Het digitaal museum: Rewaco


Is het een auto of een motor? Dit is een vraag die ik (Vincent Smit, red.) regelmatig hoor als ik onderweg ben. Vaak van jonge kinderen, maar de ouders weten het meestal ook niet.

Maar een Rewaco is gewoon een trike. Daar mag je met een B rijbewijs mee op de Nederlandse wegen rijden. Moet je wel dit rijbewijs voor 19 januari 2013 gehaald hebben. Als je na deze datum je B rijbewijs gehaald hebt, dan moet je een motorrijbewijs (A) hebben om hiermee te mogen rijden.

In Nederland is een helm niet verplicht maar dan moet de gordel wel om. En als je een helm op hebt dan is de gordel niet verplicht.

In de beginjaren waren er zelfbouw trikes, voorzien van VW Kevermotoren. Vandaar dat ik regelmatig de opmerking krijg van: “Daar zit zeker een kevermotor in?”

De Rewacofabriek staat in Lindlar (Duitsland). Ten oosten van Keulen, deze is opgericht in 1989. De trike kan je opbouwen met verschillende componenten zoals een motorblok van VW, Harley Davidson of Ford. Je hebt ook verschillende keuzes in voorvork en stuur. De body is van polyester en als tweezitter of driezitter verkrijgbaar. Je kan er voor kiezen of handschakel of automatische transmissie.
 
Mijn trike is een Rewaco RF1 GT en is voorzien van een Ford motor 1.6l en 140PK. De handgeschakelde versnellingsbak is ook van Ford. Dit met een eigen gewicht van 580kg. De achterbanden zijn 33,5 cm breed en dat geeft hem wel een sportief uiterlijk.

Je moet er om denken dat je tijdens het rijden geen fietsers ‘meepakt’ want je hebt weliswaar 1 voorwiel, maar de breedte achteraan is toch 195cm. Dit is breder dan de gemiddelde auto.


Tekst, foto’s en eigenaar van de trike: Vincent Smit

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *