Bij de naam “Phantom” zou je in eerste instantie denken aan de varianten die Rolls-Royce in de loop der jaren aan de rijken der aarde heeft geleverd. Maar, een creatieveling die goed is in sleutelen, heeft in 1988 zijn eigen variant gebouwd: De Phantom. Hoewel het lijkt alsof deze wagen gebouwd is op een bestaand chassis, blijkt dit niet zo te zijn
De uit het Noord-Hollandse Huizen afkomstige bouwer/eigenaar van de wagen ging niet over één nacht ijs en maakte het zichzelf ook niet al te makkelijk. Hij had namelijk gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld een bestaand chassis, maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Ook de carrosserie (opgebouwd uit aluminium/polyester) werd in eigen huis vervaardigd. Veel werk, maar het geeft natuurlijk wel meer voldoening als je echt het meeste zelf hebt gemaakt.
Op motorisch vlak was er eerst een Volkswagen-motor ingebouwd, maar deze werd vervangen door een uit een DAF afkomstig exemplaar (eigenlijk een Renault blok). Ook de DAF Variomatic werd, in aangepaste versie, gebruikt. Ook veel andere onderdelen zijn afkomstig uit Eindhoven.
Een 2-persoons cabriolet die ook omgebouwd kan worden tot een coupé verliet uiteindelijk in 1989 (na een twee dagen durende keuring door de RDW), de garage van dhr. De Vries die, voor zover bekend, nog altijd de eigenaar is van deze leuke wagen.
Tekst en foto’s René Henkes.
Daf 44 had een Renault motor, de 33 de 2 cylinder DAF motor
De DAF 55 was de eerste met een Renault motor
De 44 had een vergroote 33 motor, een 850 cc luchtgekoelde 2 cylinder boxer , De 55/66 modellen hebben pas Renault motoren,
Excuses, de heren hebben gelijk! Hoe dan ook, de blogpost moet een beetje aangepast worden.
De Renault Cleon motor werd door DAF toegepast in de Daf 55 en Daf 66. De rest had een door DAF ontwikkelde en gebouwde luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor.
Omdat de reacties blijkbaar niet duidelijk genoeg zijn en het artikel aangepast MOET worden, heb ik het getal 33 weg gehaald, zodat iedereen weer rustig kan slapen…