Emiel Broere stuurde me bovenstaande foto (afkomstig van Ingrid Giesen, dochter van een DAF-ontwerper uit die periode) van een het eerste prototype van de DAF 2800, waarschijnlijk eind jaren ’60. Dit ontwerp kwam uit de pen van Willem van den Brink, die eerder al de 2600 truck en de 600 personenauto ontwierp. De foto hier onder komt van de welbekende facebookpagina met digitale truckrestauraties, ook door Emiel gestuurd. Het mag duidelijk zijn dat dit ontwerp het niet heeft gehaald, er is voor een ander Willem van den Brink design gekozen.
Bijzonder is dat de truck flinke trekken heeft van zowel de Leyland Roadtrain als de Ford Transcontinental, twee modellen die op dat moment nog niet uit waren!
Leyland Roadtrain (foto Andries van der Meulen).
Ford Transcontinental.
En, omdat niet iedereen direct voor ogen heeft hoe de DAF 2800 uiteindelijk is geworden:
De cabine heeft veel trekjes van de FTF 2e generatie Motor Panels cabine. Over dit ontwerp en cabine is al wat te lezen in mijn boek DAF – Van 7 streper tot Euro 6 en het komende boek over de DAF 95 – 95XF.
Dag Alex,
Dit artikel werd mij vandaag toegestuurd, hartstikke leuk!
Kleine correctie: Ingrid Giesen is niet de dochter van “een” ontwerper, maar van díe ontwerper. De man op de foto, Willem van den Brink, is mijn vader.
Vriendelijke groet,
Ingrid Giesen – van den Brink