Beste Babette (deel 77) ‘kwestie van slechte planning…’


Beste Babette, zoals je inmiddels wel hebt gezien, is het traditie op de zaak om auto’s voor de garage en het museum te zetten wanneer het stormt, zodat er geen ramen of grote roldeuren sneuvelen. Afgelopen maandag was Storm Dennis over ons land getrokken, al leek hij wat rustiger ze zijn geweest dan Storm Ciara. Voor de zekerheid waren er toch een paar auto’s voor de deur gezet, en de eerste die ik tegenkwam had de toepasselijke titel ‘Calm after the storm’ *smiley die in z’n knuistje grinnikt* leuk om de week zo te beginnen. Er stond nog steeds een flinke woei toen wij op pad gingen naar Den Helder, om in het donker te zoeken naar een parallelweggetje waar we onder de frees moesten. Gelukkig waren er al een paar collega’s en konden we aansluiten in het rijtje, wachten tot de frees op het werk gearriveerd zou zijn. Wachten tot de frees was uitgeladen. Wachten tot de frees helemaal naar het begin van het werk was gerupst en de eerste auto zou gaan laden *smiley die in z’n handen wrijft* ik was blij dat ik een extra boekje in de tas had gestopt. Om op het stort te komen moesten we 2 bruggen over, het was zo dichtbij dat we de shovelmachinist, die alle vrachten een beetje netjes bij elkaar moest vegen, konden waarschuwen wanneer de beitels werden vervangen, zodat hij rustig zijn stoel wat verder achterover kon zetten. Na het asfalt moest ook de korrelbaan daaronder eruit. En vervolgens nog wat van het laagje zand dat daar weer onder lag. Maar als zand jarenlang onder het asfalt heeft gelegen, word het gortdroog. Wat tot gevolg heeft dat je er met een tonnetje of 45 tot 50 al snel strand in de sporen *smiley die met z’n spierballen rolt* en dus moest de kraanmachinist die ons stond te laden ook nog even aan de bak. Met een klein duwtje kwamen we de baan uit, 1 keer zat er niets anders op dan kiepen, naast het spoor gaan staan en weer opnieuw laden. Al met al zijn we een dagje heerlijk aan het studderen geweest.

En thuis ging die vrolijke sfeer verder, want het programma Lubach op Zondag is weer begonnen *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* zou dat geen goede vervanger zijn voor DWDD? Word er ook wat gepraat over het nieuws, bekijken we de zaak ook van een andere kant, word er ook gelachen, soms ook muziek gespeeld. Het is maar een ideetje hoor, mensen van de televisie, jullie mogen het kosteloos gebruiken.

Dinsdag mochten we ons weer melden in Hoorn, om zand te rijden naar Het Holenkwartier, waar we vorige week ook druk bezig waren met het aanleggen voor de ondergrond van ‘stoere’ woningen. Nu was het de bedoeling dat we een sloot gingen dichtrijden, met een apart soort zand. Voegzand, Fuchszand, vukzand, niemand wist precies hoe het heette. Wel kwamen we er al snel achter dat het slecht uit de trechter kwam *smiley die achter z’n oor krabt* misschien heet het wel gewoon vloekzand. Bij het laden stonden we te wachten tot de bak eindelijk vol was, bij het lossen stonden te wachten tot de machinist de vorige vracht netjes vlak had geschoven voordat de volgende er overheen kon. We kwamen niet helemaal lekker in het ritme daardoor. Gelukkig werd de wind al wat minder en scheen het zonnetje *smiley die in z’n handen wrijft* dat werkt toch een stuk prettiger dan wind en regen. Na 19 vrachten was de eerste boot met vloekzand leeg, de trechter nog niet maar het laatste beetje wilde er niet meer uit, en liep het al tegen vieren, dus mochten we afzwaaien.

Om woensdag weer uit te slapen *smiley die zich nog eens uitrekt* daarna een beetje trollen op veesboek, lezen over de eerste boer die tijdens dit boerenprotest hardhandig uit zijn trekker was getrokken door de politie. Ondertussen begon ik trek te krijgen en besloot ik voor de tv te gaan ontbijten. Even 1, misschien 2 afleveringen kijken van de serie AJ and the Queen, dan kon ik daarna het huis een beetje gaan doorwerken *smiley die op de vooruit-spoel-knop drukt* ik heb tot 3 uur op de bank liggen kijken naar AJ en diverse queens, toen ben ik toch maar eens naar boven gegaan om aan te kleden.

De planner had namelijk gevraagd of ik ’s middags bij een korte cursus over de boordcomputer wilde zijn. Dat we allemaal zo’n apparaat hebben gekregen is leuk, maar om optimaal gebruik te kunnen maken van de data, moeten we het wel allemaal op de juiste manier bedienen. En om de moeite te nemen om alles zo correct mogelijk te bedienen, is het voor een hoop mensen nodig om te weten wat er zoal met al die data gebeurt, en hoe dat voor ons ook weer voordelen gaat hebben. Of dat nu bij een volgende omhoog-datering is, of in de toekomst van het bedrijf. Veel mensen klagen graag dat het niet werkt, of niet op de goede manier werkt. Ik heb daar ook nog wel eens een handje van, vooral omdat ik geen verstand van computers heb *smiley die kucht* zegt degene die regelmatig op veesboek berichten deelt, foto’s op internet plaatst en tot voor kort wordfeud speelde op de telefoon, wat in feite ook een klein computertje is. Maar goed, lang verhaal kort, we weten nu dus waarom we dingen op die manier moeten invullen, dat er binnenkort weer omhoog-dateringen komen waardoor we minder handelingen hoeven te doen (lees: knopjes aantikken), en dat het werk zelf in de komende jaren gewoon helemaal niks gaat veranderen.

Donderdag konden we weer met de boordcomputer aan de gang. Eerst met collega’s naar Amsterdam carpoolen, waar jij was blijven slapen, daarna minuscuul zand laden bij de granietboer verderop in de Westpoort en naar Cruquius rijden. Een bekend rondje, en eindelijk weer eens de tijd om rustig radio te kunnen luisteren. De samenvatting van het boerenprotest gisteren was kort: 9 personen aangehouden, iets meer dan 100 bekeuringen uitgeschreven, 3 trekkers afgesleept, volgens de politie was het rustiger verlopen dan vorige keer. Dat er onderzoekscijfers naar boven waren gekomen die een andere uitkomst hadden dan die van het RIVM, dat er politici nog wat concrete dingen hadden gezegd tijdens een praatje op het podium, daar werd allemaal niks over verteld.

Ondertussen leken wij ook tussen boerenprotest terecht te zijn gekomen, want in dezelfde afgelegen hoek op het terrein als waar wij microzand moesten laden, stonden een stuk of 15 trekkers fijn grind te laden, wat ze naar een depot verderop in de straat reden. Het was gezellig druk dus, waardoor we af en toe even wat wachttijd hadden. Tijdens de machinistenwissel ’s middags liep dat op tot een half uur *smiley die met z’n ogen rolt* waardoor ons weer een vrachtje door de neus werd geboord. Na het inleveren van de bonnen konden we op huis aan, en hoorden we nog iets over een Mesdag-rapport. Deskundigen hadden ook nog eens een berekening gemaakt over dat hele stikstofgebeuren, en kwamen op andere cijfers uit dan het RIVM *smiley die in z’n handen wrijft* en die berichten werden ook al veel op veesboek gedeeld, zag ik later die middag. Het boerenprotest gisteren en het overleg met diverse belangenbehartigers en politici vandaag leek dus wel wat vruchten te gaan afwerpen.

Vrijdag mochten we weer naar Hoorn *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* lekker stoeien in de zandbaan, zonder vertraging laden onder de trechter want we hadden weer gewoon zand, gezellige sfeer met de machinist en andere chauffeurs, een uitvoerder die op kibbeling trakteerde, de dag vloog voorbij. Op het industrieterrein HN80 kwamen we veel vrachtwagens tegen, op zich logisch, maar nu viel het me op dat er redelijk wat bestuurd werden door vrouwen. En ook zagen we de enorme combinatie van Simon Loos voorbij komen, met de beroemde vlogger Martijn Kuipers achter het stuur *smiley die strak in z’n tuigje hangt* BN’ers spotten op een afgelegen industrieterrein in Westfriesland, wie had dat gedacht?! Onderweg naar het werk toe, reden we ook langs een garage, in de bocht langs de doorgaande weg, waar af en toe wat auto’s buiten in het gras staan. Nu stond er een Opel Mokka die verplaatst moest worden, maar blijkbaar was er geen andere auto te vinden met vierwielaandrijving en een sleepkabeltje, want nadat we zagen hoe iemand bezig was om vooral de zijkanten heel vies te krijgen toen ie een maar meter verder was gekomen, bleef de Mokka ongewijzigd op dezelfde plek staan. Wat wel rijdend voorbij kwam, was een grijze BMW 8-serie, niet de nieuwe maar de oude, met die puntige neus. En een dikke Range Rover Evoque, helaas in het wit. In totaal 3 Mazda MX5’en die niet helemaal meer standaard waren. Op de parkeerplaats bij de supermarkt, langs de route naar het stort, stond een paarse Opel GT, de oude. Een rondje later waren de boodschappen gedaan en kwam ie langs rijden *smiley die met z’n kop uit het raam hangt* wat een heerlijk diep donker geluid kwam daar uit. Vervolgens werd onze aandacht getrokken door een knaloranje Mitsubishi Eclipse, het laatste coupé-model voordat ze de naam gebruikten voor een SUV. Het blijft een ongeëvenaarde, heerlijke dikke kont, van die Eclipse. De achterkant is zo rond, dat woorden als ‘wulps’ er zo vanaf glijden. Geweldig om te zien. Ook kwam ons een grijze Bentley Continental GT tegemoet, maar dat was een iets dikkere uitvoering, compleet met luchtroostertjes in de motorkap, dat zou nog wel eens een Supersports geweest kunnen zijn (en ja, dat heb ik stiekem even gegoogeld, want zo goed ben ik nu ook weer niet). Ook kwam er bij een verkeerslicht nog een dikke Mercedes A klasse AMG naast ons staan, helaas hadden wij eerder groen en konden we niet naar dat bommetje luisteren. Later zagen we ook nog een CLS voorbij zoeven, zo’n enorme vierdeurs coupé. En natuurlijk gluurden we elk rondje naar de Manta en Caddy pickup die als oldtimers-vriendjes gebroederlijk naast elkaar stonden, en keken we stiekem naar binnen bij de Mercedes-dealer op de hoek, waar we vooral veel grijs plaatwerk zagen glimmen, voordat ik mijn ogen weer op het kruispunt moest richten.

Na 25 vrachten, mooi rond getal, mochten we nog even naar de garage in Wognum, waar jouw computer uitgelezen moest worden. Zoals je weet houd ik heel boekwerk bij, met de storingen en gekkigheidjes die je hebt. Misschien komt het ook door mijn verhalende manier van uitleggen, maar na een ton in kilometers zijn er al 14 pagina’s vol geschreven over wat jij allemaal op je dashboard laat zien. En dan heb ik tussendoor nog een kleine schrijversblokkade gehad, omdat er werd gezegd dat ze er in de garage niets mee konden, want je kunt niet alle storingen en gekkigheidjes zomaar opzoeken in de geschiedenis van de computer *smiley die met z’n ogen rolt* en daar kan ik dan weer niets van zeggen, want ik heb geen verstand van computers en weet dus niet of dat zo is. Toen ik vorige week de auto van een collega mocht ophalen, vroeg de chef garage wel hoe het met jouw camerabeelden ging, want er was een omhoog-datering geweest en nu zou je geen storing meer in het beeldscherm moeten hebben. Die storing was er echter nog wel, waarna ik mijn epistel liet doormailen door onze eigen chef garage naar de andere chef garage. En die wilde jou daarom graag weer eens binnen hebben om de computer uit te lezen *smiley die achter z’n oor krabt* dus er kunnen wel gegevens van een tijdje terug uitgehaald worden? Ik vind het maar verwarrend. Nouja, je hoeft niet perse te weten hoe het werkt, als het in de toekomst maar beter word. Want dat jij na het starten soms heel stug in neutraal blijft staan, terwijl ik toch echt wel aan jouw knop draai om ‘vooruit’ of ‘achteruit’ te selecteren, dat is wel irritant. En dan heb ik het nog niet over dat wegrijden in 1, zelfs als we leeg zijn *smiley die op het stuur trommelt* wat zeker in zo’n kort rondje wel heel erg opvalt.

Met goede moed reden we het laatste stukje terug van de garage naar de zaak. Op de radio was een interviewtje met Kim Holland, naast Bobbi Eden zo’n beetje de beroemdste porno-actrice van Nederland. Inmiddels acteert ze zelf niet meer, maar ze produceert nog wel films. En ze gaat nog meer doen, namelijk voorlichting geven aan jongeren. Doordat porno nu zo makkelijk en gratis overal te vinden is, er zo weinig aan sexuele voorlichting word gedaan op scholen, en er niet zoals een jaar of wat geleden nog talkshows op tv zijn die over sex gaan, vind ze dat het nodig is om jongeren wat meer uit te leggen over hoe en wat. De dingen die je in de filmpjes ziet, dat is namelijk niet de realiteit, dingen als uitgebreid zoenen en voorspel word eruit geknipt, samen met bloopers zoals een scheet laten, van het bed af vallen of tussentijds de make up bijwerken omdat de plakwimpers begonnen los te laten. Thuis kun je dus niet zomaar klakkeloos nadoen wat je in filmpjes ziet. En je moet ook wat meer respect hebben voor vrouwen, dan je in de filmpjes of in videoclips ziet *smiley die aan z’n kin krabt* grappig dat Kim Holland dat zegt, want er schijnen nogal wat slachtoffers van loverboys, vrouwen die zeer zeker niet gerespecteerd worden door hun ‘werkgever’ en ‘vriendje’, tegen hun zin in te moeten acteren in films die zij produceert. En dat terwijl zij daar ook nog van op de hoogte is.

Anders nieuws kwam in het bulletin voorbij, daar werd even zonder veel omhaal op straat gegooid, dat een Tesla Model 3 net zoveel stroom verbruikt als 10 huishoudens *smiley die achter z’n oor krabt* hoe dan? Is dat per uur? Per 100 kilometer? Per levenscyclus? En die huishoudens, stoken die nog op gas of hebben die een energieslurpende warmtepomp in de tuin staan? Ik vond het nogal een vreemde berekening. Eerder hoorde ik ook al flarden van het nieuws, waarin we alvast werden voorbereid op een stijging van de energiekosten, met tientjes tegelijk. Want electrische auto’s en warmtepompen gebruiken zoveel stroom *smiley die tegen z’n voorhoofd slaat* dat het landelijke net dat niet aan kan. De dunne kabeltjes moeten vervangen worden, steden kunnen de piekstroom niet aan wanneer mensen om 6 uur thuis komen, de auto aan de lader zetten en vervolgens in huis de tv, de lichten en de magnetron allemaal tegelijk aan zetten. Het is schijnbaar 1 grote chaos omdat de overheid graag wil dat we in 2 weken tijd van het gas af gaan (lekker vooruit gekeken mensen!) en nu blijkt dat het netwerk te verouderd is (lekker vooruit gekeken mensen!). Die dikgedrukte kop over de Tesla zal ongetwijfeld veel gedeeld worden op veesboek, wat wel weer heel grappig is want het bedrijf Tesla maakt nog steeds geen winst, op 2 kwartaaltjes na geloof ik, maar het schijnt meer waard te zijn dan de complete Volkswagen-groep en alle 10 de merken die daaronder vallen, bij elkaar. Niet zo gek met zoveel gratis reclame, want zodra er iets electrisch is, word het ‘Tesla’ genoemd. Net zoals mensen een paar jaar geleden zeiden “ik heb een Tomtom gekocht, van Garmin”, of nog steeds zeggen “ik heb een Jeep gekocht, van Suzuki”, gaan mensen straks zeggen “ik heb een Tesla gekocht, van Hyundai.”

Wel grappig trouwens dat het groot nieuws is als de energierekening een paar euro omhoog gaat (want met tientjes tegelijk gaat niet gebeuren, dan krijgen we gele-hesjes-praktijken), maar niemand zegt dat je brandstofkosten met tientallen euro’s per maand omlaag gaan wanneer je overstapt van benzine of diesel op electrisch rijden. Niet dat het Tesla wat uitmaakt, want die krijgt al genoeg gratis reclame.

Zaterdag, jawel, uitslapen. Terwijl de vaatwasser stond te rammelen en te sproeien, typte ik alvast dit stukje. Daarna sloop ik de slaapkamer in om de wasmand te pakken, zonder Wingman wakker te maken *smiley die in karatehouding springt* waarna ik anderhalf uur, ja sorry dat ik het zo zeg, op de bank ging liggen met een boekie, wachten tot ook dat andere wasapparaat klaar was. De boel netjes ophangen, de vorige boel netjes opvouwen *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* ik was er maar weer druk mee. Uiteindelijk kwam ook Wingman naar beneden, hij begon toch honger te krijgen, en hij nam de taak van voedselvoorziening op zich. Lekker eten voor de tv, terwijl we naar herhalingen van Top Gear keken, de middag veranderde ongemerkt in avond, nacht en dan toch maar bedtijd.

Zondag werd ik alweer op tijd wakker. De gordijnen stonden nog op een kiertje en het ontluikende daglicht schroeide langs de muur en het bed de slaapkamer in. De waterkoker aangezet, daarna de wasmachine, en vervolgens in de nette kleren en make up voor een kinderverjaardag *smiley die strak staat van de suikers* om vervolgens nog even bij Vader en Moeder langs te gaan, waar de Nichtjes ook lekker druk zaten te wezen. Beetje bijkletsen, haren vlechten en vervolgens bleven we nog even zitten voor de koffie. Natuurlijk bleven we ook voor het eten. En natuurlijk werd dat iets later dan verwacht, waardoor we nu even snel Boer Zoekt Vrouw moeten terug kijken. Fijne avond allemaal!

Net voordat het licht uit ging, kwamen we in de garage op de zaak aan. Na het smeren van de kleppen dook jij de wasstraat in, en ik het weekend.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *