Op 29 juni 1987 werd het kenteken BX-01-PZ ingeschreven in het register van de RdW. De eerste eigenaar van de DAF FA3605DKZ475 was Bergings Centrale Amsterdam (BCA).
Het ‘kale’ DAF FA chassis werd in Zweden bij EKÅ opgebouwd. Daarna werd truck met bergingsopbouw op de boot naar Nederland gezet en na aankomst in ons land in de bedrijfskleuren van BCA gespoten. Het aanvankelijke plan was om de DAF in de kleuren van DAF International Truck Service te spuiten, maar uiteindelijk koos men voor RAL1021 ‘bergersgeel’.
Bij een GVW van 11360 kg heeft de truck, op kenteken, een laadvermogen van 6740 kg. Voor een bergingswagen is dit een academische waarde. De 367pk van de DAF 6-cilinder DKZ motor wordt veelal aangewend voor het bergen van afslepen van gestrande trucks en autobussen.
Tijdens het actieve leven bij BCA werd de SpaceCab van de F241 verwijderd. De reden dat het dak van de DAF verlaagd werd, was dat BCA een busmaatschappij als klant had. De garage van dit bedrijf was niet hoog genoeg om de bussen met de bergingswagen binnen te kunnen zetten. De ombouw heeft plaatsgevonden bij DAF Amstel in Amsterdam.
Ik [Jaco Terlouw, red] kon de bergingswagen fotograferen tijdens het evenement Militaire Truckersdag en Internationale Behendigheidswedstrijden Militaire Chauffeurs op het Kamp van Zeist te Soesterberg in 1987.
Bergingsbedrijf Bob den Dijker uit Reeuwijk werd de volgende eigenaar van de DAF. De nog steeds in RAL1021 gespoten bergingstruck kreeg de bedrijfsnaam en wat groene strepen op cabine en bergingsopbouw.
Uiteindelijk ontfermde Johan van der Zand zich over de bejaarde DAF. Op 27 januari 2016 werd het kenteken overgeschreven naar de sympathieke ondernemer in het Gelderse Buren. Zowel Alex Miedema als ikzelf fotografeerden Johan’s 3600 tijdens de DAF Museumdagen op 30 september 2017.
De DAF ziet er tegenwoordig uit zoals je van een Van der Zand auto verwacht. Netjes, strak en goed onderhouden kan de historische DAF bergingswagen nog vele jaren mee!
Update door Alex: op 24 maart 2024, zijn verjaardag, leverde Johan van der Zand de truck af aan Roy van Rijswijk, die het bergingsbedrijf van zijn oom Bob den Dijker voort heeft gezet. Terug op het oude nest! Foto door Mike van Stein bij de Scania V8 Classic Tour van dat jaar. De truck hoefde niet ingezet te worden, Roy kwam gewoon even bij de start in zijn dorp Reeuwijk kijken en had schijnbaar geen zin om te fietsen.
Johan van der Zand op 6 juni 2024: “Even klein tussen verhaaltje Alex.In het jaar 1990 namen wij (Johan vd Zand) de buitenlandse bergings activiteiten over van BCA Bergngs Centrale Amsterdam. Met de overname waren ook een aantal voertuigen,waaronder de DAF 3600.In dat zelfde jaar verkochten wij de DAF aan Bob de Dijker, die samen met zijn zoon Michel en dochter Ellen het bergings bedrijf Den Dijker in Reewijk runde.Roy was toen een hulpje bij zijn oom en deze mocht af en toe mee op “klus” met Michel den Dijker.Wij (Bod den Dijker en ik) hadden afgesproken dat als de DAF ooit verkocht zou worden deze terug zou gaan naar Buren.23 jaar later kwam de DAF 3600 weer naar Buren,na dat Michel den Dijker zijn bedrijf had verkocht aan BCU Berging Centrale Utrecht.Via de directie van de beide bedrijven Collewijn en Modern ging de DAF naar ons terug in Buren .Roy, inmiddels volwassenen startte zijn eigen bergings bedrijf en had heimwee naar de oude DAF van zijn oom.Met Roy heb ik lang geleden de afspraak gemaakt dat als het zover is dat de DAF voor hem gereserveerd zou blijven .Zo gezegd zo gedaan inmiddels is de DAF weer inzetbaar en rijd zijn oom Michel net als vroeger er af en toe mee voor een klus. Groet,Johan”
Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.
Ik zou de 11-35-GB willen nomineren voor een de levens van. Een DAF bergingswagen in een bijzondere samenstelling met een even interessante historie. Politie Rotterdam, van Amerongen Arnhem, Johan v/d Zand.