Twee keer met een Volvo FM(X) de lucht in

Ondanks de vakantie-periode kwamen er vandaag flink wat persberichten binnen. De meeste daarvan publiceer ik op truckfan.nl, zodat je daar op de hoogte van het laatste nieuws en de leukste afgeleverde trucks kunt blijven, maar twee haal ik in deze blog voor het voetlicht. Zowel de Volvo importeur zelf als Van Dijk stuurden vandaag een persbericht over een dikke FM(X) voor mensen die het graag hoger op zoeken.
Volvo FM 4th gen
Van Dijk Trucks Woerden levert bijzondere Volvo FM500 met Erkin-kraan aan Jan van Dam Machine Transport: ‘Van deze truck is er geen tweede’

Jan van Dam Machine Transport heeft halverwege juli een gloednieuwe Volvo FM500 in gebruik genomen. Bijzonder aan de nieuwste telg binnen de Van Dam-familie is het gewicht, in combinatie met de hoogte en het laadvermogen. De door CCH ontwikkelde Erkin-kraan met accupakket maakt de truck tot een uniek voertuig.

Dat Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater houdt van specialistische voertuigen, wisten we al langer. Maar de nieuwste truck is wel echt een bijzondere. Jan van Dam: ‘We hebben al een vrachtwagen rijden met een zware autolaadkraan achterop, maar wilden er graag nog een bij. Toen ben ik samen met mijn medewerkers gaan kijken wat voor soort truck we daarvoor in de plaats wilden. In overleg met CCH B.V. hebben we gekozen voor een truck met een 200- ton/meter autolaadkraan, als waardevolle toevoeging op ons bestaande wagenpark. We hebben daarnaast voor een lage Volvo FM gekozen. Wat heel belangrijk was, was de verhouding van het eigen gewicht met de hulpstukken die je nodig hebt om het werk te kunnen doen, ten opzichte van het maximale terreingewicht om in Nederland en Europa zorgeloos en zonder vergunningen rond te kunnen rijden.’ Dat gewicht ligt op maximaal 32 ton. CCH heeft voor Jan van Dam in samenwerking met Erkin een 200 ton/meter kraan ontwikkeld die uitgekleed kan worden tot een eigen gewicht van 26 ton in plaats van 32. Daardoor kan er in hetzelfde transport nu ook een aanhanger met machine mee. ‘Maximaal hefvermogen en zo min mogelijk transportbewegingen, dat was de doelstelling en die hebben we bereikt’, aldus Toon Christiaens van opbouwspecialist CCH.

Accupakket
Bijzonder aan de truck is verder dat hij een doorrijhoogte van 2 meter 90 heeft. Roel Hoogendoorn, van Van Dijk Trucks Woerden, vertelt. ‘Om dat te realiseren heeft de vrachtwagen een volledig luchtgeveerd chassis om daarmee de hoogte te kunnen regelen. Daarnaast is ook de kraan laag opgebouwd, waardoor men met dit voertuig door een deuropening van nog geen 2 meter 90 een fabriekshal binnen kan rijden. Daar kan de bestelde machine vervolgens op de meest veilige manier afgeleverd worden.’ Eenmaal binnen moet de autolaadkraan het werk doen. ‘Dit is de eerste 200 ton/meter kraan die elektrisch kan draaien. CCH heeft voor ons een speciaal accupakket ontwikkeld dat los te koppelen is en dat we ook weer op andere trucks kunnen gebruiken. Qua duurzaamheid en uitstoot een super goede innovatie en het draagt ook bij aan het werkcomfort op locatie. Al met al een bijzonder voertuig. Van deze truck is er geen tweede’, aldus Van Dam.

Vertrouwde partners
De Volvo is naast alle technische innovaties ook voorzien van alle mogelijke veiligheidssystemen. Van Dam: ‘Dat vinden we niet meer dan logisch. Ons bedrijf is een combinatie van mens en materiaal, waarbij de mens altijd voorop staat. Onze medewerkers moeten hun werk goed kunnen doen en onze klanten moeten ons erop kunnen vertrouwen dat wij hun kostbare machines veilig en onbeschadigd vervoeren. Daar moet je dus het beste materiaal voor hebben. Daarnaast sluiten wij onze ogen niet voor innovaties en duurzame oplossingen; daar blijven wij zwaar in investeren. Gelukkig kunnen we al jaren bouwen op onze vertrouwde partners zoals Van Dijk Trucks en CCH, waardoor je elke keer samen naar een hoger niveau toe kunt werken.’
Volvo FM 4th gen
Roel Hoogendoorn sluit af: ‘Jan komt telkens weer met een nieuwe uitdaging en blijft de grenzen van nieuwe mogelijkheden opzoeken. Een specialistisch project zoals deze nieuwe Volvo FM, waarbij je steeds met alle partners schakelt, is voor ons echt een feestje. We hebben sinds jaar een dag een hele mooie samenwerking met zowel Jan van Dam Machine Transport als CCH en het blijft mooi om daar elke keer weer een rol in te mogen spelen.’

Over Jan Van Dam Machine Transport
Jan Van Dam Machine Transport heeft al meer dan dertig jaar ervaring in het deskundig vervoeren van machines. Van industriële verhuizingen tot aan tijdelijke opslag; het familiebedrijf pakt alle specialistische klussen op. Met vestigingen in Oudewater, Rotterdam en Bergen op Zoom biedt het bedrijf een full service concept aan voor alles wat te maken heeft met logistieke uitdagingen rondom machinetransport, productielijnen en andere kwetsbare producten.
Volvo FMX 2nd gen
Maatwerk voor Peinemann: Volvo FMX met 75 meter hoogwerker
Peinemann Hoogwerksystemen uit Hoogvliet heeft onlangs een Volvo FMX 8×4 in gebruik genomen. Het voertuig is opgebouwd met een Ruthmann hoogwerker waarvan de werkhoogte 75 meter is en het maximale zijdelings werkbereik 41 meter. Vooral het manoeuvreervermogen, de wendbaarheid en flexibiliteit van truck en opbouw waren voor Peinemann redenen om voor deze maatwerkoplossing te kiezen. De truck wordt ingezet in de verhuurvloot van Peinemann en werd geleverd door Volvo Group Truck Center uit Rotterdam.
Volvo FMX 2nd gen
De Volvo FMX 8×4 voor Peinemann Hoogwerksystemen is opgebouwd met een Ruthmann hoogwerker T 750 HF (High Flex). Doordat de maximale draaihoek van de werkbak 440˚ en van de jib 220° is, wordt een hoge mate van bewegingsvrijheid en flexibiliteit geboden.
Volvo FMX 2nd gen
De keuze voor een 8×4-chassisvariant maakt de truck wendbaar wat belangrijk is bij gebruik van het voertuig in binnenstedelijk gebied en daar waar weinig ruimte is. Om hoge technische aslasten te bereiken, heeft de Volvo FMX daarnaast een 10-tons naloopas.

Grote werkhoogte of veel zijdelings bereik
Het voertuig wordt ingezet voor opdrachten waarbij een grote werkhoogte of veel zijdelings bereik vereist is zoals: hoge flats, kantoorpanden, havenkranen, windmolens, hoogspanningsleidingen en de petrochemische industie. De hoogwerker heeft een werkhoogte van 75 meter en een maximaal zijdelings werkbereik van 41 meter. Ook is de machine voorzien van een lier in de werkbak met een capaciteit van 300 kg en een zogenaamd `lift up` systeem, waarmee bijvoorbeeld Glasplaten op hoogte gebracht en geplaatst kunnen worden. Zelfs bij een werklast van 320 kg wordt met deze hoogwerker de 75 meter werkhoogte behaald, de maximale totale werklast bedraagt 600 kg.

Grote oprichthoek van het telescoopsysteem en stempelschotten
Een ander voordeel van de Volvo FMX met Ruthmann hoogwerker is de grotere oprichthoek van het telescoopsysteem. “Door de 83° oprichthoek en de slechts 8,7 meter maximale afstempelbreedte, kunnen we nog dichter bij het te benaderen object afstempelen. Bovendien gebruiken wij altijd extra grote stempelschotten waardoor de stempeldruk gereduceerd wordt tot circa 10 ton per m². Dat is een veiligheidsoverweging die we vanaf het begin bij al onze vrachtwagen hoogwerkers doorgevoerd hebben, waarmee we het risico op wegzakken van de stempels in de zachte Nederlandse bodem zo klein mogelijk maken. De Volvo FMX is daarvoor uitgerust met een 10-tons vooras. Die hadden we ook echt nodig in verband met de plaats van de stempelschotten. De uitdaging is elke keer weer deze grote stempelschotten op het voertuig mee te krijgen zonder de functionaliteit en wendbaarheid te beperken, en dat is ook deze keer weer uitstekend gelukt”, verklaart Dik Advokaat, Manager Technische Dienst bij Peinemann Hoogwerksystemen.
Volvo FMX 2nd gen
Het voertuig werd in nauwe samenspraak met hoogwerkerleverancier Kwak Hoogwerker Centrum en truckdealer Volvo Group Truck Center bij het Duitse Ruthmann opgebouwd. “Wij werken regelmatig samen met Volvo Group Truck Center en Kwak Hoogwerker Centrum en daar zijn we goed over te spreken. Ook in dit proces konden zij maatwerk leveren in samenspraak met de fabrikanten Volvo en Ruthmann. Zo werden bijvoorbeeld door Volvo Trucks chassiscomponenten af fabriek op de juiste plaats gezet wat de opbouwtijd heeft verkort. Uiteindelijk is er door samenwerking een prachtexemplaar tot stand gekomen”, besluit Dik Advokaat.

Achtergrond Peinemann Hoogwerksystemen
Peinemann Hoogwerksystemen verhuurt en verkoopt diverse modellen hoogwerkers, verreikers, ruwterrein heftrucks, hangbruggen en rolsteigers. Veiligheid staat centraal, gekoppeld aan kwaliteit en milieuzorg. Peinemann Hoogwerksystemen is onderdeel van Peinemann Mobilift Groep. Het bedrijf werd in 1954 opgericht als verhuurbedrijf in de Rotterdamse haven en is inmiddels uitgegroeid tot een one-stop-shop voor horizontaal-, verticaal- en wegtransport met vestigingen over de hele wereld.
Volvo FMX 2nd gen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *