Beste Babette (deel 79) goed nieuws dankzij Corona


Beste Babette, maandag begon de dag met een bekend rondje, we mochten drainagezand laden in Schagen, wat naar dat grote project in Heerhugowaard ging. Het tempo zat er lekker in en voor de schaft kiepten we de vijfde neer *smiley met opengesperde ogen* toen we zagen dat er ook maar om 5 vrachten was gevraagd. Terug naar Schagen, weer drainagezand laden, bakkie doen en vervolgens door naar Anna Paulowna. Ook weer zo’n project waar ik met een voorganger van jou nog wel eens aan het crossen ben geweest, dat de jongens verschrikt opkeken toen ik naast de keet parkeerde, “kan je hier komen dan met een vrachtwagen?”, nouja blijkbaar dus wel. Nu stonden er al wat blokken met woningen en werd er druk verder gewerkt aan het volgende blok, waar dan ook weer een straatje en parkeervakken en dergelijke moeten worden aangelegd.

Het werd zomaar een uitgebreid toerritje, want de planner stuurde ons vervolgens door naar Den Helder, waar we 2 vrachten gewoon zand naar de buren brachten. Dat was al vlot gedaan en dus mochten we terug naar de loswal/recycling om nog een vracht korrel te halen, die ging dan weer naar Anna Paulowna, waar de machinist nog even had gewacht met in de auto stappen, zodat hij een voortuintje kon aanwijzen waar we de laatste vracht kwijt konden *smiley die het zweet van z’n voorhoofd veegt* het was een doenerig dagje geweest.

En ook op de radio was men er maar druk mee. Natuurlijk ging het nog steeds over Corona. Het leek over het hoogtepunt heen te zijn, want in China werd al een noodziekenhuis gesloten. Het aantal nieuwe besmettingen daar, daalde elk dag weer een beetje. In Nederland was het aantal besmettingen inmiddels opgelopen tot 18, wat leidde tot verwoedde discussies. Niet alleen over de quarantaine, die sommige mensen nogal magertjes vonden want het ging dan slechts om het niet verlaten van het eigen huis, terwijl we bij een duur woord als quarantaine eerder denken aan een aparte afdeling in het ziekenhuis waar je door allemaal dubbele schuifdeuren en in een wit pak met gasmasker op naar binnen moet. Er werd ook druk gepraat over de juridische gevolgen wanneer de baas iedereen naar huis stuurt, of wanneer de baas dat juist niet doet en je het zelf besluit. En hoe moet het straks als de scholen worden gesloten, en de opa’s en oma’s zitten lekker in hun zelfverkozen thuis-isolatie, en je moet vrij nemen om je eigen kinderen op te vangen maar eigenlijk zijn je vrije dagen allemaal al opgemaakt aan vakanties *smiley met opengesperde ogen* *smiley die een witte bloes met lange mouwen aantrekt* ik kreeg het gevoel dat de paniek om zowel het virus als om het moeten missen van een paar dagen loon bij het grote publiek enorm veel groter was dan bij mij zelf. Als je geen vrij wil nemen om voor je eigen kinderen te zorgen, moet je misschien toch nog eens nadenken over adoptie. Misschien is er wel een rijk stel in Azië dat op zoek is naar een zielig, blank kindje. Als je geen 2 weken thuis kunt blijven wanneer het bedrijf uit voorzorg is gesloten, omdat je geen 2 weken loon kunt missen, moet je misschien toch eens zo’n ‘voor het geval dat’-spaarpotje maken. Of ben ik nu te kort door de bocht?

Maar goed, totale paniek dus in het hele land, want al 18 mensen waren besmet. Nog niemand overleden, maar wel 18 besmet. Gaan we ook zo’n telling bijhouden als er weer eens een griepepidemie uitbreekt? Ow wacht even *smiley die z’n oor tegen de speaker drukt* tussen neus en lippen door werd er ook nog even gezegd dat er inderdaad op dit moment ook een griepepidemie gaande is. Hoorde ik dat nou goed? Een besmettelijke ziekte word als een epidemie gezien als er meer dan 51 per 100.000 mensen zich bij de dokter hebben gemeld. Dat heb ik maar even opgezocht hoor, wist ik ook niet. Van elke 100.000 mensen in Nederland, zijn er dan 51 naar de huisarts gegaan met griepverschijnselen, als men spreekt over een griepepidemie. Spreekt men over een Corona-epidemie, dan hoeven er amper 18 mensen per 17 miljoen inwoners zich bij een dokter te melden. Of er al mensen zijn overleden door de griep, en hoeveel er precies besmet zijn geraakt, werd dan weer niet vermeld.

Dinsdag begon de dag al vroeg, nog voor 3 uur rinkelde de telefoon. Eigenlijk was het niet mijn week, maar de collega was even ergens anders, dus mocht ik inspringen. Dat kwam voor meer mensen onverwachts, want mijn strooitrekker *smiley die TREKKER! roept* stond nog met een aangekoppelde trailer met casco-dingen ofzo. Gelukkig had mijn andere strooicollega daar wat meer ervaring mee, en al vrij snel hadden we in het donker de boel afgekoppeld en toerden we naar het steunpunt. Bakkie erop, strooiertje erop, TVO’tje mee en over de bijna verlaten provinciale wegen een rondje toeren. Strooier leegdraaien en een beetje schoonspuiten, wat we tegenwoordig even heel kort doen met een hogedrukspuit, omdat we niet eens meer de moeite nemen om die tuinslangen met zonder waterdruk aan te sluiten, boel afbouwen en daarna gezamenlijk ontbijten in de grote kantine. We waren mooi op tijd en hoefden allemaal niet zo heel vroeg te beginnen, dus konden we rustig nog een bakkie koffie/thee doen met een gedroogde soep-uit-zak erbij. Vervolgens toerde ik terug naar de zaak, zette ik de trekker naast een willekeurige casco-trailer, want aankoppelen in het schemerduister zou waarschijnlijk niet zo’n goed plan zijn zonder begeleiding. Sleutels wisselen, even een beetje make up erop smeren *smiley met een grote grijns* en jou starten.

Rustig toerden we naar Hoorn, we waren toch ruim op tijd, om weer een dagje te knallen in de zandrace. We hadden een aardig tempo te pakken, en ook de machinist kon het spoortje knap houden voor ons, zodat we lekker opschoten. In de schaft kregen we een barista-cursus met opgietkoffie, volgens de collega’s was het aardig te zuipen, ik hield het bij thee uit een fluitketel zonder fluit. Een collega had nog wat goed te maken, nadat hij een keer aan de ketting had gestaan, en bij gebrek aan een warme bakker op de route, had hij wat bij de lokale Lidl uit het vriesvak gehaald *smiley die grinnikt in z’n knuistje* het leek wel een gezellig eetcafeetje, met liefde gemaakte opgietkoffie en daarbij de vanbinnen nog bevroren slagroomsoesjes die, net voordat het plastic zakje helemaal was gesmolten, van de kachel werden gehaald. Bij de tweede schaft kwamen we erachter dat de slagroom op de tompoezen niet zo goed tegen kachelwarmte kon, maar mijn voederbakje zat zo vol, dat er geen verlepte tompoes meer bij kon *smiley die lekker zit uit te buiken* wat een gezelligheid in dat kleine keetje.

Terwijl we vracht na vracht stonden te laden, hoorden we op de radio dat de economie dit jaar met 1,4% gaat groeien *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* als Corona tenminste geen roet in het eten gooit *smiley die diep zucht* de groei komt vooral doordat de overheid grote uitgaven aan het doen is, niet zozeer uit een florerend bedrijfsleven, zo werd het verteld. Ook werd er melding gemaakt van het aantal mensen dat naar de voedselbank gaat, dat is weer gestegen. Ook het aantal mensen dat langdurig gebruik maakt van het gratis eten dat anders zou worden weggegooid, is gegroeid. En de verwachting is dat eigenlijk nog veel meer mensen in aanmerking komen voor zo’n voedselpakket, maar dat velen uit schaamte toch niet over die drempel durven te stappen. Zullen we anders afspreken dat we de economie eens een jaartje niet laten groeien? Dat we even op 0 blijven staan? En dat de overheid dan eens geld gaat uitgeven om de situaties op te lossen waarin steeds meer mensen verkeren, waardoor ze zijn aangewezen op voedselbanken? Dat belastingen ook eens echt omlaag gaan, dat er serieus geld word uitgegeven aan de zorg zodat die kosten op de lange termijn ook omlaag gaan, dat we die 1000 euro krijgen die minister Rutte ons een paar jaar terug had beloofd, zulk soort dingen. Woningen bouwen die niet alleen te betalen zijn als je 2 voltijdbanen hebt, zodat je niet genoodzaakt bent je kinderen naar een dure opvang te sturen en vervolgens in de schulden te raken als je van de belastingdienst te horen krijgt dat je een fraudeur bent en binnen 14 dagen even tienduizenden euro’s moet terugbetalen. Dat soort dingen.

Maar gaat Corona kroos in de schroef van die groeiende economie strooien? In China waren er inmiddels 80.000 besmettingen gemeld en jawel *smileys die confetti strooien* de grens was bereikt: 3000 doden gemeld. Even een snel rekensommetje: als je besmet raakt met Corona, is de kans dus 50% dat je (aan de gevolgen daarvan) dood gaat. Voor degenen die wat serieuzer zijn met getallen, kom je op een sterftepercentage van 3,75%. Ik heb even proberen te googelen naar percentages over griep, kanker, aids/HIV, de pest, mazelen, dat soort huis-tuin-en-keukenziektes, omdat ik 3,75% niet heel hoog vond. Bij 37,5% word ik wel wat zenuwachtiger. In 2018 waren er 23.300 mensen besmet met aids, en ongeveer 20 eraan overleden. Een percentage dat ergens achter de komma zit dus. Volgens wikipedia is ongeveer een derde van de Europese bevolking dood gegaan aan de pest *smiley die in z’n handen wrijft* dat noem ik nog eens een enge ziekte! Tussen de 75 en 100 miljoen mensen gingen er wereldwijd aan dood. Hoeveel er besmet waren en het overleefden, stond er niet bij, maar dat zijn tenminste cijfers die indruk maken. In 1901 stierven er 2744 mensen aan de mazelen in Nederland, dat is nog aardig wat als je weet dat in die tijd iets meer dan 5 miljoen mensen in dit kleine landje woonden. Aan het einde van de vorige eeuw was er een nieuwe mazelenepidemie, duizenden mensen raakten besmet (2300, een jaar later slechts 1000), en 3 mensen overleden eraan. Tijdens de epidemie paar geleden, waardoor er nu niet-gevaccineerde kinderen mogen worden geweigerd bij de kinderopvang, overleed er 1 meisje. Hoeveel besmettingen er waren, staat er niet bij. Het sterftepercentage van kanker kon ik niet vinden, wel dat er in absolute aantallen meer dan 44.000 mensen aan dood gaan. In Nederland. Er zijn vorig jaar 40.000 meer overleden aan kanker in Nederland, dan er nu wereldwijd zijn overleden aan Corona. Maar er staan geen buitenlandse cameraploegen bij fabrieken te filmen, die kankerverwekkend afvalwater in de rivieren lozen. Er komt geen geld van het Rode Kruis om te zorgen dat al die kunstmatig toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen uit het eten gehaald worden, samen met al die tonnen suikers. Het leger word niet ingeschakeld om alle pannen, tandpastatubes en pizzadozen waar PFAS in zit, uit de winkels te halen. Gelukkig gloort er wel hoop aan de horizon, want de economie gaat dit jaar met 1,4% groeien *smiley die boos kijkt en een handje confetti met een sarcastisch gebaar in de lucht gooit*

Woensdag kon ik uitslapen, lekker een dag geen nieuwsberichten, rustig op de bank liggen met een boekie, de vaatwasser nog even aangezet, helemaal tot rust komen. Tot Wingman een uur eerder dan verwacht opeens thuis was *smiley met opengesperde ogen* hij dacht nog wel even een tukkie te kunnen doen op de bank, dus ging ik boven de was opvouwen en alvast douchen. Om hem daarna wakker te houden met mijn gerammel en gezucht in de keuken toen ik voor hem stond te koken. Al met al zaten we op tijd aan de avonddis en konden we dus ook lekker op tijd te bed.

Donderdag mochten we ons weer melden in Schagen, om samen met een collega zand te rijden naar Heerhugowaard. Gewoon zand dit keer, en ook meer dan 5 vrachten, dus we konden de dag mooi vol maken op dat ritje.

Ondertussen is Nederland al een tijdje in de ban van de verlaging van de maximumsnelheid. Deskundigen lieten eerder al weten dat het helemaal niet uit te rekenen is hoeveel winst er voor het milieu zal zijn, omdat er in Europa geen cijfers bekend zijn van de uitstoot van auto’s boven de 120 km/h. Daarbij rijd lang niet iedereen 130 km/h waar dat wel is toegestaan, dus word de uitstoot ook maar een klein beetje minder wanneer automobilisten van 110 naar 95 km/h gaan. Vervolgens werd bekend gemaakt dat het aanpassen van de borden een paar miljoen meer kost dan van tevoren was bedacht *smiley die met z’n ogen rolt* ach en wee, de overheid heeft een klusje en het word duurder, schrikken we daar nog van? Er moeten allemaal ambtenaren in het weekend aan de gang om die borden neer te zetten. Of, zoals op sommige plekken al te zien is, het plastic (we deden dit toch voor een beter milieu?) van de nieuwe borden af te halen, en de tijdelijke borden met 120 of 130 erop weg te halen. Ambtenaren zijn al niet goedkoop, en als ze dan ook nog eens buiten de kantoortijden om aan de gang moeten, poeh jongens, dat is nogal een uitgave hoor, met al die toeslagen voor ’s nachts en weekenden. Vandaag werd bekend gemaakt dat het op sommige trajecten al eerder in gaat, omdat het logistiek gewoon niet te doen is om in 1 weekend alle borden te vervangen. Dus er zijn plaatsen waar je vanaf donderdag of vrijdag al niet meer harder mag dan 100 km/h. Volgens het Mesdagfonds is de invloed van verkeer op de uitstoot van vieze stofjes, groter dan eerder door het RIVM en burgemeester Remkes (die zit nog steeds te waken over Scheveningen toch?) werd aangenomen. Er waren in de berekeningen van het Mesdagfonds wel een paar foutjes geslopen, maar dat was allemaal achter de komma. Dat het verkeer een paar dagen eerder moet inbinden, vind ik niet erg. Sterker nog, hoe sneller we allemaal rustiger gaan rijden, hoe eerder de politiek er achter komt dat ze veel accijns op brandstof mislopen, hoe eerder er aan de kilometerheffing word gewerkt *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* en dat zou voor heel veel mensen dan weer mooi uitkomen.

Er was meer autonieuws. Niet alleen was de autobeurs in Genève afgeblazen, ook de introductie van de nieuwe Volvo vrachtwagens in Noorwegen ging niet door. Renault komt niet, ik herhaal niet, met de electrische vrachtwagens naar Nederland om de pers een rondje te laten rijden. Er werd hier en daar zelfs al afgevraagd of de Grote Prijs van Zandvoort straks wel door moet gaan. En dat alles vanwege Corona. Gelukkig was er ook leuk autonieuws, want Eindhoven is bezig om de Formule E, de electrische koningsklasse van de racesport, naar Nederland en meer specifiek: naar Eindhoven te halen. Dankzij bedrijven als Philips en wat zit daar nog meer in de buurt, is Eindhoven de technologische hotspot van Nederland. Dan is het niet meer dan logisch om een technologische topsport daarheen te halen. En om het nog bijzonderder te maken, willen ze er ook nog eens een nachtrace van maken *smiley die zich zit te verkneukelen* omdat Philips natuurlijk bekend is van de lampen, en omdat Eindhoven een lichtstad is, en omdat het dan de eerste nachtelijke Formule E race ter wereld zal worden. De ambitie was welhaast nog groter dan bij de partijen die de Formule 1 naar Zandvoort probeerden te halen. Als het allemaal doorgaat, kan het in het seizoen 2021/2022 gebeuren. In tegenstelling tot de Formule 1, wat in het voorjaar begint en in het najaar van hetzelfde jaar eindigt, begint de Formule E in de winter om door te gaan tot het zomer van het volgende jaar. Nu alleen nog even Wingman overhalen om ’s nachts op een koude tribune te zitten, en dan kan ik straks live genieten van een race op een tijdelijk stadscircuit, zonder urenlang in de file te hoeven staan zoals bij Zandvoort of Spa. Ahwsom *smiley die zit te juichen in z’n tuigje*

De vrijdag begon slecht. Al voor de wekker was ik wakker met een flinke buikpijn *smiley die zielig doet* jawel, díé tijd van de maand was weer begonnen. Langzaam en vooral heel zielig strompelde ik door het huis heen, op een krukje zat ik naast de aanrecht mijn crackertjes te smeren. Even had ik de hoop dat Wingman mij wel een lift kon geven, toen ik zijn wekker hoorde gaan boven. Maar hij bleef zo lang snoezen (en ik durfde hem ook niet te roepen, aangezien we allebei een ochtendhumeur hebben) dat ik uiteindelijk toch maar op de fiets ben gestapt. Een kwartier later dan ik in mijn hoofd had, reden we het pad af richting Beverwijk. We zouden weer naar Cruquius gaan rijden, maar het aparte zand bij het granietboertje in Amsterdam was op, en omdat de mannen op het werk graag 2000 kuub wilden hebben vandaag, reden we daarom gewoon zand. Vanaf de loswal in Beverwijk en tegelijkertijd vanaf de loswal in Amsterdam *smiley die in z’n handen wrijft* als ze de kuubs willen hebben, dan kunnen ze die krijgen ook! Wij waren de hekkensluiter in een rijtje van 6 auto’s, met een TVO’tje in de hand tokkelden we achter de rest aan, vandaag even geen zandrace voor mij. We moesten trouwens ook onze krachten sparen, want het microzand wat we eerst naar dat werk hadden gebracht, bleek ideaal om overheen te rijden. Dat gaf zo’n mooie zandbaan dat je er overheen zou kunnen fietsen. Wat we nu uit de trechter vandaan haalden was iets anders, perfect om te verwerken met machines of stratenmakers, maar er overheen rijden ging een stuk minder soepel. Lekker harken, vloeken, de motor opnieuw starten en staan te kloten om na het kiepen weer uit het spoor te komen, het was een fijne afleiding van dat zeurende gevoel in mijn onderbuik.

Ondertussen probeerde ik heel hardnekkig positief te blijven, en warempel *smiley die in z’n handen klapt* er waren ook positieve berichten op de radio te horen! Zo zijn er een aantal grote partijen die samen een belofte hebben ondertekend dat in 2025 alle plastic dat we gebruiken, gerecycled kan worden of al een keer gerecycled is. Geweldig nieuws natuurlijk, want dan hoeft er geen nieuw plastic bij gemaakt te worden en word er ook een stuk minder weggegooid omdat alles nog een keer te gebruiken is, en dus waarde heeft. Natuurlijk helpt het niet bij al dat afval dat we in filmpjes op veesboek voorbij zien komen, wat in tropische landen gewoon over het randje van de rivier word gestort. Maar we moeten toch ergens beginnen…

Natuurlijk was er ook Corona-nieuws, en vandaag hoorde ik alleen maar positieve dingen. In de Rotterdamse haven komt een kwart minder boten binnen. Dat betekent een kwart minder van die grote donkere roetpluimen die je langs de kust kunt zien wanneer je in je politiek correcte electrische auto door een milieuzone rijd. Hoeveel cruiseschepen er op het moment niet meer varen, werd niet verteld, maar dat zal ongetwijfeld ook een goede invloed hebben op het milieu. Ach en wee, klaagde de vliegtuigbranche, want het aantal vluchten is drastisch afgenomen. Hoezee hoezee, denk ik dan, want de uitstoot daarmee ook. En ook op de lange termijn gaan we nog veel voordeel halen uit Corona, want in China zijn nog lang niet alle fabrieken alweer opgestart, dus er komen een stuk minder goedkope spullen en kankerverwekkend kinderspeelgoed op de markt. Om nog maar te zwijgen over de zomermode, die had nu al ingepakt moeten worden om nog voor de zomer in de winkels te kunnen liggen *smiley die zit te juichen in z’n tuigje* minder afval doordat er minder verpakkingsmaterialen zijn, minder kleding in de winkels dus minder keuzestress, en de consument heeft nu alle mogelijkheid om geld in z’n zak te houden. Geen dure vliegvakantie, geen onzin kopen, lekker eens wat geld in het huis investeren. Of in een vakantie in Nederland, om de eigen middenstand eens te helpen.

Natuurlijk is het veel groter dan dat, want als er minder goederen zijn, is er ook minder transport. Ik zie dat als een voordeel, aangezien er nog steeds een chauffeurstekort schijnt te zijn. Minder spullen via internet kopen betekent ook minder van die pakketbezorgende dieselbusjes in de straat, dus ook op kleine schaal is er winst voor het milieu. En dan al die afgelaste evenementen waardoor er minder verkeer is van standhouders en bezoekers *smiley die aan z’n kin krabt* zullen we dit straks terug kunnen zien in de filemeldingen, dat die in het begin van 2019 een stuk minder zijn dan in dezelfde periode vorig jaar? Er zijn wel al satellietbeelden van China, die laten zien dat sinds het op slot gaan van een aantal grote steden, het smogprobleem eigenlijk is opgelost. Op de nabestaanden van een kleine 4000 doden na (nog geen 10% van wat er jaarlijks in Nederland overlijd aan kanker, maar dat maakt het voor de betrokkenen niet meer erg, laat ik dat voorop stellen), kent Corona alleen maar winnaars.

Er was ook positief nieuws over de verlaging van de maximumsnelheid, die eerdaags gaat plaatsvinden. De helft van de mensen die voor een onderzoek werden geïnterviewd, gaf aan dat ze gewoon 130 km/h blijven rijden, tot ze een boete krijgen. Dat zei tenminste de helft van de mensen die dagelijks op de weg zitten. Een groter gedeelte van de mensen die niet dagelijks op de weg zijn, vond het allemaal niet zo’n groot probleem. Waarom is dit positief? Grote snelheidsverschillen leiden toch juist vaker tot ongelukken? Ja klopt. Maar hoe meer mensen lekker te hard blijven rijden, hoe meer bekeuringen zij krijgen, hoe minder hard de belasting zal stijgen. Dus ga niet boos je middelvinger opsteken of express links blijven hangen wanneer er een (veel)snellere auto langs wilt *smiley die vrolijk terug zwaait* ga naar rechts, geef die mensen de ruimte. Waarschijnlijk hebben ze wat meer te besteden dan de gemiddelde Nederlander, en sponsoren ze graag het land een beetje extra.

Het positief blijven werd me wel heel moeilijk gemaakt, toen er een berichtje binnenkwam dat de vrijmibo niet door zou gaan *smiley die met z’n ogen rolt* ik had me ook beter ziek kunnen melden die ochtend. Vanwege Corona en bladiebla. Natuurlijk, het bedrijf heeft ook een verantwoordelijkheid, maar ik had niet gedacht dat de nuchtere Friezen en Westfriezen zo in die hype mee zouden gaan. Met een paar collega’s zijn we toen maar de kroeg in gedoken, om gezamenlijk het weekend in te luiden.

Zaterdag moest Wingman alweer vroeg op, hij had zaken verderop in het land. Ik kon nog even uitslapen en had daarna het hele huis voor mezelf. De wasmachine ging 2 keer aan, de vaatwasser ook nog een keer. Het vrekkige gedeelte in mijn brein glunderde bij het idee dat ik zo optimaal gebruik maakte van de zonnepanelen die lagen te gloeien in het zonnetje, want het was een onverwachts mooie dag. Tussendoor lekker met een stuk chocola op de bank een programma’s kijken waarin 5 homosexuele mannen iemand een make over geven *smiley die ligt te juichen onder z’n dekentje* dat had ik nog te goed van die kutdag (excuus voor de woordgrap) gisteren. Aan het einde van de middag kwam Wingman alweer thuis. Hij zei niets over het stofzuigen dat ik had gedaan, ik bestelde voor hem geen ‘calzone’ maar een ‘kapsalon’, het was net alsof we niet de hele dag gescheiden waren geweest.

En nu is het zondag, Wingman slaapt nog lekker uit, ik zit ondertussen te wachten tot het zonnetje wat meer gaat schijnen en ik de wasmachine nog een keer aan kan zetten. Gelukkig branden de kaarsjes al voor wat sfeervolle warmte. Iedereen een fijne dag vandaag, het lijkt niet heel zonnig te worden, maar je kan er ongetwijfeld wel wat leuks van maken.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *