Natuurlijk kennen we allemaal het verhaal van de JMC Landwind. De Isuzu/Opel kloon uit China die niet (of toch wel?) de weg op mocht na een vernietigende crashtest. Helaas heeft de wagen geen lang leven gehad in Europa (alhoewel je er heeeel soms nog eentje tegenkomt). Betekende dit ook meteen het einde van Landwind in Europa? Nee dus! Een paar jaar later was daar de CV9.
Jiangling Motors Holding stelde de Landwid CV9 voor aan het Europeese publiek in 2010 (In het thuisland was de wagen al in 2007 voorgesteld als Landwind Fashion). Een auto met het formaat van een Renault Scenic of Opel Zafira uit dezelfde periode. Officieel stond de wagen te boek als vier persoons auto, maar tegen een kleine meerprijs konden er twee extra zittingen worden toegevoegd waardoor er sprake was van een heuse MPV.
Wat Dacia (en ooit Lada) wel is gelukt, veel voor weinig (wat overigens ook gold voor de eerste lichting Koreaanse en Japanse auto’s) lukte het de Landwind CV9 ook dit keer niet: verkoopsucces. We praten over enkele tientallen exemplaren die een nieuwe eigenaar hebben gevonden tussen 2011 en 2014.. Zou onbekend dan toch onbemind maken? Uit de tests van de diverse autobladen bleek het niet een heel slechte wagens te zijn (afgezien van de slechts 2 sterren bij de NCAP crashtest, waarbij overigens ook bijvoorbeeld de Citroën Nemo eenzelfde aantal sterren scoorde).
Naast een exemplaar op de AutoRai 2011, waar Landwind een heuse stand had met daarop een FlexFuel exemplaar (Benzine/LPG), ben ik (René Henkes, red.) er maar 1 in het wild tegengekomen. Maar zoals wel vaker het geval is, uitzonderingen zijn natuurlijk veel leuker dan de auto die je op iedere straathoek ziet.
Tekst en foto’s René Henkes.
No Responses