[video] De nieuwe MAN TGX van binnen en buiten bekeken


Op dit moment doet MAN een tour door Nederland met de nieuwe TGX. Over drie weken komen de demo’s bij de dealers als het goed is binnen, maar eerst kunnen de monteurs, klanten en andere geïnteresseerden op deze manier met het nieuwe model kennis maken. De afgelopen dagen ging de tour door het noorden, waarbij Wierda haar werkplaatsen ter beschikking had gesteld als stalling voor de nacht van de trucks. Ik werd uitgenodigd een kijkje te komen nemen, dat werd gisteravond bij de vestiging in Drachten.
MAN TGX 3rd generation
Bij Wierda zijn ze altijd heel open over alles, zo ook met deze nieuwe truck. Ik mocht een stukje meerijden (bij gebrek aan groot rijbewijs, anders had ik zelf mogen rijden) en werkplaatsmanager Alfred deed zelfs de cabine even naar voren om een blik op de techniek te kunnen werpen (dus nee grappenmakers, hij was niet kapot…).
MAN TGX 3rd generation
Ik moet heel eerlijk zijn, toen ik de eerste foto’s van de TGX zag vond ik het jammer dat nog steeds dezelfde basis cabine werd gebruikt die inmiddels ook al weer 20 jaar oud is. Maar als je dan oog in oog met de truck staat, is er toch wel veel veranderd. Het uiterlijk is weer flink opgefrist, en binnen is er goed naar de chauffeurs geluisterd. Zo zit er bijvoorbeeld in de deur een extra bediening van de lampen en ramen, hoef je niet helemaal terug naar boven te klauteren als je die even snel uit wilt zetten, gemak dient de mens.
MAN TGX 3rd generation
Ondanks dat de demo niet met de dikste motor is uitgerust, zit hij bij het invoegen behoorlijk wat rapper op de 80 dan ik met mijn Skoda Fabia zat. En als er bij dat invoegen zoals zo vaak het geval is ineens een personenwagen in de dode hoek duikt, merk je dat meteen, er gaat dan een grote oranje lamp in de A-stijl branden. Die dode hoek is overigens een stuk kleiner vergeleken met de vorige generatie TGX, door andere spiegels en een betere plaatsing daar van. De veel gehoorde kreet ‘hou hem binnen de lijntjes’ kan de TGX helemaal zelf. Als je het stuur los laat, blijft hij er zelf keurig tussen rijden (tot een bepaald moment uiteraard, waarop je van de Europese wet als chauffeur verplicht bent zelf het stuur weer te pakken). En als je zelf over de lijn stuurt zet de truck eerst de radio stil en waarschuwt je dan met een geluidssignaal dat je even op moet letten. Uiteraard is dit ook uit te zetten, zodat je geen gehoorbeschadiging krijgt bij wegwerkzaamheden.
MAN TGX 3rd generation
Ook aan bijrijders met korte pootjes is gedacht.
MAN TGX 3rd generation
Al met al vind ik het een pracht truck! Weer een mooie stap vooruit voor MAN. Maar, wat ik er van vind, is niet heel belangrijk. Wat de mensen die er straks mee gaan werken er van vinden, dát is wat er echt toe doet. Gelukkig kan ik daar ook iets over zeggen. Piet en Femke Roersma kwamen toevallig net over de A7 voorbij en zagen de nieuwe truck staan, waarop ze de afslag namen. De Roersma’s waren beide laaiend enthousiast! Zowel het design als het rijcomfort werden geprezen. Als alle ondernemers/chauffeurs zo enthousiast over de nieuwe generatie MAN worden, belooft dat veel goeds voor het marktaandeel van MAN in Nederland.
MAN TGX 2nd gen
MAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generationMAN TGX 3rd generation

Heel veel dank aan Wierda voor het mogelijk maken van deze blog!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *