Het digitaal museum: Matra-Simca Bagheera


Tegenwoordig is Matra wellicht door velen vergeten, maar er was een tijd dat het een beroemde firma was, dat niet alleen aan de Formule 1 en de 24 uren van Le Mans deelnam, maar deze zelfs won! Matra ( Mécanique Aviation Traction) werd opgericht in 1945 en begon met het bouwen van auto’s, nadat het Automobiles Réne Bonnet overnam. Eind jaren ’60 werd besloten om de Bagheera te gaan bouwen, samen met partner Simca. Het werd de opvolger van het model 530. De Bagheera zou de motor, versnellingsbak en bepaalde andere onderdelen delen met de Simca 1100. In 1973 werd de Bagheera dan voorgesteld, tijdens de 24 uren van Le Mans. Chrysler was op dat moment al eigenaar van Simca en bovendien was de autobouwtak van Matra aan Simca verkocht. Zodoende werden de Bagheera’s als Matra-Simca Bagheera verkocht. Toen Chrysler zich uit Europa terugtrok in 1979 en de autobouwactiviteiten aan Peugeot verkocht, besloot Peugeot de merknaam Simca te laten vallen en in plaats daarvan Talbot te gebruiken. Als gevolg daarvan werd de Bagheera van dan af verkocht als Matra-Talbot Bagheera. De autobouwactiviteiten van Matra werden uitgekocht middels een management-buyout en kwamen zo terug bij het oude moederbedrijf. In 2003 ging Matra failliet.

De naam Bagheera kwam uit het boek “The Jungle Book” van Rudyard Kipling en werd aangedreven door een 1300cc viercilindermotor. De auto had plaats voor drie, waarbij de bestuurder een normale stoel had, de twee andere passagiers een soort bank deelden naast de bestuurdersstoel. De auto had een stalen chassis en een polyester carrosserie versterkt met fiberglas. Het zwakke punt was het stalen chassis, waardoor er tegenwoordig nog maar weinig Bagheera’s bewaard zijn gebleven. In 1976 kwam een sterkere variant met een 1442cc viercilindermotor op de markt.

In 2019 werd een Bagheera gebruikt door Paddy McGuinness in Top Gear.


Tekst Jan Clevering.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *