Liebherr T 282 C: een flatgebouw op wielen

Liebherr T 282 COp de Bauma van 2010 klaagden veel mensen dat ze de Liebherr T 282 C niet op de foto konden krijgen zonder mensen er voor. Maar die mensen laten juist de absurde verhoudingen van dit voertuig zien!Liebherr T 282 C
In 1998 kwam Liebherr met de T282, eind 2003 wordt die opgevolgd door de T282B, waarna de T282C op de Bauma van 2010 haar wereldprimeur beleeft. Het exemplaar op bijgaande foto’s is dus de eerste die het publiek te zien heeft gekregen. De T282C is op zijn beurt weer opgevolgd door de T284. Hij wordt in Newport News (VA) in de USA gebouwd door Liebherr Mining.
Liebherr T 282 C
De T282C kan maximaal 363 ton laden, bij een eigen gewicht van 237 ton. Het GVW is dus 600 ton! Moet toch pijnlijk zijn als dat over je teen heen rijdt.
Liebherr T 282 C
Een aparaat van dit formaat rijdt je natuurlijk niet over de weg naar de mijn van de eindafnemer. Het chassis met motor wordt geassembleerd, de opbouw (cabine, laadbak en aandrijving) wordt geassembleerd, en deze worden dan samen met alle losse onderdelen naar de mijn in kwestie gebracht, waar hij verder afgebouwd wordt.
Liebherr T 282 C
Bij de motoren was er keus uit een V20 MTU motor met 3.650 pk of een V18 Cummins motor met 3.500 pk. Deze zorgen in beladen toestand voor een topsnelheid van 56 kilometer per uur.
Liebherr T 282 C
De dumper is 15,7 meter lang en 9,68 meter breed bij een wielbasis van 7,29 meter. Qua bandenmaat kon je kiezen tussen 56/80R63 en 59/80R63.
Liebherr T 282 C
Onderste drie foto’s met dank aan Jan Clevering.

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *