor de hele wereld, dat is niet echt nodig aangezien ongeveer de helft van de wereldbevolking lactose niet goed kan verdragen. Dat we allemaal vegetarisch en/of veganistisch moeten worden is op lange termijn ook niet goed, want er zijn inmiddels al onderzoeken dat mensen die overschakelen naar zo’n voedingstijl in het begin wel gezonder worden, maar na ongeveer jaar toch kwaaltjes krijgen omdat ze bepaalde voedingsstoffen niet of te weinig binnen krijgen. En massaal supplementen slikken is volgens mij ook niet echt gezond.
Er word heel veel graan geproduceerd voor vee, terwijl we daarmee beter mensen kunnen voeden *smiley die aan z’n kin krabt* de mens is ooit graanproducten (zoals brood) gaan eten, omdat er voedselschaarste was en ze daarom uit nood maar veevoeder zijn gaan eten. Graan is geen voeding voor mensen, in ieder geval niet in de hoeveelheden zoals het nu word gegeten. Wat wel een grote schok teweeg bracht, was het interview met een man die in de Oprah Winfrey Show een keer had gezegd dat de manier waarop Amerika nu bezig is veeteelt, niet haalbaar is en blijft in de toekomst. Hij werd aangeklaagd omdat er in Amerika een wet geld die stelt dat je geen negatieve dingen mag zeggen over bederfelijke voedingswaren (zoals verse groente, fruit, zuivel en vlees), zelfs als dat de waarheid is *smiley die achter z’n oor krabt* goed voer voor de complottheorie-denkers. In Brazilië zijn honderden activisten vermoord die een mening hadden over het kappen van het Amazonewoud ten behoeve van (voeden van) veeteelt. De documentairemaker was dus best grensverleggend bezig. Maar 1 taboe bleef overeind: overbevolking. In 1812 waren er 1 miljard mensen op de aarde, in 1912 1,5 miljard, en in 2015 (ergens rond de tijd dat de docu werd gemaakt, als ik het goed heb onthouden) zaten we op 7 miljard mensen. Met de verwachting dat het aantal nog flink door gaat groeien. Als we terug zouden gaan naar het aantal mensen van 100 jaar geleden, met de technieken en veerassen die we nu hebben, is er slechts een fractie van het aantal vee en hectares landbouwgrond nodig die we nu in gebruik hebben *smiley die in z’n handen wrijft* ik kan niet wachten tot iemand daar een documentaire over durft te maken.
Om de sfeer een beetje gezellig te houden, keken we daarna naar de serie Vikings. Het was misschien een beetje bloederig en pijnlijk in die tijd, maar als je ziet hoeveel doden er vallen bij de plundertochten en veldslagen, en dan ga ik er voor het gemak vanuit dat het ongeveer een beetje waarheidsgetrouw is weergegeven, dan waren de Noormannen eigenlijk hun tijd ver vooruit met het kunstmatig klein houden van de wereldbevolking in gebieden die we nu als Scandinavië en Europa kennen.

Zondag konden we niet te lang uitslapen. Oma zou gehuldigd worden voor haar werk in de kerk, en dat zou gebeuren in de kerk, na de mis. Niet wetende dat kerkmissen tegenwoordig dik anderhalf uur duren, kwamen Wingman en ik iets te vroeg aan bij het Huis van God. Oma was blij met de bloemen en de aanwezigheid van haar gezin, ondanks dat er nog maar weinig actief geloven en iedereen dus een tikkeltje schijnheilig op de houten banken zat. Maar he, alles om Oma blij te maken! Na de koffie/thee met wat lekkers en een kopje soep, gingen we weer op huis aan. Nog even het stukje typwerk onlijn zetten (wat is gelukt als je dit zit te lezen), straks nog een wasje ophangen en daarna lekker op tijd te bed. Zo zal God het wel bedoeld hebben, anders had Hij het niet donker laten worden ’s nachts.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *