De levens van de BB-43-23

Büssing onbekend/overig

Begin jaren ’80 werd een vermoeide Büssing LS11/20 gekocht door een groepje liefhebbers in het Noord-Hollandse Zwaanshoek. Opererend onder naam “Büssing Team Zwaanshoek” transformeerden zij de versleten Büssing tot een showtruck met een metallic groene jas. Een opvallend detail was de lederen bekleding van de motorkap.

Büssing LS

De Büssing werd op 29 mei 1964 ingeschreven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. De 6-cylinder dieselmotor heeft een maximaal vermogen van 70 pk. Bij een eigen gewicht van 7.388 kg is het samengestelde GVW 40.0000 kg.

Büssing LS

In 1987 kon Arie Spaansen uit de Winkel de Büssing overnemen. Aanvankelijk vroeg de truck niet veel aandacht van Spaansen. Een campertrailer uit 1980 werd gekoppeld aan de groene trekker en de familie Spaansen kon voortaan met twee combinaties naar oldtimershows; vader Arie met de Kromhout V6T en moeder Trudy met de Büssing LS11/20.

Kromhout V6T

Büssing LS

Na verloop van tijd mocht Roel Hooiveld, de vriend van dochter Astrid Spaansen, de Büssing meenemen naar evenementen. Roel en Astrid hebben samen met de kinderen veel plezier beleefd met de groen/witte combinatie tot het onvermijdelijke moment kwam om de Büssing grondig onder handen te nemen.

Büssing LS

De truck werd volledig gestript, waarbij de staande uitlaten en imposante voorbumper het veld moesten ruimen. De metallic groene jas werd afgeschuurd en vervangen door een historisch meer correct kleurenschema in blauw en rood. Astrid en Roel hebben er een mooie truck mee op de weg gezet.

Büssing LS

Büssing onbekend/overig

Foto’s: Sjoerd Hamstra, Alex Miedema, Sem Beekers, Jaco Terlouw
Samenstelling: Jaco Terlouw
Bron: oldtimertrucks.nl & classictrucks.nl

Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Dit is deel 531 in de reeks. Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.

One Response

  1. Gerdi Kimpe 23 september 2021 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *